Gezichten van dementie – een wrede schoonheid

DSC_2863Vandaag bezocht ik in Roermond de ECI Cultuurfabriek. Ik ben zeer onder de indruk van een serie portretten in aquarel die daar nu worden geëxposeerd. Het gaat om werk van Herman van Hoogdalem en de expositie heet ‘Herinneringen‘. De aquarellen zijn op lange rollen paper geschilderd en laten dementerende mensen zien in al hun kwetsbare schoonheid. Ik kocht het boek ‘Gezichten van dementie’ en las het vanavond met bewondering en herkenning. De interviews met familieleden van dementerenden en met de maker van de kunstwerken (die zelf ook een dementerende moeder heeft gehad) werden afgenomen door Gijs Wanders – bekend van het journaal – en ook hij heeft dit erg mooi en integer gedaan. Zelf herken ik veel in de woorden en emoties van de familie omdat mijn moeder ook Alzheimer heeft en in een verzorgingshuis is opgenomen.

Van Hoogdalem: “…wat ik zie is wanhoop en verdriet, alles wat je je geliefde niet zou toewensen. Ik vond het erg om te ervaren. Schokkend maar tegelijk ontroerend. Een wrede schoonheid. Het is wat dementie met mensen kan doen.”

4 gedachten over “Gezichten van dementie – een wrede schoonheid

  1. Hallo Paul,

    Wat een bijzondere expositie en prachtige portretten! Jouw foto’s raken me. Ik kan me enigszins voorstellen hoe moeilijk het voor je moet zijn om je moeder zo te zien. Haar langzaam kwijt te raken of onzichtbaar zien worden zoals één van de zinnen uit je foto’s.

    Zelf heb ik op jonge leeftijd gezien en ervaren hoe het is als iemand Alzheimer heeft. Wat het doet met je als mens en als familielid. Ik was toen nog maar 11 jaar en het was mijn oma. Het lijkt me nog moeilijker als het om je moeder gaat.

    Dank voor dit blog en de mooie foto’s, en de herinnering die het oproept aan mijn oma. Jij sterkte in het proces met je moeder.

    Groet Inge

Zeg iets terug op Vrijspraak

