Geboeid publiek

jesus tellingGelukkig jullie ogen omdat ze zien, en jullie oren omdat ze horen! Want ik verzeker jullie: vele profeten en rechtvaardigen hebben ernaar verlangd te zien wat jullie zien, maar ze kregen het niet te zien, en te horen wat jullie horen, maar ze kregen het niet te horen. (Mattheüs 13:16,17)

De kunst van het vertellen…

Zijn er nog mensen die – zoals Jezus dat kon – een menigte kunnen boeien door het vertellen van verhalen? Als Jezus zou optreden in onze tijd, zou hij dan opnieuw volle zalen trekken?

Natuurlijk was er meer aan de hand. Jezus was als een magneet: enerzijds trok Hij mensen aan, anderzijds stootte Hij hen af. En wij zijn natuurlijk erg verwend. We worden constant bestookt met woorden en beelden. We moeten alles lezen, alles horen, alles zien – geen hype gaat ongemerkt aan ons voorbij!

‘Alles is vermoeiend, zozeer dat er geen woorden voor te vinden zijn. De ogen van een mens kijken, en vinden geen rust, zijn oren horen, en ze blijven horen. Wat er was, zal er altijd weer zijn, wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.’

Zijn dat ook woorden van Jezus? Nee, het zijn regels uit het Oude Testament, geschreven door een man die zichzelf ‘Prediker’ noemde….

Levendige fantasie

Weet jij hoe het was toen Jezus sprak? Ik weet het niet. Ik was er evenmin bij. Maar gelukkig heb ik een levendige fantasie. Ik zie de vader met het kind op zijn schouders bij Jezus stil staan. Allebei met open mond. Ik merk die vrouw op die ergens achteraan op het gras is gaan zitten. Geen enkele twijfel bij mij: Jezus ziet haar ook. En het is hem niet ontgaan dat ze haar omslagdoek gebruikt om een rollende traan van haar wang te vegen.

Wat een voorrecht! Aan de voeten van Jezus zitten en luisteren naar zijn woorden. Drinken, direct uit de bron van Levend Water!

Spreekt de Heer nog onmiddellijk tot ons? Persoonlijk hoor ik geen stem. Maar als ik in mijn bijbel lees komen zijn woorden wonderlijk van papier. Ik zie Jezus lopen, ik weet wanneer hij ernstig keek en zie wanneer er een glimlach om zijn mond speelde. Ik geniet van zijn verhalen! 

Zeg iets terug op Vrijspraak

