“Ik ben onbetaalbaar” > gastblog

Ik ben onbetaalbaarWij zijn 23 jaar, geraakt en – zolang onze leeftijdsgenoten hun lichaam verkopen alsof het een pizza is – gedreven om onze stem te laten horen. Het Nederlandse prostitutiebeleid rammelt. Er gaat veel mis in de branch van de verkoop der lichamen. Laten we naar een aantal zaken kijken.

Er worden vrouwen gedwongen. Gedwongen. Dit betekent dat je dag na dag verkracht wordt. Vrouwen die elke morgen weer wakker worden, zich moeten overgeven aan het leven en de lichamen waar ze zich elke keer weer voor moeten opofferen. Een bizar en gruwelijk bestaan.

De kwetsbare meisjes
Prostituee is geen optie in je beroepskeuzepakket van de middelbare school. Niemand stimuleert zijn dochter om prostituee te worden. Daar moeten we niet aan denken! Toch werken er naar schatting 30.000 vrouwen in de prostitutie, en wat blijkt? Het ene meisje loopt veel meer risico om in de prostitutie terecht te komen, dan de ander. Meisjes die een laag zelfbeeld hebben, die in een (seksueel) gewelddadig gezin zijn opgegroeid, of uit een minderheidsgroep komen, – kortom de kwetsbare meisjes – lopen het meeste risico. En na een aantal jaar weten ze niet beter en durven ze niet anders.

Een eigen keuze
Nederlanders vinden het belangrijk dat prostituees zelf de keuze maken. Wanneer ze dit leven willen, mogen ze ervoor kiezen. Hun goed recht natuurlijk, om te kiezen. Dit betekent dat je uit gelijkwaardige opties kunt kiezen als lerares, ingenieur, huisvrouw of prostituee. Dat is een vrije keuze. Maar deze opties bestaan vaak niet; er is geen keuze er wordt alleen een beslissing gemaakt. Een dappere beslissing. Ze beslist dat ze niet anders kan.

Het recht om seks te kopen
De prostituee in Nederland. We zien haar als handelswaar. Wanneer ze achter haar raam staat zijn de bezoekers veeleisend en soms zelfs intimiderend. Voor weinig geld meer mogelijkheden, het liefst zonder voorbehoedsmiddelen. Met mijn geld heb ik recht op jouw lichaam. Marktwerking heet dat. In Nederland is seks te koop, in Nederland verkopen we vrouwen en mannen. Elke dag een beetje meer.

De gevolgen
Een vrouwenlichaam is niet gebouwd op meer dan tien keer per dag seks. De angst voor SOA’s is groot onder de prostituees. Ook vele psychische gevolgen liggen op de loer. De professionele prostituee wordt geadviseerd om een andere naam aan te nemen voor haar werk. Tijdens het werk dissocieert ze zich soms van zichzelf. Een overlevingsmethode voor de mens in noodsituaties, waarbij je niet kunt wegrennen. Een tijdelijk methode die desastreus is voor je latere functioneren. Post-traumatisch stress stoornis, een stoornis die veel voorkomt bij oorlogsveteranen, is trouwens ook een van de risico’s.

Bizar
Geen mens is te koop. Seks is niet te koop. Wij zijn 23 jaar, geraakt en initiatiefnemers van Ik ben onbetaalbaar, een burgerinitiatief, waarmee we voorstellen om het kopen van de seksuele daad strafbaar stellen. Laat ook uw stem horen op www.ikbenonbetaalbaar.nl

12 gedachten over ““Ik ben onbetaalbaar” > gastblog

  1. Wat goed om dit hardop te zeggen. Nederland is ingedut. Onder het mom van ‘respect’ houden we onze mond, want respect betekent dat iedereen vrij is om te kiezen. Maar inderdaad, prostitutie is nooit een vrije, objectieve keuze.
    De woning naast ons is in gebruik als bordeel. Heel keurig allemaal hoor. Helemaal geen overlast van.
    Zucht. Hoe kan ik iets voor die werkneemsters betekenen, die gauwgauw naar binnen gaan om aan het ‘werk’ te gaan, en even vlug weer zijn vertrokken? Die ik vriendelijk groet als ik ze tegenkom, maar die over het algemeen niet veel Nederlands spreken? Hoe kan ik verschil maken voor hen?

    1. Wie zegt dat zij jouw hulp willen? Jij gaat er automatisch al vanuit dat zij dit niet willen doen.
      Als jij eens zou beseffen hoe veel geld je met dit beroep kon verdienen, dan zou je wellicht beter begrijpen waarom heel veel dames (90%) voor dit beroep bewust kiezen
      Om je een salaris indicatie te geven, meneer Rutte verdiend minder met zijn beroep.

  2. Het moet hun eigen keuze zijn en dat is het vaak niet.Ze worden met andere beloftes vaak naar hier gelokt en kunnen niet terug.Vrouwenhandel zou heel streng moeten aangepakt worden

    1. “Ze worden met andere beloftes vaak naar hier gelokt en kunnen niet terug.”
      Wat een interessant uitspraak die zo te lezen vooral is gebasseerd op verhalen uit de media, die vaak incorrect of een scheef beeld laten zien van de prostitutie.

      Mijn vriendin is toevallig zelf zo’n Roemeense prostituee, werkzaam op de Wallen, kent een groot deel van de meiden daar, en zij schreef hier zelf het volgende over op haar blog:
      http://behindtheredlightdistrict.blogspot.nl/2014/04/pimps_16.html

      1. Ach ja er zijn veel souteneurs die zulke vrouwen in hun macht hebben die zulke mooie verhaaltjes schrijven alsof het uit de mond van hun slachtoffers kwam. Als dit echt jou vriendin is hoe kan je het dan verdragen dat zij voortdurend met andere kerels in het bed ligt. Geen gezonde vent zou daar bij kunnen leven. Dus Mark van den Beer , ik heb zo’n mijn twijfels bij jou bericht. Die blog die zogenaamd van haar is, is niets anders dan goedkope reclame voor een goedkoop omgaan met een Roemeense meid, waar je waarschijnlijk veel geld aan kunt verdienen. Misschien kun je beter eens diep van binnen in jezelf kijken en gaan beseffen dat je diep van binnen een onbetaalbaar mens bent die vergeten is wie hijzelf is en jezelf verkocht hebt voor het verlangen naar veel geld. Mark je zou meer kunnen betekenen voor jezelf en anderen. Ik geloof dat er meer en meer moois in je is en diep in jezelf weet je dat best.

        1. Tja, Charles, waar zal ik eens mee beginnen? Met het feit dat je simpelweg de keiharde feiten probeert te ontkennen? Of met het feit dat je me nu uit probeert te maken voor pooier? Of met het feit dat je eigen voorstellingsvermogen je nuchtere denkvermogen helaas in de weg staat.

          Dan maar even met wat feiten komen.
          1) Mijn vriendin is een Roemeense prostituee.

          2) Ik ben niet haar pooier, anders hoefde ik immers niet voor mezelf te werken bij een leuk ICT bedrijfje. Dus als ik veel geld met haar zou verdienen, waarom zou ik dan in eerste instantie iets op het internet hoeven plaatsen? Immers lopen mijn zaken zo goed dat ik geen reclame nodig zou hebben, toch? En ten tweede waarom zou ik dan nog steeds zelf werken bij een ICT bedrijf als ik toch genoeg geld binnen krijg?

          3) Het feit dat jij het moeilijk te verdragen zou vinden dat je vriendin continue met andere kerels in bed ligt, zegt waarschijnlijk meer over jouw onwetendheid over de realiteit achter dit beroep, en meer over jouw onvermogen om je in te kunnen leven, dan over mij zelf.

          4) Er zijn geen zogenaamde souteneurs die verhaaltjes schrijven alsof het uit de mond van slachtoffertjes komen. Dit is complete onzin. Ik daag je uit om überhaupt met één bewezen voorbeeld te komen waarin dat het geval was!
          Het zou overigens voor dat soort gasten ook niet nodig zijn om in het publieke debat te treden, hun zaakjes kabbelen toch wel voort, met of zonder jouw goedkeuring, dat werkt namelijk zo bij de criminelen waar jij het over hebt.
          Daarentegen zijn er wel al diverse voorbeelden geweest van slachtoffer verhaaltjes die achteraf opgeschreven bleken te zijn door zogenaamde fraudeurs. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Maria Mostert (Echte Mannen Eten Geen Kaas), Patricia Perquin (Achter het Raam op de Wallen), en op internationaal niveau Somaly Mom en Chong Kim.

          5) Ik beteken meer voor mezelf en voor anderen door mij vol in te zetten voor de rechten van prostituees, door mijn vriendin te steunen in haar strijd voor meer rechten en minder regels als prostituee, en een betere acceptatie van dit (overigens legale!) beroep. Dit doe ik onder andere door veel artikelen voor haar te vertalen vanuit het Nederlands naar het Engels en andersom, maar ook door afspraken te regelen met hulp organisaties, politici en andere voorvechters van rechten van prostituees en vrouwen rechten.

          Ik heb mezelf verkocht aan de liefde voor mijn vriendin, niets meer en niets minder. Het feit dat jij mij wilt beschuldigen van criminele handelingen vat ik dan ook liever niet op als laster (wat overigens ook strafbaar is), maar als de naïviteit van een man die geen idee heeft waar hij over praat, gevoed door propaganda die vermomd is als bestrijding van mensenhandel, maar in werkelijkheid niets meer en niets minder is dan een kruistocht tegen prostitutie zelf.

          Ik denk dat je je dik verkeken hebt om mij, dus daag je uit om mij een e-mail te sturen naar m.vdbeer@gmail.com zodat wij elkaar eens kunnen ontmoeten, samen met mijn vriendin, en dan zullen we nog wel eens zien wat er waar blijkt van jouw woorden.
          Ik zal alvast een tipje van de sluier onthullen, er blijft niet zo veel van over.

          1. Ik heb jou niet beschuldigt van een criminele handeling. Ik heb alleen op je gereageerd op een blog waar we ons bezig houden met levensvragen. Waar word je gelukkig van en waarvan niet. Ik heb jou alleen een tipje van de sluier willen onthullen hoeveel geluk het brengt om aan één partner in een trouwe huwelijksrelatie verbonden te zijn. Ik ken persoonlijk het intens diepe geluk het bezit te zijn van één partner en een partner te hebben die alleen het bezit is van mij. Zo’n diepe relatie waarin je alles bent voor elkaar en niet het eigen geluk maar het geluk van elkaar zoekt.( en daarbij bedoel ik met geluk geen financieel belang). Voor mij zelf weet ik dat God dat zo voor de mens beschikt heeft. Waarom ? Omdat dit namelijk het diepste geluk in je leven brengt. Ik wens jou en je vriendin dit ook toe als het inderdaad zo is als jij zegt. Voor het overige ben ik niet van politie of justitie . Ik ben niet de rechter in jou leven, noch dat in dat van je vriendin. Ik gaf je alleen een reactie vanuit mijn persoonlijk leven op een blog waar we samen over deze dingen nadenken om elkaar verder te helpen. Naar mijn eigen mening zijn jij en je vriendin onbekend met het diepe geluk dat het één partner verbonden zijn met zich meebrengt. En dat geluk gun ik jou en je vriendin graag, Voor de rest is het aan jou welke keuzes je in je leven maakt, zolang je daar een ander geen schade mee doet. Een ontmoeting om te zien wie er gelijk heeft lijkt me niet zinvol. Het gaat mij er niet om mijn gelijk te halen. Als jij deze weg perse wilt gaan is het jou zaak. Ik denk alleen dat je dan in het leven iets heel kostbaars mist. En dat kostbare van een relatie met één partner waarin je in liefde en trouw voor het leven verbonden bent , waarbij het niet gaat om financiele belangen maar om innerlijk welzijn gun ik jou en je vriendin graag.

            1. Ik hoorde toch van u wel duidelijk een verwijzing naar het idee dat ik een souteneur (pooier) zou zijn, maar goed, ik zie al dat u begint terug te krabbelen in uw relaas. Nu draait het ineens niet meer om mijn integriteit, zoals uw eerste reactie, maar ineens om de waarde van onze relatie.

              Dit geeft waarschijnlijk nog meer aan hoe weinig verstand u heeft van prostitutie, want mijn vriendin heeft maar 1 partner, en dat ben ik. Daarnaast heeft zij klanten die zij op haar werk ontvangt, vergelijkbaar met hoe een masseur klanten op zijn werk ontvangt voor een behandeling.
              Net als bij de masseur is er lichamelijk contact, maar net als bij de masseur is hier niets romantisch aan. De romantiek in onze relatie heeft dus totaal niets te maken met wat zij op haar werk doet. U lijkt dus eerder een probleem te hebben met het onderscheid te maken tussen werk en privé, dan dat wij problemen zouden hebben met het feit dat mijn vriendin sekswerk doet.

              Maar wellicht nog het meest opvallende van uw relaas is, dus u blijkbaar denkt dat iedere klant van een prostituee seks heeft met haar. Dit is ver weg van de realiteit. In slechts 20 tot 30% van de gevallen komt het tot seksueel contact via een condoom. Een ruime 70 tot 80% komt dus niet eens aan seksuele handelingen toe.
              Dit komt vaak doordat mannen geen seks willen, maar gewoon vrouwelijk aandacht willen (doordat ze die thuis niet krijgen), dit is een groot deel van haar klanten. En daarnaast veel klanten die te nerveus, dronken of stoned zijn om de grote kabouter omhoog te kunnen krijgen. Een gevalletje ‘prestatie problemen’ dus.
              Uiteraard zullen veel klanten dit ontkennen, omdat het niet ‘stoer’ is om erectieproblemen te krijgen bij het bezoek aan zo’n mooie dame, maar dit zijn wel de feiten.

              Kortom, het is lang niet zo spannend als dat het allemaal lijkt en klinkt.

              Daarnaast heeft u het over geluk, en geen financieel belang. Dat lijkt er toch weer op alsof u wilt aansturen op het idee dat ik financieel geluk zou willen zoeken bij mijn vriendin, in plaats van ander geluk.
              Dus laat ik het u zo stellen. Mijn liefde en ons respect voor elkaar is zo sterk, dat ondanks alle negativiteit omtrent het beroep van mijn vriendin, alle tegenslagen, van politiek tot politie, van de denkbeelden en de meningen van anderen over dit beroep tot de reacties van mensen uit onze omgeving onze gevoelens voor elkaar nooit kapot zouden kunnen maken.
              Dit is wat men bedoelt met de trouwgelofte: ‘in voor- en tegenspoed’
              Ik blijf mijn vriendin dus trouw, en hou zielsveel van haar, ongeacht wat voor werk ze doet, hoe ze eruit ziet, of wat voor dingen zij in het verleden heeft gedaan. Pas bij tegenslag zal men ervaren hoe sterk de relatie is.

              Dus is mijn vraag aan u, hoeveel tegenslagen heeft uw relatie overleeft dat u durft te beweren dat uw relatie u het diepste geluk brengt? U heeft niet te maken met de dagelijkse discriminatie van het beroep van uw vriendin, u heeft niet te maken met de veroordelingen die mensen hebben over het beroep van uw vriendin, u wordt niet steeds aangevallen omdat u pooier zou zijn. Welke tegenslagen heeft u nou dat u denkt te kunnen zeggen dat u weet wat echte liefde inhoudt? Ik weet wel hoe sterk mijn relatie is, dat ik ondanks alles bij mijn vriendin blijf, en mijn vriendin bij mij. Dat geldt zeker niet voor een hoop andere mensen op deze wereld.

  3. Tja…. Zolang het eigen keus is heb ik geen problemen met prostitutie. Dan ben ik er zelfs voor. En ik heb diep respect voor deze vrouwen (en mannen) maar gedwongen prostitutie kan echt niet. En al is t eigen keus, deze vrouwen verdienen respect en omdat je er voor betaald betekend niet dat je alles maar kan doen met deze personen

  4. Ook waar het de vrije keus van de dame is, is het problematisch. Promiscuïteit heeft nogal wat nare gevolgen, daarnaast is het goed om ook de hoerenloper aansprakelijk te stellen voor de slavernij en seriële verkrachting die in deze branche plaatsvind. Legaliseren is het legaliseren van deze ellende, gedogen is mijns inziens al een trede minder ernstig.

    1. Als het vrije keuze van de dame is, heet het geen verkrachting meer. Ik ben echter wel voor aanpak van gedwongen prostitutie. De hoerenloper die willens en wetens naar een gedwongen prostituee gaat, is fout bezig. Anderen treft geen blaam

Zeg iets terug op Vrijspraak

