Verknal het niet. Of: waar zijn we nu weer aan begonnen?

Een herfstige zondagmiddag achter de laptop aan de eetkamertafel. Een tweet die Joël Voordewind op 2 november de wereld inzond, blijft me achtervolgen. Ik heb er een echo van achtergelaten op Facebook en die ‘statusupdate’ roept nogal wat reacties op. Er blijken natuurlijk meer mensen te zijn die in hun maag zitten met bezuinigingen die vrijwel iedereen zullen treffen, maar die vooral ongenadig hard aan zullen komen bij mensen die vrijwel niets hebben.

EEN MET NEGEN NULLEN

Een miljard minder op Ontwikkelingssamenwerking. Hoeveel is dat eigenlijk? Duizend keer een miljoen, een 1 met 9 nullen. Sta er even bij stil. En sta vervolgens stil bij de gevolgen die zo’n bezuiniging heeft voor de allerarmste mensen op aarde. Nederland zit even krap bij kas en maakt andere keuzes. Ik zou zeggen: prima om heel kritisch te kijken naar wat we geven, hoe we het geven en waar we ons geld aan besteden – maar is het echt nodig om 1 miljard minder voor de allerarmsten te reserveren?

STEEK EEN KAARS AAN

Woede kan veel in je losmaken. Maar woede moet nooit naar binnen slaan zodat je te lang boos blijft, passief of bitter wordt. Een paar dagen geleden raakte deze foto me diep in m’n hart. Ik zette ‘m op Twitter en ik geloof dat inmiddels half twitterend Nederland ‘m wel gezien heeft. Veel mensen reageerden, veel mensen gingen me plotseling volgen. Dat zal wel ergens goed voor zijn…

It’s better to light a candle than to curse the darkness – dat schijnt een gezegde uit China te zijn. Wat ook de bron van deze wijsheid is, ik ben het er van harte mee eens. Boos worden op de overheid die keihard bezuinigt (wij hebben deze regering samen gekozen), op bank- en zakenmensen die op een onverantwoorde manier met geld omgaan, op organisaties die goed zouden moeten doen maar die bij een kritisch onderzoek hard door de mand vallen. Wat kan een gewoon mens daartegen doen? Maar we zijn niet machteloos en ik blijf geloven dat er heel veel mensen van goede wil zijn.

VERKNAL HET NIET

Wat kunnen we ZELF doen? Dat is wel een goede vraag en die vraag heeft me beziggehouden en aangezet tot een social media campagne. Het idee is doodsimpel: geef dit jaar geen geld uit aan vuurwerk, maar besteed je poen aan goed doen. Het kan mij niet schelen hoe je dat doet, en als je nooit vuurwerk koopt is er waarschijnlijk wel iets anders waar je persoonlijk op kunt bezuinigen of waar je vanaf kunt zien, het idee telt en ik hoop dat er mensen door geïnspireerd worden. Je kunt ook minder vuurwerk kopen of het bedrag dat je aan vuurwerk uitgeeft ‘matchen’ met een bedrag voor armoedebestrijding en/of praktische hulp ver weg of dichtbij.

VRIENDSCHAP EN VERTROUWEN

Terug naar zondagmiddag 4 november. Ik vraag me serieus af waar ik toen aan begonnen ben, maar gelukkig waren er direct vrienden op Facebook die me de helpende hand boden en in een poep en een scheet hadden we een sterk logo bij de kreet ‘VERKNAL HET NIET voor de allerarmsten’. Een besloten Facebook-groep voor strategisch overleg, een Facebook-pagina die nu nog even ‘onzichtbaar’ is en een twitteraccount @verknalhetniet waren ook snel geboren. Nu leggen een paar toppers in hun vrije tijd de laatste hand aan de website die ergens na het weekend online en operationeel zal zijn. De boodschap op die site zal zijn: geef dit jaar geen geld uit aan vuurwerk, maar kies zelf een doel uit waar je in gelooft. Laat dat een doel zijn dat zich inzet voor structurele armoedebestrijding. We zullen waarschijnlijk wel een overzicht met goede doelen gaan opstellen, maar we gaan voor niemand uitmaken welk doel je ‘moet’ steunen en zelf hebben we hier geen financieel belang bij. Alles gebeurt op basis van vriendschap en vertrouwen. Help je ons mee? Volg ons twitteraccount en laten we er samen de komende weken voor zorgen dat onze oproep steeds meer gehoor gaat vinden. We zijn maar met een paar mensen begonnen, maar een goed idee is vaak eenvoudig en een eenvoudig idee is vaak goed.

5 gedachten over “Verknal het niet. Of: waar zijn we nu weer aan begonnen?

Zeg iets terug op Vrijspraak

