Bill Viola – Acceptance > gastblog Marjelle Miedema

marjelleBill Viola (NY, 1951) wordt gezien als een van de grondleggers van de videokunst. Hoewel zijn werk weinig in ons land te zien is, geldt hij als een van de belangrijkste videokunstenaars van deze tijd. Viola houdt zich bezig met de stadia van het leven, ouder worden, de tijd en de dood. Een terugkerend element in zijn werk is het gebruik van water. De figuren in zijn films komen hier vaak mee in aanraking. Zo ook in het werk Acceptance (2008) waarin je een spookachtige figuur vanuit de duisternis langzaam naar voren ziet komen. Door een drempel van water die toegang geeft tot een wereld van kleur komt de vrouw dichterbij. Voorbij de grens zie je emoties van verrassing, naar verwarring, angst en woede en het verlangen om ten slotte terug te keren, de duisternis in.

Het werk is een deel van de serie Transfigurations, welke verwijst naar het proces van transformatie door een keus van binnen uit, in plaats van een keus door externe middelen.

Bij Acceptance zie je de vrouw van binnen worstelen. Iets drijft haar om ‘te accepteren’ en de wereld van kleur in te stappen, maar datzelfde laat haar ook weer terugtrekken.
Door de sterk vertraagde weergave van de film verlies je als kijker het gevoel voor tijd. Het verhaal dat de persoon in de film overbrengt wordt hierdoor versterkt, waardoor het werk intens en confronterend overkomt. Hoewel de techniek hoogstaand is, dringt deze nooit op de voorgrond. De techniek staat in dienst van de diepmenselijke en spirituele inhoud die zijn installaties bezitten. De films zijn dan ook niet spectaculair te noemen. Het gaat namelijk niet om de show, maar om de verdieping en bezinning. Films als Acceptance bezitten een stille, serene schoonheid die door de op je af komende naakte figuren confronteren op een directe en intieme manier. De vragen die het beeld oproept leggen een onbewuste parallel naar het eigen leven. Voor welke keus staan wij, verlangen we naar het donker of lopen we in de wereld van kleur? De emoties van de vrouw verraden een intense strijd in haar ziel die haar tot het uiterste drijft, mij als toeschouwer meeslepend in deze naakte werkelijkheid.

De Pont in Tilburg heeft dit werk in zijn bezit en vertoont het zo nu en dan. Mocht je nieuwsgierig zijn naar meer dan bovenstaand fragment.

Acceptance (2008)
zw/w HD video op plasma scherm
155,5 x 92,5 x 12,7 cm, 8:14 minuten

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s