PvdA-Verkiezingsprogramma: ‘Nederland bezuinigt niet verder op Ontwikkelingssamenwerking’

“Nederland bezuinigt niet verder op ontwikkelingssamenwerking. We houden ons aan de internationale afspraak om 0,7% van het BNP te besteden aan Internationale Samenwerking (ODA) en gaat zodra er sprake is van een begrotingsevenwicht, terug naar 0,8% (ODA).” PvdA Verkiezingsprogramma, p. 67.

Gisteren liet ik hier mijn boosheid blijken over een uitspraak van Diederik Samsom in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Vandaag lees ik met grote instemming een open e-mail van de directeur van OxfamNovib, mevrouw Farah Karimi. Zij las het interview met Samsom op de terugweg uit Uganda en maakte zich net zo boos (waarschijnlijk nóg veel bozer) over dezelfde passage. Lees haar brief / open e-mail hier en vraag je af wat het betekent voor de allerarmsten als er zo keihard gesneden wordt in het budget. Vanuit VVD-standpunt valt het nog wel mee met deze bezuiniging van 1 miljard euro (zij hadden een korting van 3 miljard in hun programma staan, mogelijk om de lat bij onderhandelingen zo hoog mogelijk te leggen – lees hier een interessant commentaar van Marc Broere en Selma Zijlstra).

Nu weten we allemaal dat bij kabinetsonderhandelingen compromissen worden gesloten. Het is te begrijpen dat de PvdA niet de volle winst binnengehaald heeft op het dossier Ontwikkelingssamenwerking, maar persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat de achterban van deze partij niet luid en duidelijk protesteert tegen deze snoeiharde bezuiniging. Waarom is er een coalitie van ChristenUnie (Joël Voordewind doet hier uitstekend werk), SP, CDA en GroenLinks en 20 hulporganisaties voor nodig om de schade te beperken? Een bedrag van 750 miljoen, gereserveerd voor investeringen van het midden- en kleinbedrijf in ontwikkelingslanden, komt naar verluidt nu toch echt bij de allerarmsten terecht. Misschien kan iemand met kennis van zaken dat hier in een comment bevestigen, ontkennen of relativeren? Ik wil geen onjuiste informatie verspreiden.

De VVD heeft in het verkiezingsprogramma deze woorden opgenomen over Ontwikkelingssamenwerking:

“De grote rol van de overheid in de ontwikkelingshulp heeft niet tot goede resultaten geleid. Hulp maakt afhankelijk en ontslaat regeringen van de plicht orde op zaken te stellen in hun land. Geen enkele vorm van hulp kan de plaats innemen van goed beleid en economische groei. Het Nederlandse beleid is dan ook zeer dringend aan herziening toe. Het budget voor ontwikkelingshulp kan met 3 miljard omlaag. Nederlanders zijn internationaal gezien gulle gevers. Wij hebben geen overheid nodig die ons vertelt hoe solidair we moeten zijn. De Nederlandse bijdrage aan internationale organisaties kan omlaag. De subsidies voor de Nederlandse hulpindustrie worden stopgezet.” (Uit het VVD verkiezingsprogramma Niet doorschuiven maar aanpakken).

Nu kan ik me, vanuit VVD-perspectief, wel voorstellen dat men geen miljardensteun wil blijven geven aan ontwikkelingssamenwerking en er is vast genoeg kritiek te leveren op de wijze waarop met grote bedragen is omgesprongen door overheden en hulpverleningsorganisaties. Maar ik vrees dat de allerarmsten echt nog meer de pijn gaan voelen als onze steun vrijwel geheel zal bestaan uit zakelijke investeringen, particuliere giften en hulp vanuit liefdadigheid in noodsituaties (oorlogen, natuurrampen). Mag ik wat meningen vernemen? Lees hier meer over het overheidsbeleid m.b.t. Ontwikkelingssamenwerking

Een gedachte over “PvdA-Verkiezingsprogramma: ‘Nederland bezuinigt niet verder op Ontwikkelingssamenwerking’

  1. Ik had ook gelezen dat Samsom gemeld heeft dat hij geen boze mails had gekregen over de korting op Ontwikkelingssamenwerking.
    Als ik naar mezelf kijk: ik heb GroenLinks gestemd, en ik vrees dat zelfs GroenLinks, mochten ze niet zo verschrikkelijk in de problemen hebben gezeten, bij regeringsdeelname moeilijk te begrijpen keuzes zou hebben gemaakt, al denk ik dat deze partij op zijn minst harder gevochten zou hebben voor Ontwikkelingssamenwerking.
    Als ik nog verder naar mezelf kijk: ik zie een soort van murw geworden zijn; en een gevoel van: we moeten het in deze tijd duidelijk niet van de overheid hebben. Dat geldt voor meer terreinen: illegaal verblijf strafbaar stellen, daar maak ik me echt boos over; gek genoeg nog meer dan over de korting op ontwikkelingssamenwerking, is dat dan toch dichterbij, in eigen land? Maar de situatie van (kind) slaven op cacaoplantages raakt me diep!
    Dus eerlijk gezegd weet ik niet zo goed waarom er niet meer boosheid is over die korting op Ontwikkelingssamenwerking, ook bij mijzelf. Misschien omdat ik zo sceptisch was dat ik niet anders had verwacht? Maar had ik dan wel een beter beleid verwacht voor illegalen?
    Kortom, eigenlijk weet ik het allemaal niet zo goed. En denk ik dat we meer dan misschien vroeger zelf initiatieven moeten nemen of steunen, zoals Stop the Traffik, Verknal het niet, wakes bij detentiecentra voor vluchtelingen, een dienst bijwonen op Allerzielen om diegenen te gedenken die omkomen aan de grenzen van Fort Europa, enzovoort. En bovenal, denk ik nu, bidden om wijsheid, bewogenheid, Gods liefde en barmhartigheid in ons en door ons heen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

