Contact! Een bezoeker van Isla Guadalupe duikt op…

Op de dag dat heel Nederland druk is met het aftreden van koningin Beatrix (niet onbelangrijk, ik geef het toe) heb ik ook een gewichtige mededeling: het is me eindelijk gelukt contact te leggen met iemand die Isla Guadalupe persoonlijk bezocht heeft. Geheel volgens mijn eigen genadeloos strenge spelregels is hiermee voldaan aan een voorwaarde om door te mogen hoppen naar een volgend onbekend eiland ergens in een van de oceanen. Maar eerst moet ik natuurlijk nog wat relevante informatie opzoeken en met jullie delen, want we willen wel iets leren van deze expeditie. Binnenkort hier dus wat indrukken van een ooggetuige, maar eerst nog wat wetenswaardigheden die ik zelf heb opgediept met behulp van Google.

Voor de kust bij San Diego

Isla GuadalupeIsla Guadalupe is een natuurreservaat dat onderdeel is van Mexico. De naam klinkt misschien bekend, vanwege het Franse eiland Guadaloupe in de Caribische zee (bij Venezuela), maar we hebben het nu over een vulkanisch eiland dat bij Mexico hoort en aan de westkant van de VS ligt, bij San Diego (Californië). Hoe kom ik erbij om juist dit eiland uit te kiezen? Dat heeft te maken met onze familievakantie in de VS van afgelopen zomer. We hebben lange afstanden gereden door Californië, Arizona en Nevada (en een klein stukje Utah) en toen ik de kaart bestudeerde viel me het enorme schiereiland op dat bij Mexico hoort en in verlengde ligt van de Californische kust. Ik zoomde met Google Earth (gebruik je dat ook nog wel eens?) in op deze enorme lap grond en zag toen ook het stipje voor de kust. Vijf jaar geleden heb ik op mijn Engelse blog een hele serie eilandjes virtueel bezocht en dat was een leuk avontuur – zie hier. Het leek me aardig om op Vrijspraak een nieuwe serie te doen en Isla Guadalupe is een mooi startpunt. Alleen… het lukte me maar niet om via internet contact met iemand te krijgen die (zoals uit mijn naspeuringen gebleken was) daar persoonlijk geweest is. Maar vandaag kreeg ik antwoord op een mail en binnenkort kun je daar hopelijk meer over lezen…

Twee vulkanen

Het heeft niet veel zin om alle informatie van Wikipedia hier over te nemen (kijk zelf even hier) en ik vind het interessanter om iets te horen van een man of vrouw die zelf op het eiland geweest is. Als je in Google op afbeeldingen van dit eiland zoekt, vallen de beelden van witte haaien op. Het lijkt me geen fijne omgeving voor een ontspannen duik in de oceaan, maar toch schijnen veel mensen juist speciaal voor dat doel naar dit eiland te komen. Het eiland zelf is niet groot (ca 250 km²) en er wonen maar een paar mensen (de informatie wisselt nogal, op de Duitse Wikipedia is sprake van slechts 15 mensen), vaak maar voor een seizoen. Verder komen er vissers, onderzoekers, opzichters en mensen die werken voor de Mexicaanse marine (er is een kleine basis op het eiland). Het eiland is opgebouwd uit vulkanisch gesteente, samengestroomd uit twee vulkanen. Nu is deze omgeving in trek bij mensen die haaien willen zien en fotograferen (het schijnt dat het water hier helder is en de haaien kunnen onderwater vanuit kooien bewonderd en vastgelegd worden). Ik wil niet zomaar plaatjes via Google overnemen, dus kijk zelf even hier om een indruk te krijgen.

Stay tuned!

Meer informatie: Guadalupe Fund
Mijn virtual island hopping tour van 5 jaar geleden (het werd dus wel weer tijd voor een online wereldreis…)
Foto source Wikipedia

2 gedachten over “Contact! Een bezoeker van Isla Guadalupe duikt op…

Zeg iets terug op Vrijspraak

