Pieterbaas

Ik wilde me eigenlijk niet in de discussie mengen maar kan toch mijn mond niet houden. Het lijkt wel of iemand heeft voorgesteld om de Nachtwacht in primaire kleuren over te schilderen of Flevoland te ontpolderen – zo verontwaardigd en emotioneel wordt er gereageerd op het standpunt dat een ‘zwarte Piet’ in deze tijd echt niet meer kan. Op sociale media en in persoonlijke contacten hoor ik dat het ‘gezeur’ is en zelfs ‘uitverkoop van de Nederlandse waarden en normen’. Serieus?

Volgens mij is het fenomeen Sint en Piet een leuk, gezellig en in wezen volmaakt onschuldig volksfeest – en dan speciaal voor kleine kinderen. Dat moet blijven. Punt. Maar met het zwart schminken van blanke mensen kunnen we volgend jaar probleemloos ophouden zonder dat er ook maar één kind een cadeautje of glimlach hoeft in te leveren. Dat is geen enkel punt al lijkt men dat nu te beschouwen als een aanval op onze nationale cultuur en identiteit. Kom, kom… Is dit echt zo wezenlijk en onopgeefbaar voor ‘ons’?

20131023-093830.jpg
Doen we ook niet meer.

Vroeger werden mensen in de VS en Groot Brittannië met roet of smeer zwart gemaakt om op te treden als donkere muzikant of artiest. Inmiddels hebben we wel door dat dit een rare vertoning is en zijn we met die onzin opgehouden.

TRADITIES KUN JE AANPASSEN
Sinterklaas dreigt en slaat niet meer met de roe. Kinderen worden niet meer bang gemaakt met: ‘en anders ga je in de zak naar Spanje’. We zijn hopelijk collectief wat wijzer geworden en hebben onze tradities aangepast aan opvoedkundige inzichten en veranderde opvattingen.

DIE MEVROUW VAN DE VN
Verene Shepherd, de dame die het onderzoek naar het Sinterklaasfeest gaat leiden, heeft voor haar beurt gesproken en zich niet verdiept in de achtergronden van onze volkscultuur. ‘Waarom tweemaal Santa?’ Dat is geen snuggere vraag. Sinterklaas heeft samen met Father Christmas model gestaan voor de Amerikaanse variant (met dank aan CocaCola – lees het maar na). Maar mensen die in reactie gaan roepen dat we de VN maar moeten afschaffen laten zich ook door emoties leiden als je het mij vraagt. Denk er nog eens rustig over na voor je een ‘Pietitie’ gaat ondertekenen. Volgens mij komt er een dag dat je denkt: ‘Mijn hemel, waarom heb ik me hier eigenlijk tegen verzet?’

PIETERBAAS
Elke Piet kan met zijn natuurlijke huidskleur de Sint assisteren en ik stel voor dat we ze allemaal promoveren tot Pieterbaas. Dat klinkt stoer, het scheelt woordenstrijd en misverstanden en het rijmt bovendien heel mooi op Sinterklaas.

29 gedachten over “Pieterbaas

  1. Pieterbaas vindt ik briljant. Alleen het niet schminken is denk ik niet de oplossing. De pakjes zijn ook slavenpakjes (https://twitter.com/WiIIemAlexander/status/392723662240903168/photo/1/large ) en wat doe je met het kroeshaar? En zonder schmink zijn de Pieterbazen natuurlijk te goed te herkennen. Dan zie je zo dat het eigenlijk de buurjongen is. Dus gewoon niet schminken is denk ik niet de oplossing voor het probleem maar een aanpassing moet zeker kunnen. Kunnen hier niet wat modeontwerpers mee aan de slag? Een mooi plaatje maken waarvan iedereen denkt, “oh ja, das ook best leuk.”
    Ik las net ook een goede opmerking van iemand die ik even quote: ” Ik vind het fascinerend dat het sinterklaasverhaal wel aangepast kan worden voor huizen zonder schoorsteen, maar niet voor het gevoel van je medemens.”

    1. Mooie quote! Zet een hoed met veer op en kleine kinderen geloven dat je Piet bent. Het maakt echt geen bal uit – alleen grote mensen gaan roepen dat je nog een witte plek in je nek hebt – zoals Hoofdpiet Erik van Muiswinkel terecht opmerkt (als je zwarte of bruine schmink hebt opgesmeerd). Kinderen gaan mee in het spel tot ze op een leeftijd komen dat ze doorhebben dat het de buurjongen, de schooljuf of ome Henk is. Gezellig hè? Geen enkel probleem. En dat de kleurrijke pakjes in de verte nog lijken op wat ooit geweest is, daar zullen misschien alleen modekoningen bezwaar tegen maken. We horen wel met wat voor creatieve voorstellen zij komen. En kroeshaar lijkt me geen noodzaak. Gewoon je eigen haar met een vrolijke muts. Klaar.

      1. Ik denk dat de grens van geloven en niet geloven dan wel een stukje lager komt te liggen. Vanaf een jaar of 5 heb je dan wel door dat het de buurjongen is hoor. Onderschat de kracht van de zwarte schmink niet. Ik herken goede vrienden die zwarte piet spelen in eerste instantie aan hun schoenen. Ik denk eigenlijk dat het zwart zijn an sich niet het probleem is. Het is juist in combinatie met het pakje, de gouden oorbellen, rode lippen en het kroeshaar wat het linkt met het slavernijverleden. Dus een pikzwarte (dus niet bruin) Pieterbaas in een ander soort pakje met groene, blauwe, paarse of gele lippen oid. Het zwart kan dan, naar gelang wat men geloofd, verwijzen naar de hulpjes van Wodan (zwarte raven) of het roet van de schoorsteen.

  2. Leuk om aan gekleurde pieten een thema mee te geven. Groene biedt is gezonde/natuurvriendelijke piet. Groene Piet ging uit fietsen, toen klapte zijn band. Rode piet is verliefdpiet of linkse piet. Best leuk eigenlijk!

  3. En nu zou ik heel graag van een heel aantal gekleurde mensen willen horen of zij graag Pieterbaas zouden willen zijn. Ik vind dat zij alleen nog maar bevoegd zijn om hier iets over te zeggen en daarom hou ik mijn mond verder.

  4. Ik ben van mening dat pieten gewoon zwart moeten blijven. Zo is de traditie en mensen moeten er gewoon niet zo over zeuren. Nederland is een land met een behoorlijke verscheidenheid aan culturen en wij passen ons overal aan aan, maar als iemand boe of ba zegt over onze cultuur, dan veranderen we onze traditie wel. Zo kun je ook over de kerstman in Amerika wel zeggen dat de elfjes, zijn kleine mensjes, afgeleid is van kinderarbeid, dus niet kan. Alle bedrijven die het commerciële kerstfeest hebben gemaakt tot wat het is laten vaak in derde wereldlanden kinderen in hun fabrieken werken. En zo kun je achter elke traditie wel iets zoeken… Als je maar genoeg tijd hebt om het uit te zoeken en zeikerig genoeg bent om erover te klagen…

  5. Mijn eerste reactie op alle Pieten-commotie was in de verdediging schieten. ‘Wat een gezeur’. Het staat zo ver van mijn eigen beleving van het Sinterklaasfeest. In mijn omgeving heb ik nog nooit werkelijk iemand met een donkere huidskleur en Zwarte Piet per ongeluk door elkaar zien halen. Racisme en het Sinterklaasfeest had ik nooit met elkaar in verband gebracht. Maar het was wel heel erg alleen maar bekeken vanuit mijn eigen perspectief. Een blanke vrouw in een straat met blanke buren en de kinderen op een school met heel veel blanke kinderen.

    Nu de stroom van kritiek op gang komt op het mogelijk verbieden van het schminken van Zwarte Piet ben ik me rot geschrokken. Volksfeest-fundamentalisme…
    Aan de andere kant lees ik een interview met een mevrouw van de VN die ook zonder onderzoek en overduidelijk zonder zich persoonlijk in de geschiedenis verdiept te hebben, haar oordeel al klaar heeft.

    Voor mezelf ben ik tot de slotsom gekomen dat het fijn is als Sinterklaas een feest is voor iedereen. Als er mensen zijn die met de huidige verschijningsvorm van de helpers van de Snt problemen hebben, is het fijn als we met elkaar aanpassingen kunnen maken. De goedheiligman heeft ook blijmoedig afstand gedaan van het kruis op zijn mijter op diverse locaties. Zo in beton gegoten is de vom van het feest dus niet.

    Ik hoop op creatievelingen die een mooie positieve twist aan de hele discussie kunnen geven. Natuurlijk moet het feest blijven. Maar ik kan me voorstellen dat al die gele, groene, blauwe, rode, paarse, enz. Pieten het niet meer pikken dat alleen de Zwarte Pieten naar Nederland mogen! Dan houden we Piet in ere, want dat rijmt zo lekker bij het dichten😉 En je kan toch niet van een hoog bejaarde man als de Sint verwachten dat hij de hele klus in z’n eentje gaat klaren?!?

    Om praktische redenen is het handig om het gezicht van Pieterbaas onherkenbaar te maken… anders moeten ze wel uit een zeer wijde kring worden ingevlogen🙂. Dan is schmink minder eng voor de kleintjes dan een masker.

    1. Zie mijn reactie op Heleen, hierboven, Vera. Ik denk dat die schmink niet nodig is. Kleine kinderen gaan probleemloos mee in het spel. Zodra ze groot genoeg zijn om door de betovering heen te prikken, is het leuk dat ze ‘het geheim van grote mensen kennen’ en dan spelen ze mee aan de andere kant. Echt, ook als ze zien dat het een bekende is schakelen ze gewoon over naar de fantasiewereld, dat is juist zo mooi aan kinderen. Ik heb vroeger bij een andere werkgever zelf Sinterklaasfeesten georganiseerd (ja, met zwarte Pieten) en dan was er een goochelaar of poppenkast bij. De ‘grote mensen’ leefden net zo mee als de kleine kinderen. Dat is – denk ik – ook een deel van de verklaring voor alle emotionele en verontwaardigde ‘blijf van onze Zwarte Piet-af’ reacties. Mensen zijn zo gehecht aan het feest en de sfeer, dat ze bang zijn het te verliezen. Het is een dierbare traditie. Het is echter een misvatting te denken dat het feest verdwijnt als het op een onderdeel verandert. Voor hetzelfde geld wordt het leuker en kleurrijker en kan iedereen enthousiast meedoen.

    1. Dank voor het delen. De blogpost van Hanna de Vries was heel herkenbaar voor mij. Ik merk bij een aantal fb-vrienden een hellend-vlak-angst. ‘Als we hier aan gaan beginnen, is straks al het Nederlandse culturele erfgoed verkwanseld’. En zoals ik in de kerk meerdere malen heb gemerkt, is het moeilijk om een discussie te hebben met bange mensen.

  6. Rare jongens, die Nederlanders. Hier heb ik in mijn hele leven nog nooit meegemaakt dat een zwarte voor ‘Zwarte Piet’ werd uitgescholden. Als ik dat zou horen, zou ik de schelder terechtwijzen. Met Zwarte Piet heeft het niets te maken, wel met het onfatsoen dat de schelders tentoonspreiden.
    Als kind was Zwarte Piet voor mij helemaal niet de wat dommige piet die in Nederland (en dan nog wel in het meervoud) het hulpje van de Sint is, maar een strenge figuur die deed wat de ouwe Sinterklaas niet kon of durfde: kinderen in de zak stoppen.
    Ik heb er geen angst voor zwarten aan overgehouden. Los daarvan is het natuurlijk onzin om ‘een’ zwarte te typeren. ‘De’ blanke ziet er toch ook niet uit als Sinterklaas? Sinterklaas en Zwarte Piet zijn twee types die geheel op zichzelf staan. Met wortels in zowel de geschiedenis (niet de slavernij, dat kwam pas later) als in de Germaanse godenwereld. Die hele discussie is zo absurd dat ik bijna niet kan geloven dat Nederland daar zoveel energie in stopt, en dat de VN er zich mee bemoeit. De racisten of de domoren die ‘Zwarte Piet!’ roepen naar iemand die niet lelieblank is, verdienen een pak op hun broek, met de roe, en dan de zak in.

    1. Dank je, Sylvia. Ik heb toch al de indruk dat ons deel van de Lage Landen iets meer last heeft van massahysterie. Vaak in onschuldige en feestelijke vorm, maar soms is het ‘oranjegevoel’ wel erg opgeblazen. Relativeringsvermogen is m.i. niet onze sterkste nationale eigenschap. Maar het is toch een leuk, gek, plat land. Misschien ontdekken we ooit ook nog dat we niet het centrum van de wereld vormen.

      1. Nee eintlik nie, baie swart mense WIL wit wees, of ten minste ’n bietjie ligter.
        Daardie foto wys ’n jong man gedurende sy besnydingsritueel iets waardeur Mandela ook moes gaan. I.e.g. ek het eers by die Nederlanders gehoor dat Kersvader ’n Swartpiet saam met hom gehad het, in Suidafrika het ons nie so ’n oorlewering nie.

  7. Het probleem is al jaren aan het verergeren met de komst van pepernoten die met bruine en donkerbruine en witte kleuren in de winkel liggen! Nu nog in één zakje gemengd, maar ik ken veel mensen met voorkeuren voor een bepaalde kleur! Schande!
    En ook dit nog: twéé soorten bruin en maar één soort wit!
    Ik stel voor dat we eerst in kaart gaan brengen welke types voorkeur hebben voor wit. Met wat voor een achterban hebben we hier te maken? Dit moet wel leiden tot een aantal serieuze Kamervragen. En dan hoop ik dat de voorzitter dit keer geen scheldpartij tolereert.

  8. Ik geloof direct dat Zwarte Piet ooit geworteld is in ons slavernijverleden. Maar ik denk dat de insteek van Mirjam Kolllenstaart in het ND artikel waarnaar Paul hierboven verwijst de enig juiste is: erkennen dat Nederland in het verleden een zeer kwalijke rol gespeeld heeft in de slavernij en duidelijk afstand nemen van racisme. En dan gewoon onze zwarte Piet houden.

    Onze huidige Zwarte Piet staat al zo ver af van de zwarte kindslaaf die ooit model voor hem stond. De TV heeft voor die metamorfose zowel goed gedaan (de TV Pieten hebben het rare spraakje en de extreme domheid al lang achter zich gelaten) als kwaad (wie heeft ooit die bruine schmink bedacht, waardoor Piet ineens weer op een neger ging lijken?). En de ‘boeman’ rol die Piet in het begin van deze eeuw kreeg is hij ook allang weer kwijt. Wat mij betreft hangen we de kroeshaar pruik aan de wilgen, maar laat Piet alsjeblieft blijven – als zwarte Piet.

    Mijn zoon (nu 20) wist als kleuter heel zeker dat hij later zwarte Piet wilde worden. Hij wist dat Piet niet echt zwart, maar geschminkt was en hij vond het geweldig om zelf ook geschminkt te worden. Elk jaar verscheen ik, na een optreden op zijn school, ook thuis in mijn Piet uitmonstering. Hij herkende mij wel als de Piet die ook op school was, maar zijn eigen vader zag hij daar niet in. De gitzwarte schmink is dus inderdaad functioneel om je ware identiteit achter te verbergen – met bruine schmink word je veel sneller herkend.

    Dus wat mij betreft laten we Piet (wat een oer-Hollandse naam eigenlijk) dus lekker gitzwart, met felrode lippen (die hebben negers niet) en passen we het verhaal nog een beetje aan.

    Wat de VN commotie betreft: de website van het TV programma Netwerk verwijst naar de claim die de Caraïbische landen tegen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland hebben ingediend. Verene Sheperd vertegenwoordigt daarbij Jamaica. Jawel, dezelfde Verene die ook voor de VN werkt. Kijk hier: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2451891/14-Caribbean-nations-sue-Britain-Holland-France-slavery-reparations.html
    Nederland is rijk geworden door de slavernij – en dat werkt tot op de dag van vandaag door. Andere landen zijn arm geworden door de slavernij en ook dat werkt tot op de dag van vandaag door. Zo’n claim lijkt niet onterecht.

    Maar dat alles hoeft onze zwarte Piet niet het leven te kosten. Ik zag een artikel in het AD van woensdag 23 oktober. Dat vertelt dat de ‘zwarte Piet’ die in het midden oosten jaarlijks optreedt onder de naam “Hajji Firuz” (Google eens op afbeeldingen) bescherming van de VN geniet als culturele traditie. Het verheldert anderzijds ook de Nederlandse geschiedenis van Piet.
    http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3531752/2013/10/23/Iraanse-Zwarte-Piet-wordt-wel-beschermd-door-de-VN.dhtml

    Tenslotte een mooie, luchtige reactie op FB van Kirsten Verwoerd: “Om maar even terug te gaan naar ‘de basis’ – Sinterklaas: een Turk in een rooms-katholiek gewaad die woont in Spanje, samen met zijn donkergekleurde knechten in 16e eeuwse, Franse pagepakjes. Hoe multicultureel wil je het hebben?” (https://www.facebook.com/kirsten.verwoerd?hc_location=stream – zie haar post van 23 oktober). Like.

    1. Dank voor je reactie, Frank!

      We hebben als broers dezelfde dierbare herinneringen aan het Sinterklaasfeest en ik vrees dat onze liefde voor deze vrolijke traditie ons een aantal blinde vlekken heeft bezorgd. We nemen informatie tot ons op een manier die aansluit bij onze perceptie van de werkelijkheid – dat kan niet anders. Wat ik jou, en ieder die dit leest, aanraad: ga als blanke Nederlander één op één in gesprek met mensen met een donkere huidskleur (en wees terughoudend met het woord ‘neger‘ want die aanduiding heeft niet bij iedereen de neutrale klank die het woord kennelijk bij jou nog wel heeft!) Houd er rekening mee dat mensen met een donkere huidskleur geneigd kunnen zijn om het wat te relativeren omdat ze natuurlijk wel weten dat zwarte Piet niet denigrerend of discriminerend bedoeld is én omdat zij niet de pret voor anderen willen bederven. Maar vraag door en zoek eens naar wat ze werkelijk van dit fenomeen vinden. Ik denk dat je zult schrikken.

      Het valt mij op dat er ‘wetenswaardigheden’ uit het verleden als feiten worden gebruikt zonder dat er bewijs bij wordt geleverd. Ik lees dat mensen beweren dat de zwarte pieten ‘eigenlijk’ Italiaanse schoorsteenvegers waren en ook een andere versie van ‘de historische werkelijkheid’ (‘bevrijde slaven’) heb ik ter verdediging al voorbij horen komen. Zelfs als er iets waar is van deze ‘verklaringen’ en ook als de VN ergens anders in de wereld het zwart schminken van mensen als beschermwaardig cultureel erfgoed beschouwt, mist men hiermee volledig het punt. Die hele kwestie over de VN-aanklacht is bijzaak (al is het niet triviaal, het maakt duidelijk hoe er buiten Nederland naar onze ‘dierbare traditie’ en ‘culturele eigenheid’ gekeken wordt en alleen dat moet ons al aan het denken zetten), het gaat om de gevoelens van mensen met een donkere huidskleur HIER en NU.

      Dit is het punt waar het volgens mij ten diepste om draait: mensen met een donkere huidskleur ergeren zich vaak (in stilte) aan onze vrolijke traditie om blanke mensen zwart te schminken. Ze willen de pret niet bederven en weten dat ze ook nog het gevaar lopen ‘zeurpiet’ genoemd te worden (al is die term misschien meer gereserveerd voor blanke Nederlanders die in de ogen van anderen als ‘hypercorrect’ worden beschouwd). ‘Ze moeten zich niet zo aanstellen’ is zo’n beetje de mildste reactie die uit de mond van verontwaardigde blanke Nederlanders komt. Dat is een dubbele ontkenning van de pijn – de pijn uit een verschrikkelijk verleden (ja, slavernij, maar ook apartheid en voortdurende discriminatie op basis van huidskleur – óók vandaag en óók in ons ‘tolerante’ land – vergis je niet!!) en de pijn die mensen met een donkere huidskleur voelen omdat ze in de zwartgeverfde blanke landgenoten wel degelijk een parodie / karikatuur van zwarten en kleurlingen zien.

      “Ik doe moedig mee en geniet ervan dat kinderen genieten, maar van binnen is er stille pijn en ongemak” zo liet een vrouw met donkere huidskleur me in een persoonlijk bericht weten. Ongetwijfeld zullen er velen zijn die zich totaal niet storen aan het zwartepietenverschijnsel, maar ik weet met zekerheid dat er ook mensen zijn die diep beledigd zijn en geen genoegen meer willen nemen met ‘onze’ verklaringen en verdedigingen van een fenomeen dat niet racistisch bedoeld is, maar het in wezen wel is!

      Ik schrik van de felheid en lompheid van veel reacties van blanke Nederlanders die zich ‘niet een feestje laten afpakken’. Het is letterlijk zoals ik het hierboven beschreven heb – er zijn mensen die het afschaffen (of aanpassen) van zwarte Piet beschouwen als ‘uitverkoop van Nederlandse normen en waarden’. Ik dacht dat wij vooral graag bekend wilden staan als vooruitstrevend, vrolijk en verdraagzaam volk maar je moet eens kijken wat er een vuil naar boven komt drijven in de reacties van ‘keurige Nederlanders’: http://www.nederlandspreekt.tumblr.com

      Ondertussen lees ik ook reacties op Facebook – met name bij mijn donkere vriend Rivelino – van mensen die zich pijnlijk storen aan de ‘heilige’ zwarte pietentraditie, maar nóg meer aan de golf van verontwaardiging en onverdraagzaamheid die zij over zich heen krijgen als ze dit alleen maar ter discussie proberen te stellen.

      Wat vind je belangrijker: voorkomen dat blanke Nederlandse kinderen hun geliefden of bekenden zullen herkennen in een ongeschminkte piet met eigen huidskleur (heb je mijn argumenten tegen dit ‘gevaar’ wel gelezen?) of wil je liever voorkomen dat veel Nederlanders met een donkere huidskleur nog jarenlang ‘leuke grapjes’ en ‘domme stereotypes’ moeten verdragen mét daarbij de toevoeging ‘dat ze zich niet zo moeten aanstellen’? Tradities kun je aanpassen en dat moet ook gebeuren als we niet elk jaar ‘ons’ vrolijke feest willen (laten) bederven. De aanpassing die ik voorstel – elke Piet heet voortaan ‘Pieterbaas’ en houdt zijn natuurlijke haar- en huidskleur – is heel simpel en lost twee problemen op: die van stereotypering op basis van ras en die van het ondergeschikt zijn als zwarte knecht van een blanke heer. Ik hoop op een inclusief feest voor iedereen en ik ben er zeker van dat deze discussie elk jaar terug zal komen als we niet de beschaving kunnen opbrengen om rekening te houden met de gevoelens van anderen.

      1. Allereerst: ik gebruik inderdaad het woord ‘neger’ en bedoel dat waardevrij. Zoals ik ook het woord ‘blanke’ gebruik, of ‘aziaat’ of ‘arabier’ of ‘noord-afrikaan’ als algemene aanduiding voor iemands herkomst of uiterlijk. En als je weet dat iemand in Turkije geboren is, dan is het gewoon een Turk. Ook al noemde onze moeder ons vroeger ‘turk’ als we vies thuis kwamen….

        Er is geen beginnen aan als we van alles gaan vermijden. We lachten ons rot om Kluk-kluk en niemand die hem vereenzelvigde met de stoere indianen uit ons spel op straat of met de indianen uit onze stripboeken. We hadden pret om Momfer de mol. Kunnen we daarmee blinden nog onder ogen komen? Herkennen we Swiebertje in de dakloze in het plantsoen?

        We lossen niets op met ‘correct’ vermijdingsgedrag. Dat is voor mij geen teken van beschaving maar van angst. En racistisch bedoelde grappen verdwijnen daardoor echt niet, integendeel. De discussie van de laatste dagen laat zien dat mensen dan juist gaan provoceren. Je voorkomt racisme niet door zwarte Piet in de ban te doen.

        Je haalt opnieuw een blog van Mirjam Kollenstaart aan. Ook in dit artikel neemt ze een heel genuanceerd standpunt in. Ze geeft aan dat ze zich er ongemakkelijk bij voelt als mensen het woord ‘neger’ gebruiken, maar dat ze heel goed weet dat dit vaak helemaal niet negatief bedoeld is en dat ze dan over dat gevoel heen stapt. En zou ze dat gevoel niet hebben als we het over ‘gekleurde medemensen’ of iets dergelijks hebben? Het onaangename gevoel bij de ‘ontvanger’ komt niet voort uit woordgebruik, maar uit de interpretatie van de intenties van de ‘zender’.

        Blijft over de functie van de schmink. Ik heb je argumenten wel gelezen. Inderdaad: zet een handpop op je hand of houd een willekeurig voorwerp vast waar je tegen praat en kleine kinderen gaan daar moeiteloos in mee. Maar iets grotere niet meer. Heleen heeft gelijk. Gitzwarte schmink is een functionele vermomming en geeft veel minder associaties met een echte huidskleur dan bruine schmink.

        Ik vind het, met jou en alle andere reageerders hierboven, heel jammer dat de discussie zo is opgelaaid en dat er zoveel lompe en racistische geluiden heeft losgemaakt. Het zou mooi zijn als we de geest weer in de fles krijgen, maar ik geloof dat dat beter lukt door te praten dan door te vermijden.

        1. Nou, vermijden doe ik in elk geval niet. In de eerste zin van mijn blogpost geef ik al aan dat ik me eigenlijk liever niet in de discussie wil mengen, maar voel dat ik niet kan blijven zwijgen. Vervolgens kies ik mijn woorden zorgvuldig en gebruik ik liever het woord ‘neger’ niet omdat ik weet dat dit niet voor iedereen een neutraal woord is. En ik weet natuurlijk dat jij het wel neutraal bedoelt. Kan zijn dat ik te voorzichtig ben, maar daar geef ik dan de voorkeur aan.

          Misschien belangrijk om te begrijpen waarom ik me hier zo uitspreek: het uitgeven van het boek ‘God is niet wit’ heeft mij bepaald bij de verborgen pijn van velen. Ik geloof dat dit werkelijk onderschat wordt en dat het niet juist is om ‘onze’ traditie veilig te stellen omdat dit zo belangrijk voor kinderen is. Die feesten echt gezellig door als elke Pieterbaas zijn of haar eigen kleur houdt. Voor mij is het belangrijker dat dit volksfeest leuk is voor iedereen. Rekening houden met de gevoelens van anderen, dát bedoel ik met een kwestie van beschaving. En de geest gaat niet meer in de fles. De traditie is niet heilig en aanpassen is met goede wil geen enkel probleem.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s