Beelden uit de kerk… momentopnamen > Vluchtkerk

DSC_3377Afgelopen vrijdag maakte ik een serie foto’s in De Vluchtkerk waar zo’n 80 uitgeprocedeerde / onuitzetbare asielzoekers onderdak en verzorging gevonden hebben. Ik maakte de foto’s om mensen wat indrukken te geven. Lees mijn verslag hier. De stenen beelden zijn allang verwijderd uit deze afgedankte katholieke kerk. Wat overblijft? Levende heiligen, mensen van vlees en bloed die schuilen kunnen.

De verschillen zijn niet van groot belang

Mooi om te zien hoeveel vrijwilligers zich inzetten en ik heb grote waardering voor de initiatiefnemers. Ik benadruk nog maar eens dat ik een supporter ben – ik hoor niet bij de groep die zich al wekenlang inzet voor deze ‘uitgesloten’ medemensen. Dit heeft wel mijn hart en ik doe wat ik kan om aandacht te vragen voor wat er in onze hoofdstad en in onze hofstad (vergeet de mensen in het tentenkamp Koekamp in Den Haag niet!) gebeurt. Ik weet dat er veel meer over te zeggen is. Dat het complex is. Dat we niet alles en iedereen binnen kunnen laten. Maar de vraag is nu: hoe gaan wij als beschaafd land om met mensen die geen kant meer op kunnen? Laten we die gewoon letterlijk in de kou staan? Trek je eigen conclusies. Bedenk ook dat de mensen van goede wil die zich voor de asielzoekers inzetten uit allerlei richtingen komen. Er zijn humanisten, moslims, christenen, anarchisten… en wat al niet meer bij. Die verschillen zijn niet van groot belang als het erom gaat dat je je medemens helpt. Volg de Vluchtkerk op Twitter en Facebook en bezoek de website om te zien hoe het nu verder gaat en wat er gedaan moet worden.

Een gedachte over “Beelden uit de kerk… momentopnamen > Vluchtkerk

Zeg iets terug op Vrijspraak

