T.L. Osborn – een stem uit het verleden… En het blijvende getuigenis van een vrouw die niet genas

Osborn en boekje JdeHeerIn deze dagen ben ik met broers en zussen bezig om het huis van mijn ouders op te ruimen. Mijn moeder is naar een verzorgingshuis en de huurwoning waar ik opgroeide zal binnenkort leeg opgeleverd moeten worden. Daarbij gaan er heel veel spullen door onze handen en veel herinneringen door ons hoofd en hart. Tot 2005 woonde mijn moeder nog samen met mijn vader in dit huis. Hij overleed 21 oktober van dat jaar en pas afgelopen weekend heb ik mezelf ertoe gezet zijn studeerkamer op te ruimen. Boeken, tijdschriften en bijbelstudies – ik heb mijn passies niet van een vreemde…

Veel materiaal is natuurlijk erg gedateerd en ik moet nog kijken wat we met deze spullen gaan doen. In een boekje van Johannes de Heer, getiteld ‘Het Romeinsche vraagstuk’, waarschijnlijk een uitgave van rond 1950 (tweede, verbeterde druk staat er voorin), vond ik een pamflet dat mensen uitnodigde om naar de bijeenkomsten op het Malieveld in Den Haag te komen om daar naar evangelist T.L. Osborn te komen luisteren (deze man is onlangs overleden, de bijeenkomsten in Den Haag en Groningen hebben belangrijk bijgedragen aan de opkomst van de pinksterbeweging in Nederland). Ik weet dat mijn tante met mijn ouders daar geweest is – in de hoop dat zij daar genezen zou worden van verlamming. Mijn tante was door een hersenbloeding op jonge leeftijd halfzijdig verlamd geraakt en zij had ook al jong haar man verloren. Zij was de oudere zuster van mijn moeder en ik kan me haar alleen maar voor de geest halen als een vriendelijke, dankbare en opgewekte vrouw. Ze moet een zwaar leven hebben gehad, maar ze heeft ons vooral liefde en blijdschap laten zien. Deze tante zat, zo vertelden mijn ouders, na afloop van de bijeenkomsten in de bus. Het was doodstil – mijn tante was niet genezen. Toen iemand haar voorzichtig vroeg hoe zij zich voelde, had ze gezegd: “De Heer heeft mij duidelijk gemaakt: ‘mijn genade is u genoeg… Elke ochtend mag ik daarom vragen en Hij zal mij de kracht schenken.'”

Osborn

Osborn 01

3 gedachten over “T.L. Osborn – een stem uit het verleden… En het blijvende getuigenis van een vrouw die niet genas

  1. Het huis leeg maken is emotioneel heel erg zwaar..Ik heb het zelf meegemaakt.Je kan het gelukkig samen met je familie doen.Ik stond er ondanks zussen en broer heel alleen voor en het bezorgt me nog vaak een krop in de keel

Zeg iets terug op Vrijspraak

