Wat is tijd? En andere hersenkrakers…

Tijd voor een vraag die je gek kan maken: wat is tijd? We zaten daar over te praten en te denken na afloop van het avondeten. Kun je de tijd terugdraaien? Bestaat de tijd alleen in onze waarneming, door het verloop van dagen en nachten, weken, maanden en jaren, door onze plek op deze planeet in ons zonnestelsel? Heeft de tijd te maken met onze beleving, met verval en veroudering? Bestaat de tijd ook buiten onze waarneming? Is er tijd in de eeuwigheid -in de hemel, zo je wilt- of staat daar alles stil in een voortdurend nu?

Andere mensen nemen gewoon een toetje, wij moeten dit soort gesprekken voeren. Het kwam door the Matrix – leef ik dit leven of beleef ik alleen wat ik zie en is alles om mij heen projectie? Heb ik dit werkelijk geschreven of lees jij wat jij denkt dat ik geschreven heb en besta ik alleen in jouw verbeelding?

Alleen het idee al dat we dergelijke vragen kunnen stellen en overdenken is fascinerend. Lydia zei dat er een leuk fragment over tijdreizen in The Big Bang Theory zit. We zetten even later de televisie aan en dit fragmentje komt voorbij op het scherm. “Dat is een teken!” weet ik met zekerheid. Of zitten we elkaar massaal voor gek te houden?

If I find in myself desires nothing in this world can satisfy
I can only conclude that I was not made for here

Ik moest denken aan C.S. Lewis die over dit soort vragen heeft nagedacht en tot boeiende gedachten is gekomen. We hebben een besef van eeuwigheid, een hunkering naar volmaaktheid in ons. Elke hunkering verwijst naar iets dat bestaat – dorst verwijst naar water, honger naar voedsel. Waar komt ons verlangen naar begrip, eeuwigheid en heelheid vandaan? Hebben we ten diepste al kennis van een wereld waar alles perfect is? Wees gerust, ik verwacht geen sluitende antwoorden in de comments – ik ben al blij als je even meedenkt. En geniet ook met mij van de C.S. Lewis song – prachtig gezongen door Brooke Fraser. Ik geloof dat zij echt bestaat, al heb ik haar nooit gezien. En ik geloof dat C.S. Lewis ook echt bestaat. Nog steeds, in zijn verhalen. En als persoon. Ergens in de eeuwigheid.

9 gedachten over “Wat is tijd? En andere hersenkrakers…

  1. Nogal ongebruikelijk om zelf als eerste een comment te plaatsen, maar ik moet deze lyrics erbij zetten.

    CS LEWIS SONG

    If I find in myself desires nothing in this world can satisfy,
    I can only conclude that I was not made for here
    If the flesh that I fight is at best only light and momentary,
    then of course I’ll feel nude when to where I’m destined I’m compared

    [CHORUS:]
    Speak to me in the light of the dawn
    Mercy comes with the morning
    I will sigh and with all creation groan as I wait for hope to come for me

    Am I lost or just less found? On the straight or on the roundabout of the wrong way?
    is this a soul that stirs in me, is it breaking free, wanting to come alive?
    Cos my comfort would prefer for me to be numb
    And avoid the impending birth of who I was born to become

    [CHORUS]

    [BRIDGE:]
    For we, we are not long here
    Our time is but a breath, so we better breathe it
    And I, I was made to live, I was made to love, I was made to know you
    Hope is coming for me
    Hope, He’s coming

    1. Dank je, Anton. Boeiende gedachten! Ik pik er eentje uit: De tijd is een lijn die reikt van niks naar het einde. Recht of krom, slingerend of rondjes draaiend. Maar ze blijft ten allen tijde tweedimensionaal. Zij is ooit begonnen en zij zal ooit eindigen.

      Ik moest aan dit citaat denken: “Time is what prevents everything from happening at once. Space is what prevents everything from happening to me.” John Wheeler (1911-2008)

      Je kunt je afvragen of niet per ongeluk een cirkelredenering hanteert. ‘Tijd blijft (…) ten allen tijde’ … dat is maar zeer de vraag. En misschien heeft tijd wel dimensies die jij en ik niet kennen?

  2. Vanuit de eeuwigheid schept de Eeuwige een nieuwe wereld, die zich kenmerkt door de ‘beperking’ van tijd en ruimte. Ons lichaam is daar het ultieme voorbeeld van.
    Tegelijk hebben we door de ‘adem van God’ een ‘herinnering van’ of een ‘verlangen naar’ het eeuwige meegekregen.
    Ook Jezus moest zich ‘beperken’ door mens te worden, om onze dood (tijdelijkheid) te kunnen overwinnen. En Hij moest weer weg ‘van hier’, omdat er zo iets beters voor in de plaats kon komen. Namelijk, de Eeuwige die door zijn Geest in ons wonen wil. Driedubbele onmogelijke paradox, die niet te vatten is, hoogstens in verwondering te aanvaarden …

  3. Als je van de trap valt, kan het zijn alsof de tijd heel langzaam gaat, is mijn ervaring. Merkwaardig genoeg was ik op dat moment vooral bezig met wat er zou komen, de val, en hoe ik het beste terecht kon komen, zonder gebroken botten of schedel. Het kwam niet in me op proberen terug te gaan in de tijd om zo mijn val te voorkomen. Blijkbaar zijn we daar niet op gemaakt.
    Tegelijkertijd kun je door een geur of smaak opeens tientallen jaren teruggaan in de tijd. Even, heel snel, maar alleen in je hoofd.
    Tijdreizen lijkt me op het eerste gezicht fantastisch maar de consequenties zouden natuurlijk rampzalig zijn, gegeven het feit dat alles wat er gebeurt met elkaar samenhangt, tot in de kleinste details.

    1. Tijdreizen zou leuk kunnen zijn gezien je zou sterven in het verleden en terug geboren worden in het heden en dit opnieuw en opnieuw. Of zit ik hier met een kronkel ?

Zeg iets terug op Vrijspraak

