Rachel: “Als die haaien er niet zouden zijn, zou ik er nooit over gedacht hebben Isla Guadalupe te bezoeken…”

IMG_0263
Rachel, klaar om in haar wetsuit de kooi in te gaan en de witte haaien te bewonderen! Foto © Rachel Lee Horsfield

Eerder kondigde ik het al aan: het is me uiteindelijk toch gelukt iemand te vinden die Isla Guadalupe bezocht heeft en ze bleek bereid er iets over te vertellen! Dat is echt erg sympathiek en het geeft ons – mensen die zeer waarschijnlijk nooit op die plek zullen komen – de gelegenheid een beetje mee te genieten. En voor mij is het ook een doel om met mensen in gesprek te komen die ik anders nooit (online) zou zijn tegengekomen. Ik vroeg Rachel bijvoorbeeld te reageren op het beroemde gedicht van John Donne – No Man Is An Island. Lees haar reactie en geniet mee! 

Duiktrips

Mijn naam is Rachel Lee Horsfield en ik ben 27. Ik ben general manager van Divequest, een bedrijf dat vakanties organiseert voor duikers. Wij verzorgen uitzonderlijke en wonderlijke duiktrips over de hele wereld. Ik ging in oktober 2010 naar Guadalupe om daar met een kooi te duiken en grote witte haaien te zien. Ik ben absoluut gek op haaien dus het zien van de grote witte haaien bij Guadalupe (waarschijnlijk de beste plek op de planeet om ze te zien) was voor mij een lang gekoesterde droom. Hierbij een link naar het artikel dat ik over deze reis schreef.

IMG_0186
Isla Guadalupe bij Mexico. Foto © Rachel Lee Horsfield

Wervelingen

Het eiland zelf is eigenlijk gewoon een oranje, stoffige rots in het midden van de oceaan. Niemand mag aan land gaan, afgezien van de mensen die daar een station hebben omdat zij de grote witte haaien onderzoeken. We zijn wel afgemeerd in de kleine baai aan de noordoost-kant, dus we waren wel steeds in staat het eiland te zien. Ik vond dat het eiland er niet erg uitnodigend uitzag, nogal kaal, en – zelfs als je er op zou mogen gaan – zou het lastig zijn er te lopen. Er zijn een aantal hogere pieken op de noordelijke punt van het eiland en soms kon je de wind in de lucht rond deze toppen zien wervelen.

Prachtige zonsopgangen

Er waren een aantal prachtige zonsopgangen. Op sommige ochtenden zou ik samen met mijn vriendin vroeg opstaan ​​om de zon te zien en buiten over de zee naar het eiland te kijken. Ik heb haar nu ook in de adresregel van deze e-mail gezet omdat ik zeker weet dat ze een aantal interessante gedachten me je te delen heeft. Om heel eerlijk te zijn, als die haaien er niet zouden zijn, zou ik er nooit over gedacht hebben Isla Guadalupe te bezoeken en ik zou geen idee hebben waarom iemand erheen zou gaan. Er is echt niets en het is niet eens zo aantrekkelijk.

De essentie van wat ons menselijk maakt

Je vroeg me te reageren op het gedicht No man is an island van John Donne. Geen enkele man (of vrouw) is een eiland, dat is waar. Maar we moeten de weg van ons eigen bestaan gaan ​​als delen van het geheel en als eilanden. Sommige mensen zijn meer als eilanden dan anderen. Sommige mensen moeten zich delen van een grotere geheel voelen, anderen vluchten daar juist voor weg. Maar ik denk wel dat in het algemeen iedereen een beetje meer aandacht zou mogen geven aan het feit dat we zoveel met elkaar delen en gemeenschappelijk hebben. Wanneer ik reis, wil ik mijn best doen met zoveel mogelijk mensen vriendschap te sluiten. Ook al ben ik ver weg in Indonesië, dan kan ik naar een jonge vrouw van mijn leeftijd kijken en denken, ‘Ze is net als ik, een vrouw met een menselijk hart die graag gelukkig wil zijn, die wil liefhebben en bemind wil worden. We hebben waarschijnlijk dezelfde hoop en vrees, en zelfs als we duizenden en duizenden mijlen van elkaar leven en niet dezelfde taal spreken, de essentie van wat ons menselijk maakt kan nooit ongedaan worden gemaakt.’

Thanks for your kind reply and the beautiful pictures, Rachel! If my blog readers want to see your face too (nothing wrong with that pretty wetsuit!), they can try their luck by clicking here. And if you want to know whether I did a good job on the English – Dutch translation (and if you want to find out what I wrote in the introduction for my blog readers) you can look at this automated Google translation. I know that it is not safe to trust a Google translation, but compared to swimming with white sharks… it’s not such a big risk.

Link to my former virtual island hopping tour on one of my old deserted blogs…

Een gedachte over “Rachel: “Als die haaien er niet zouden zijn, zou ik er nooit over gedacht hebben Isla Guadalupe te bezoeken…”

  1. Dat heb je prachtig voor elkaar gekregen Paul en het was echt boeiend hier meer over te weten te komen en te lezen wat bezoekers er van denken.In zo’n kooi zou ik zeker niet gaan maar gelukkig heeft iedereen een andere verwachting van iets en voert men het uit naar eigen dromen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

