Dutch Design Week 2012 / Karianne Rygh – Changing Mindsets Through Prison Manufacturing

Karianne Rygh was, na Arine van Tol, de eerste persoon met wie ik in gesprek kwam tijdens de Graduation Show van de Dutch Design Week 2012 in Eindhoven. Karianne is niet iemand om zo maar aan voorbij te lopen, maar zij blijkt bovendien een mooi mens met een verhaal. Haar geboorteland, Noorwegen, waar tot voor kort alleen vredige beelden en berichten vandaan kwamen, is opgeschrikt door de waanzinnige daad van één man. Het sprookje is uit. En nu keert de publieke opinie zich tegen misdadigers – genadeloos en zonder nuance. Karianne heeft haar geloof in mensen niet opgegeven en komt met een creatief idee voor gevangenen. Het viel me op dat de woorden ‘Prison Manufacturing’ een prominente plaats hadden gekregen op het bord dat bij haar werk geplaatst was. Ik vroeg haar of de stoel (die in losse onderdelen tentoongesteld werd) soms door gedetineerden geassembleerd moest worden. (Ik heb een aantal jaren vrijwilligerswerk in de gevangenis gedaan en ook via mijn werk lopen er een paar lijnen naar de wereld van justitie; het onderwerp ‘heeft me te pakken’, zullen we maar zeggen). Karianne legde me uit dat het inderdaad haar bedoeling is dat de schommelstoel door gedetineerden in elkaar wordt gezet, maar niet als een ‘pasklaar bouwpakket’. De spijlen van de stoel moeten zelf gedraaid worden met behulp van houtbewerkingsgereedschap. Dit vergt zorgvuldigheid, beheersing en creativiteit. De middelste spijl kan nog allerlei vormen hebben, maar de spijlen daarbuiten moeten symmetrisch zijn. Geen gemakkelijke klus! Bovendien is het de bedoeling dat het geassembleerde product een goede bestemming krijgt: de schommelstoel is de perfecte plaats voor reflectie / bezinning. Ik vind het prachtig dat designers op hun manier proberen de wereld wat mooier te maken. En als het daarbij om de grauwe binnenwereld van de gevangenis gaat, dan vind ik helemaal dat zo’n idee bijval verdient.

Through my research I have come to find that despite the resources given to inmates, it is the ability to reflect on their own actions that determines whether or not they can stay away from crime. I am therefore designing a manual for furnituremaking within prison where the outcome is dependent on the choices, reflections, motivations and effort of the inmate making it.

Zeg iets terug op Vrijspraak

