Verknal het niet… even terugkijken

LoesjeBegin november liet ik via Facebook weten dat ‘we’ eigenlijk iets moesten doen met het feit dat er 1 miljard bezuinigd gaat worden op Ontwikkelingssamenwerking. In mijn gedachten had ik een eenvoudige koppeling gemaakt: laat eens iets wat je laten kunt, zodat je met het uitgespaarde geld iets beters kunt doen. Omdat het eind van het jaar naderde was het idee al gauw geboren: minder vuurwerk verknallen, zodat er in deze barre tijden wat geld overblijft om in ieder geval iets te doen aan armoedebestrijding. Was dat een origineel idee? Blijkbaar niet, want – ere wie ere toekomt – Loesje had al eerder iets dergelijks bedacht (al wist ik dat niet!). Sabine bracht het laatste kalenderblaadje van 2012 onder mijn aandacht en ik vind dat wel een passende afsluiting van deze actie. Als mensen niet naar Loesje willen luisteren, dan weet ik het ook niet meer…

EENVOUDIG IDEE

Is de actie ‘Verknal het niet’ geslaagd? Het is maar hoe je het bekijkt. Er is eind december weer voor 70 miljoen in rook opgegaan, dus wat dit betreft is er ogenschijnlijk niets bereikt. En dat is dan alleen nog maar het bedrag aan legaal vuurwerk en over de schade die is aangericht aan mens en milieu zullen we het maar niet hebben. (Ach, waarom ook eigenlijk niet? Lees dit eens voor de ‘aardigheid’). Onze actie kon feitelijk niet mislukken want er waren geen meetbare doelstellingen en ‘alle beetjes helpen’. Met nul euro budget zijn we met een paar enthousiastelingen begonnen om dit eenvoudige idee te delen via sociale media. En het was prachtig om te zien hoeveel mensen hun talenten vervolgens wilden inzetten. In no time was er een logo (er waren zelfs twee logo’s omdat mensen direct aan de slag gingen!) en een website. Op Twitter en Facebook werd wat lawaai gemaakt en al gauw kreeg het idee bijval.

GEMISTE KANS

Vooral politici van de ChristenUnie lieten van zich horen (de aanzet voor dit idee kwam via Twitter bij Joel Voordewind vandaan die zich afvroeg of er dan niemand woedend werd over de bezuiniging van 1 miljard). Arie Slob noemde Verknal het niet in de Tweede Kamer en ook André Rouvoet liet onze website wankelen door er even naar te verwijzen. Helaas bleef steun van andere politieke partijen nagenoeg uit – alleen de voorman van 50plus, Henk Krol, sprak zich publiekelijk uit voor ons idee. GroenLinks kwam in december in beweging met een eigen aanpak: een meldpunt vuurwerkoverlast. Hoewel ik het mooi vind dat dit initiatief genomen is, blijf ik het jammer vinden dat deze partij zich niet achter ons eenvoudige idee geschaard heeft. Juist de combinatie van vuurwerkuitgaven en -overlast ter discussie stellen, lawaai maken over 1 miljard bezuinigen op Ontwikkelingssamenwerking én zelf iets positiefs bijdragen door geld te geven aan een goed doel (armoedebestrijding) – had deze partij aan moeten spreken. Ik vind het een gemiste kans, maar dat geldt ook voor een partij als de SP. Via Twitter heb ik actief om steun gevraagd, maar het bleef stil. Jammer! Misschien kunnen we het eind dit jaar nog eens overdoen en dan kijken of we de steun wat breder kunnen krijgen? Of is juist de koppeling van deze onderwerpen het probleem en durven politieke partijen er daarom niet openlijk hun vingers aan te branden?

GEEN SPIJT

Hoe dan ook, ik heb geen spijt van deze actie en het is toch bijzonder om te merken hoe een simpel idee aan de huiskamertafel kan leiden tot aandacht in het parlement en in de media. Ik heb er sowieso veel van geleerd en wil op deze plek iedereen bedanken die er ook belangeloos de schouders onder gezet heeft. Daarbij denk ik ook aan de artiesten Rivelino Rigters, Delise van Venrooij, Roald Schaap en Yuri Freedom (MC Prophet) die een Verknal het niet hiphop song hebben voorbereid die – helaas – niet bijtijds afgemaakt kon worden. Maar: wie wat bewaart, die heeft wat! En voor iedereen: een mooi nieuw jaar – verknal het niet!

Toch nog een mooie muzikale uitsmijter – een prachtig lied met Delise en haar familie:

Een gedachte over “Verknal het niet… even terugkijken

  1. Dit was een hele goede actie! Zelf koop ik al nooit vuurwerk- we besteden dit hier thuis liever aan goede dingen. Wellicht dat jullie actie komend jaar meer succes heeft!

Zeg iets terug op Vrijspraak

