Jessica wil varkens kopen en jij kunt haar helpen!

Mag ik even jullie aandacht voor Jessica? Ik las op Facebook dat ze een mooi plan heeft en ik wil haar graag helpen. Zo kunnen we als gebruikers van sociale media laten zien dat we samen ook iets moois tot stand kunnen brengen. Niet grootschalig, niet wereldschokkend, maar wel goed en belangrijk voor een groep arme mensen die met behulp van Jessica en haar studiegenoten een beter leven kunnen krijgen. Hoe? Met varkens. Lees maar wat Jessica geschreven heeft, zij kan het allemaal veel beter uitleggen dan ik. Ik zeg alleen nog: laat je hart spreken en help deze lieve dame, haar medestudenten – maar vooral: doe iets moois voor arme mensen in Roemenië!

Hallo allemaal

Mijn naam is Jessica Kraaij en ik studeer Dierverzorging aan het Clusius College in Alkmaar. Ik ben net gestart met mijn derde leerjaar en in dit leerjaar leren wij ons eigen bedrijf op te starten. Dit doen wij in groepjes van 5 personen. Wij gaan dan een product bedenken en dat moeten we gaan verkopen. Het doel hiervan is o.a. het leren hoe je een bedrijf opstart, maar het gaat voornamelijk om geld inzamelen voor het goede doel.

Het Clusius is al jaren bezig met geld inzamelen voor Roemenië en daar gaan wij dit jaar weer een handje bij helpen! Als product hebben wij vogelvoer voor buiten in de winter. Dit gaan wij verkopen in de kerstvakantie op een markt in Alkmaar en op de open dagen op het Clusius op 25 en 26 januari 2013.

Roemenië

Het geld wat wij ophalen is bedoeld voor mensen in een zigeunerdorp. Deze mensen verdienen ongeveer 200,- per maand en daar leven zij met een gezin van 10 kinderen van. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat deze mensen niet veel hebben. Ze leven in huisjes van ongeveer 2 bij 2 meter zonder wc en douche. Soms moeten ze voor water honderden meters lopen, en in de winter moeten ze maar net mazzel hebben dat het water niet bevroren is. Ook is het maar de vraag of ze de avond wel warm eten hebben.

Varkens kopen

Onze bedoeling met dit project is zoveel mogelijk geld in te zamelen, hiermee zullen wij varkens kopen zodat zij weer te eten hebben. Dit geld gaan wij zelf naar Roemenië brengen, samen met leraren van school om ter plaatse varkens te kopen en met eigen ogen te zien dat wij hier in Nederland het maar al te goed hebben.

Startbedrag

Om producten te kunnen inkopen hebben wij een startbedrag nodig en dit startbedrag hopen wij bij elkaar te krijgen door middel van zoveel mogelijk mensen die willen doneren. Alles wat extra binnenkomt gaat meteen in de pot voor Roemenië. Ik hoop dat dit verhaal je enthousiast heeft kunnen maken zodat je misschien ook een steentje wilt bijdragen!

Mijn rekeningnummer is 3634.01.474 t.n.v. J. Kraaij te Beverwijk. Graag erbij vermelden dat het voor Roemenië is. Ik zal er dan persoonlijk voor zorgen dat het geld goed terecht komt. Namens mij, mijn groepje en Roemenië alvast hartelijk bedankt!

5 gedachten over “Jessica wil varkens kopen en jij kunt haar helpen!

  1. Hallo Paul,

    Wat geweldig dat je dit voor Jessica gedaan hebt.
    Ze is zelf erg enthousiast over dit project en wil dan ook zo graag uitgekozen worden om tegen die tijd zelf naar Roemenië te gaan om te kunnen zien wat er met het geld wordt gedaan.
    Door het gebruik van sociale media bereikt Jessica meteen een veel breder publiek en ik hoop voor haar dan ook dat dit zijn vruchten zal afwerpen.

    Een trotse vader.

  2. Graag gedaan, Theo! En ik kan me voorstellen dat je trots bent (ik ben namelijk zelf ook zo’n trotse vader). Als we allemaal een beetje helpen, maakt dat een groot verschil. En ik hoop dat Jessica uitgekozen wordt en zelf kan zien wat deze bijdrage in praktijk betekent. Kijk ook eens bij de stichting waaraan mede-Meerkerkers Klaas en Wil Zeeman verbonden zijn. Zij weten veel over de Roma en doen van alles voor deze mensen. http://stichtingroma.nl

  3. Hoewel ik het initiatief goed vind, wil ik een kritische noot plaatsen. In het verleden heb ik dergelijke projecten in Roemenië meegemaakt, juist ook onder Gypsy’s (zigeuners). Er wordt vermogen van het ‘rijke westen’ naar een arme plek gebracht. In het verleden heb ik dat gruwelijk mis zien gaan. Concreet naar hier vertaald:
    – de varkens worden binnen een week verkocht.
    – de families die varkens hebben, worden veracht door families die dat niet hebben.
    – het kweekt luie mensen. Niet die van Jessica, maar aan de andere kant.

    Wat niet wil zeggen dat dit project niet goed is. Het zijn gruwelijk lelijke valkuilen waar in het verleden vele projecten in gestruikeld zijn.

Zeg iets terug op Vrijspraak

