Help een handje

hand met tekstHoe vaak heb ik de woorden van Jezus gehoord en gelezen? Heel vaak. Als kleine jongen ging ik naar zondagsschool, als tiener naar de bijbelclub en als jongere naar ‘de jeugd’ van de kerk. Ik heb mijn hele leven preken en bijbelstudies gehoord, werk al weer een flink aantal jaren als uitgever bij een christelijke uitgeverij – zo langzamerhand moet ik toch wel weten wat de boodschap van Jezus Christus is. Maar ik lees de verhalen opnieuw, deze dagen uit het verslag dat Lucas geschreven heeft, en ik word weer diep geraakt. De verhalen zijn voor mij zo vers als brood dat vandaag nog gebakken is. Ik hoor niet echt de stem van Jezus, maar ik zie hem al lezend staan tussen de betweters en scherpslijpers van zijn dagen en ik hoor hoe hij hen openlijk uitdaagt. Ik ben trots op hem!

Op de sabbat mocht niet gewerkt worden. Dat heeft te maken met een mooi principe: God is geen slavendrijver en gunt de mensen elke week een dag om te rusten en te bezinnen. Deze mooie regel werd vervolgens tot een ijzeren wet die genadeloos werd toegepast. Het leek erop dat de mensen die het volk moesten onderwijzen totaal vergeten waren waar het ten diepste om ging – ze dachten aan de vorm en niet meer aan de inhoud, aan de letter, maar niet meer aan de geest.

Jezus kent de Schriften beter dan de Schriftgeleerden

Er moest een kans gevonden worden om Jezus in moeilijkheden te brengen. Jezus had met zijn vrienden door de akkers met koren gelopen en onderweg hadden zij daar wat van gegeten. Geen enkel probleem, ook op een vrije dag moet de maag gevuld worden. Maar de muggenzifters hadden er een probleem mee en riepen Jezus ter verantwoording. Jezus kent de Schriften beter dan de Schriftgeleerden en haalt uit zijn hoofd een voorbeeld aan van David die, toen hij honger had, met zijn mannen van het brood uit de tempel gegeten had. Oei, oei, oei – dat mocht eigenlijk niet. Maar nood breekt wetten en genade breekt brood.

Jezus zoekt de confrontatie

De bewakers van het fatsoen hadden geen weerwoord. Dan maar een volgende kans afwachten om Jezus te grazen te nemen. Ze zouden hem goed in de gaten houden en als hij ook maar één ding zou doen waarmee hij een van hun regeltjes zou overtreden, dan was Jezus aan de beurt. En die kans kwam en Jezus deed niet eens zijn best om de val te ontlopen. Jezus zoekt de confrontatie met zijn tegenstanders heel bewust op omdat hij hen actief en openlijk wil bestrijden.

Niet iedereen was blij

Een man met een verschrompelde hand mag rekenen op een wonder. Jezus nodigt de man uit om in het midden van de synagoge te gaan staan zodat iedereen kon horen en zien wat er gebeurde. Jezus had een doodeenvoudige vraag voor de kenners van de wet: ‘Ik vraag u of men op sabbat goed mag doen of kwaad, of men een leven mag redden of verloren laten gaan.’

Dat lijkt me niet zo moeilijk. Kwaad doen is geen optie en een leven redden kan toch ook moeilijk op bezwaren stuiten. Niemand sprak Jezus tegen. ‘Strek uw hand uit’, zei hij daarop. De man gehoorzaamde. Ter plekke kreeg de man weer de controle over zijn rechterhand en het wonder was – jawel, op de sabbat – geschied. En iedereen was blij. Oh nee. Niet iedereen was blij. Er waren een paar mensen pislink. Dat waren de kenners van de wet die openlijk gecorrigeerd waren door de timmerman uit Nazaret. Deze kans om van Jezus af te komen was voorbij. Het wachten was nu op een volgende gelegenheid.

Deze geschiedenis staat hier beschreven en ik breng dit verhaal opnieuw onder je aandacht omdat er wijze lessen voor vandaag in staan. Je hebt gelovigen die je precies kunnen vertellen wat je wel en niet mag doen. Ik reken hen niet tot de sympathiekste, vriendelijkste mensen. Je hebt er gelukkig ook die het opnemen voor mensen die pijn of pech (of allebei) hebben en die zich niet druk maken over de vraag of ze dat wel ‘officieel’ mogen doen. Ik vind International Justice Mission zo’n stoere club omdat ze het recht herstellen (zoals – bij wijze van spreken – die verschrompelde rechterhand van die arme man) en de bewakers van de wet helpen herinneren aan de BEDOELING van de wet. Soms moet je langs het randje van je werkveld gaan om de oogst binnen te halen. Korreltje voor korreltje. Misschien moet je de wet daarbij ruim opvatten omdat er een hoger doel gediend moet worden. En door goed te doen (wie kan daar in ’s hemelsnaam bezwaar tegen maken??) kun je vijanden krijgen. Dat is niets nieuws, Jezus heeft dat aan den lijve ondervonden. Zijn volgelingen moeten niet bang zijn. Help waar je helpen kan en durf openlijk de strijd aan te gaan met mensen die de schijn van het recht ophouden maar in praktijk alleen hun eigen belangen dienen en vrije mensen tot bange slaven maken.

Support IJM en bestel dat boek van Schrijvers voor vrijheid. Dit is goed werk en daar kun je toch moeilijk bezwaar tegen hebben. Doe iets meesterlijks en help een handje!

Een gedachte over “Help een handje

Zeg iets terug op Vrijspraak

