Inbrekers doodslaan

Dat moet je niet willen. Ik lees en hoor allerlei stoere berichten van mensen met een mening. ‘Net goed’. ‘Verdiende loon’. ‘Eigen schuld’. ‘Beroepsrisico’. Laat ik hier direct melden dat iedereen die ongevraagd en ongewenst mijn privésfeer binnendringt daarmee grote risico’s neemt. Ik ben niet bang en heb al eens inbrekers aangetroffen en verjaagd. Al was ik me er toen niet direct van bewust dat ik dat deed… Hijgend, puffend en ziedend stond ik aan het eind van de poort toen ik ze nog zag wegrijden in een oude, beige Ford Taunus. Met onze nieuwe televisie (dag daarvoor gekocht).

Ik heb hier nog nooit over geschreven, maar ik denk dat het nu moet en dat ik wel enig recht van spreken heb. Het was vroeg in de avond op een zondag – inmiddels heel wat jaren geleden. We waren langer bij familie blijven hangen dan gepland, hadden daar meegegeten en kwamen op een wat ongebruikelijk tijdstip thuis. Ik droeg de Maxi-Cosi de kamer binnen en zette deze (met oudste dochter, de jongste moest nog geboren worden) op de salontafel. De voordeur stond nog open en ik merkte dat het tochtte in de kamer. De achterdeur stond ook open! Ik keek om en zag een gapend gat op de plaats waar onze nieuwe televisie de dag daarvoor was geplaatst. De instructieboekjes en afstandsbediening lagen nog op tafel. Mijn vrouw kwam binnen met onze zoon en ik was al het huis uit gerend, de tuin in, de poort door. Daar zag ik iemand met lang haar in genoemde Ford Taunus stappen en wegrijden. Het ging zo snel dat ik twijfel aan mijn waarneming, maar ik heb dit niet bedacht, dus het zal allemaal wel kloppen. Ik stond de auto even verbijsterd na te kijken en rende toen terug naar huis. Binnen was er enige ontreddering. Een aangebroken pak appelsap stond middenin de kamer op de grond. De heren hadden kennelijk dorst gehad.

Nu zul je misschien denken dat ik stoer ben, maar dat valt erg mee (of tegen). Ik weet in ieder geval dat ik het niet laat gebeuren dat iemand mijn huis binnendringt, mijn vrouw of mijn kinderen iets doet en ook voor mijn eigen veiligheid zal ik altijd opkomen. Maar ik ben -achteraf- (toen niet!) blij dat het niet tot een confrontatie is gekomen. Zo goed als zeker waren het 2 inbrekers (de auto stond al klaar en reed direct weg toen de man die ik zag was ingestapt) en het was me waarschijnlijk niet gelukt hen staande te houden. Een mobiele telefoon had ik toen nog niet.

Ik baalde nog het meest van het feit dat ik weer terug naar huis was gelopen, want de auto was een straat ingereden waardoor hij, bedacht ik later, ook weer terug zou moeten om de wijk te verlaten. Misschien had ik inderdaad kunnen blijven staan om beter te kunnen zien wat voor auto het was en wellicht had ik dan ook het kenteken kunnen noteren. Maar ik wist niet precies hoe de situatie in huis was en ik wilde vrouw en kinderen niet alleen laten. Het was maar goed dat ik terugliep en ik ben blij dat ik niet in de omstandigheid gekomen ben dat ik voor eigen rechter was gaan spelen. Het zou mooi geweest zijn als ik een inbreker had kunnen vasthouden tot de politie zou komen, maar je weet natuurlijk helemaal niet of je daartoe in staat bent – waarschijnlijk niet – en ik hoop dat de situatie zich nooit meer voordoet. Nog erger: stel je voor dat je een mens van het leven berooft omdat hij je bestolen heeft. Niets om ‘trots’ op te zijn. ‘Onze’ inbrekers zijn nooit gepakt. Het huis heb ik daarna extra beveiligd en ik geef inbrekers het welgemeende advies om het nooit meer te proberen.

Ik heb in de jaren daarna heel veel dieven en inbrekers (en moordenaars) ontmoet tijdens vrijwilligerswerk in de gevangenis. Geen van deze jongens (ze hebben vrijwel allemaal een ellendige achtergrond en een triest verhaal) zou ik ooit willen doodslaan. God bewaar me hiervoor! Laat de mensen in dit land tot bezinning komen. We weten niet eens wat de exacte omstandigheden waren in Diessen. Zullen we eerst maar eens afwachten en deskundigen het oordeel laten vellen over deze tragische gebeurtenis? Er is een mens gedood en dat is verschrikkelijk. Ook voor degene die – wellicht uit noodweer of zelfverdediging – met deze traumatische gebeurtenis moet verder leven. Ik weet niet wat jullie doen of denken, maar ik laat het oordeel graag aan de rechter over.

Wat wel en wat niet mag: lees hier.

6 gedachten over “Inbrekers doodslaan

  1. Paul,

    Rationeel heb je gelijk maar de emotie zorgt ervoor dat wij soms anders handelen. Hoe had je gereageerd als je in jou voorval 5 of 10 minuten eerder binnen was gekomen en de inbreker(s) had aangetroffen. Wie het weet mag het zeggen. Iemand die bewust een huis van een ander binnendringt om te stellen neemt een risico, Ik wil het geen beroepsrisico noemen maar het is er wel. dat mensen vanuit hun emotie of angst handelen kan je hen net kwalijk nemen. Zij kiezen er niet bewust voor. Blijft overeind dat ieder leven dat door geweld ten einde komt verspilling is want daar is het leven veel te kostbaar voor. Soms krijgt het leven echter een andere loop.

    1. Hoi Rob! Gelukkig weet ik niet hoe ik gereageerd zou hebben. Ik maak wel duidelijk dat ik begrip heb voor mensen die handelen uit zelfverdediging / noodweer. Zij hebben er zeker niet om gevraagd om in hun eigen domein geconfronteerd te worden met een inbreker. De rechter zal daar zeker rekening mee houden, maar mijn punt is dat we alle omstandigheden niet kennen maar dat ik wel allerlei stellige meningen hoor verkondigen – ook van Teeven die beter kan wachten met uitspraken doen over een zaak die nog onder de rechter moet komen. En het stoorde me dat op tv en internet ook nogal laconiek gereageerd wordt – er is gewoon niets goeds aan te ontdekken. Ook ik ben van mening dat de inbreker zelf bewust dit risico loopt en ik maak wel duidelijk dat ik ook niet voor de gevolgen insta als zij mij of mijn huis te na komen. Het is beter om gewoon gezellig bij elkaar op visite te gaan en netjes een afspraak te maken – zoals wij dat altijd doen. Haha.

  2. Heftig verhaal, Paul. Eens dat er te makkelijk wordt geroepen over net goed. Je wilt het denk ik niet mee maken dat je, hoe gerechtvaardigd ook, iemand het leven hebt ontnomen. Maar ben het ook wel met Rob hierboven eens; er zit naar mijn idee nogal een verschil tussen ‘net goed’ en ‘verdiende loon’, en ‘beroepsrisico’. Ik zie eerlijk gezegd het probleem van Teevens uitspraak niet zo. Helemaal los van het feit of het slim is om inbrekers aan te vallen, zegt hij denk ik alleen dat het in de eerste plaats niet zozeer de bewoners is aan te rekenen, hoe ze dan in the spur of the moment ook reageerden, maar degene die een huis binnen drong. Ik vind het in beginsel juist om die bewoner in de eerste plaats als slachtoffer te blijven zien.

    1. Dank voor je reactie, Sabine. Teeven en andere ‘hardliners’ proberen volgens mij op de sentimenten van de bevolking in te spelen. Zie mij eens flink zijn! Maar als mensen het recht in eigen hand nemen en MENEN dat ze dat ook altijd mogen doen (de link onder mijn blog post maakt wel duidelijk dat er veel meer over te zeggen is…), dan werk je eigenrichting in de hand en dat moeten we niet willen in een rechtstaat. Ik vind dat men met meer terughoudendheid moet reageren – zeker als je een hoge positie hebt en veel verantwoordelijkheid draagt. Ook vind ik sommige reacties op tv en internet misplaatst. Deze reactie op Twitter vind ik echter het overdenken (en retweeten) waard: (van Abdellah Dami ‏@abdellahd) “In Saudi Arabië worden handen afgehakt voor diefstal € dat vindt NL barbaars. Iemand doodmeppen voor diefstal vinden we conform richtlijn. Bah”

  3. Wat vervelend dat jullie dat overkwam!
    Maar goed artikel. Fijn de visie te horen van iemand die zoiets heeft meegemaakt.
    En inderdaad, je weet niet hoe je reageert. We weten dus ook niet wat er in Diessen echt is gebeurd. Laten we het oordeel dan ook aan de rechters over laten.

Zeg iets terug op Vrijspraak

