Mare Hilstra en haar boodschap in een flesje

foto (26)In de voorgaande blogpost stond ik stil bij het eindexamenwerk van Siska Barth (Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving, Amsterdam). Nadat zij mij haar eigentijdse kruiswegbeelden had laten zien, nam ze me mee naar een andere ruimte waar het examenwerk van Mare Hilstra werd geëxposeerd. Erg veel tijd om daar met aandacht naar te kijken had ik niet, maar ik begrijp wel waarom Siska het creatieve werk van haar medestudent aan mij wilde laten zien. Kijk op de website van Mare (haar naam betekent ‘zee’) als je iets meer wilt weten over haar originele projecten.

Beschrijf de zee maar

Je komt binnenlopen in een zaal, kijkt een paar minuten naar het geëxposeerde werk en geeft de aanwezige kunstenaar vriendelijke complimenten en een hand. Een paar A4’tjes met teksten en een visitekaartje rijker loop je daarna de ruimte weer uit – op weg naar een drankje en een afsluitend gesprek. Zo gaat dat. Maar ik heb nu niet de illusie dat ik jullie veel kan vertellen over de persoon en het werk van Mare. Een paar vluchtige indrukken, een glimlach rond de mond en een heel klein flesje met water en kurk in de broekzak. Echt zout water uit de Noordzee, door de kunstenares persoonlijk gevuld op het strand van Bloemendaal. Wat zegt dit kleine flesje over de grote zee? Hoe zou het zijn als je een honkvaste woestijnbewoner met dit flesje water moet duidelijk maken hoe groot, hoe woest en weids de zee is? Het is het gevoel dat sensitieve geesten met elkaar delen. We staan voor iets wat ons overweldigt en overstijgt. Iets dat er was voor wij er waren en dat zal blijven als onze sporen allang zijn uitgewist. De zee neemt, de zee geeft – als het leven zelf. Wij zijn nóg kleiner en kwetsbaarder dan de blauwe planeet waarop we leven.

Alles stroomt

De zee zwerft. Dat is de naam van Mare’s website. Dat allitereert lekker, maar het is ook een variatie op het aloude Panta Rhei (alles stroomt). Je kunt nooit tweemaal in dezelfde rivier stappen, het water is verder stroomafwaarts gegaan en je omgeving ververst zich per seconde. De rivier stroomt, de zee zwerft. Aardig om zo zaken in een ander perspectief te plaatsen en leuk om naar onszelf te kijken als tijdelijke bezoekers van een wereld vol verandering. Uit de A4’tjes tekst die ik meegenomen heb, blijkt dat Mare een filosofische inslag heeft. Ze schrijft over verschillende kosmologieën – opvattingen over de plaats van onze planeet (en impliciet over de positie van de mens) in het universum en de verschuiving van wereldbeelden en levensbeschouwingen die hiermee in verband staan. De plaats van de aarde werd overschat, de rol van de mens eveneens. Nu hebben we een beter beeld van het heelal en voelen we ons afhankelijk en onbeduidend.

Geheimzinnige glimlach

De kleine blauwe planeet in het zwarte universum – nietig en glinsterend als het flesje zeewater dat met mij is mee-gezworven. Mare is zee, maar het kan ook ‘boodschap’ betekenen. Een soort flessenpost. Maar nu zwerft de fles niet in de zee, maar de zee in de fles. En Mare heeft gedaan wat een geslaagde kunstenaar moet doen: mensen vol verwondering stil laten staan, het liefst met een geheimzinnige glimlach rond de mond.

Zie ook: Earthrise

foto (27)

4 gedachten over “Mare Hilstra en haar boodschap in een flesje

  1. Hoi Paul,

    Leuk om te lezen wat je uit mijn werk haalt. Vooral de nietigheid van de mens dus. Ik vind dat een belangrijk thema en gegeven om als mens (zo nu en dan) bewust van te zijn.
    Dan kunnen we zien hoeveel er wel niet om ons heen is om je over te verwonderen en te bewonderen.
    Het houdt ons bescheiden ten opzichte van de mensen, dieren, planten en eigenlijk alles om ons heen en dat we hier met eerbied mee om moeten omgaan. En niet denken dat wij oppermachtig en -intelligent zijn als mensen.
    Dat wil ik over brengen met mijn beelden en ideeën. Jouw verhaal lezend, is dat in ieder geval bij jou goed gelukt 😉 .

    Bedankt voor de reflectie!

    Mare

  2. Beste Paul, beste Mare,

    Ik kwam een doosje tegen in Amsterdam bij de Hortus Botanicus met het opschrift: Stadboeken, openbare dagboeken en een vermelding van de website http://www.dezeezwerft.nl . De website werkt echter niet, maar ik zou graag te weten komen wat hierachter schuilt. Ben ik aan het juiste adres? Ik studeer journalistiek en publiceer voor de website napnieuws.nl . Ik heb ook een e-mail gestuurd naar webmaster@dezeezwerft.nl.

    Ik hoor graag iets terug.

    Met vriendelijke groet,

    Susan Blanken
    E-mailadres: susan_blanken@Hotmail.com

  3. Hoi Susan! Dat is ook het mailadres dat ik van Mare heb. Ik hoop dat je snel iets hoort… Laat het me weten als het stil blijft, dan ga ik kijken of ik je verder kan helpen. Groet!

Zeg iets terug op Vrijspraak

