Crystal Cathedral: stapje terug als upgrade

foto (40)Voor de tweede keer hoor ik vanmorgen de uitzending van Hour of Power. Terwijl ik deze woorden zit te typen speelt een neef van Lang Lang in een wit pak op een Steinway de pannen van het dak. Dat moet niet al te letterlijk genomen worden, want de jonge pianist deelt zijn virtuositeit en Aziatische looks met genoemde wereldster, maar ik weet feitelijk niets over directe familiebanden. Bovendien liggen er helemaal geen pannen op het dak van deze glazen kerk.

Exodus

Het is de allerlaatste uitzending vanuit de Crystal Cathedral en de voorganger is de jonge Bobby Schuller, zeg maar Robert Schuller 3.0. De gemeente verkast (lijkt me in dit verband gepast) naar een bescheiden optrekje op kleine afstand: Shepherd’s Grove, in Garden Grove, Californië. De jonge predikant neemt in zijn preek de gemeente mee naar de tijd dat Israël een volk onderweg was – vanuit Egypte naar het beloofde land. Hij zegt het niet, maar als je daar langer over doordenkt is deze verhuizing dus ook te beschouwen als een soort bevrijdende uittocht – weg uit de slavernij, weg bij de vleespotten van Egypte. Weg ook bij de plagen waardoor deze ‘succeskerk’ geteisterd werd in de jaren hiervoor. Hadden zij deze tegenslagen misschien over zichzelf afgeroepen tijdens de bouw van hun glazen piramide? Ik stel de vraag maar.

foto (42)Alles moet groter

Ik kan niet naar Hour of Power kijken zonder gemengde gevoelens. Enerzijds vind ik het indrukwekkend en bemoedigend dat zoveel mensen – net als ik – kracht en hoop halen uit het christelijk geloof. Anderzijds ben ik verbijsterd over het groteske gebouw, het pompeuze orgel, het koor en de zangers en muzikanten. Alles moet kennelijk groter en totaal ‘over the top’. Maar als schijn niet bedriegt, is er een kentering gekomen. De Crystal Cathedral doet noodgedwongen een stapje terug. De kathedraal van glas is verkocht aan de plaatselijke rooms-katholieke kerk en krijgt de naam Christ Cathedral (ik vind dat een verbetering). Voor de verandering maakt een protestantse gemeente nu eens plaats voor katholieke geloofsgenoten. Het is ironisch dat die wereldkerk juist nu een paus heeft die nederigheid en eenvoud verkondigt, dat past dan weer iets minder goed in dit plaatje. Ik ben benieuwd naar het nieuwe interieur van de kathedraal en – belangrijker – naar aard en omvang van de groep katholieke gelovigen die kennelijk behoefte heeft aan deze ruimte.

Op Hollandse schaal

Kees van Lent, pastoor van de H. Joannes de Doper parochie in mijn woonplaats Hoofddorp, vertelde me onlangs dat er veel rooms-katholieken uit Zuid-Amerika naar Californië komen. Dit zou de explosieve groei van deze kerk kunnen verklaren. Opvallend vond ik dat Van Lent totaal niet triomfantelijk deed over deze ‘overname’ – hij keek er eerder wat spijtig bij. En ik bewonder deze man want in mijn woonplaats heeft hij bij de kerk een prachtige beeldentuin aangelegd (er komen nog steeds kunstwerken bij!) en hij is constant bezig met de zorg en ontwikkeling van zijn gemeente en gebouwen. Maar alles op ‘Hollandse schaal’ – mooi en verzorgd, maar nooit ‘overdreven’.

On the move

Voor de tweede keer hoor ik Schuller III zeggen: “Elke keer dat God ons van de ene naar de andere plaats bracht, betekende dat een verbetering. Steeds was het een upgrade”. Hij weet ook dit stapje terug met overtuiging te verkopen, denk ik dan stilletjes. En ik geloof dat hij het meent. Hij houdt de gemeente voor dat het niet het doel is om als kerk ‘gearriveerd’ te zijn – alles te hebben wat je begeert (en meer dan dat), maar dat een gemeente altijd in beweging moet blijven – zoals het oudtestamentische volk van God en de eerste volgelingen van Jezus.

foto (41)Cultuurverschil

Ik ben een Nederlander en wij zijn gewend om alles en iedereen de maat te nemen. In ons land moet je vooral normaal doen en nooit je kop boven het maaiveld uitsteken. De verbijstering waarover ik hierboven schreef, heeft alles te maken met de Hollandse volksaard die botst met de Amerikaanse cultuur. Niet alleen de christelijke programma’s – vrijwel alles uit Amerika maakt op mij een overdreven indruk. Maar ik ben me ervan bewust dat de meeste ‘ergernis’ te maken heeft met het grote cultuurverschil en mogelijk meer zegt over mij dan over de Amerikanen. Twee keer ben ik in de VS op vakantie geweest en daar keek ik ook altijd wat misprijzend naar alles wat daar oversized is. Maar het is ook een kwestie van gewenning. Nederland is gewoon een klein, dichtbevolkt land en het zit in ons DNA om ‘vooral normaal te doen’. Als je op een veel grotere schaal leeft, is het niet gek dat huizen, auto’s en kerken een paar maten groter zijn. Het is te vergelijken met de Nederlandse verhoudingen – ik ben zelf lid van een kerk waar elke zondag meer dan 1000 bezoekers komen en mensen die deze omvang niet gewend zijn kijken ook vreemd aan tegen de ‘massaliteit’ en het georkestreerde karakter. Het heeft allemaal met schaalgrootte te maken en dat zijn niet de dingen waarop we elkaar moeten be- of veroordelen.

In het grote en in het kleine

Welke kant gaat het op met Hour of Power en Shepherd’s Grove? De tijd zal het leren. Maar de preek van de jongste dominee Schuller en het interview met hem dat onlangs in De Nieuwe Koers verscheen, zijn hoopgevend. En welke kant gaat het op met de rooms-katholieke kerk – nu we toch bezig zijn met kerkje-kijken? Ook daar zit een nieuwe man aan het roer die oproept om bescheiden te zijn en terug te keren naar de basisprincipes van het christendom: geloof, hoop en liefde. En nu moeten we dat allemaal in praktijk gaan waarmaken – in het grote en in het kleine.

Ik wens iedereen een genadig en gezegend 2014 toe.

9 gedachten over “Crystal Cathedral: stapje terug als upgrade

  1. Ja, die Bobby luisteren wij ook geregeld naar. Leuke kerel en goeie prediker. Hij kan zo eerlijk zijn over zijn eigen tekortkomingen. Dat heb ik een prediker zelden zo horen doen. Het gaat vast helemaal goedkomen met die kerk. Jammer dat ik de uitzending vanochtend heb gemist. Gister keek ik (voor het eerst) naar Pulp Fiction en daar heb ik nog steeds hoofdpijn van. Het wordt tijd voor goede voornemens en om die ook eens uit te voeren…
    Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en D.V. ontmoeten we elkaar nog eens in 2014.

  2. Leuk allemaal, Ab, wat ik van je gelezen heb.

    Zelf ken ik Hoofddorp een beetje, omdat mijn vrienden Jan en Ria de Jong er wonen.

    Misschien is het leuk je te vertellen dat ik aanstaande zondag preek in de Marktpleinkerk in Hoofddorp.

    Hartelijke groeten, en de beste wensen voor een gezegend 2014,

    Vrede en vertrouwen,

    Ds. Jenno Sijtsma

    1. Bedankt voor je reactie, Jenno! Ik ben wel eens in de Marktpleinkerk geweest – we maakten er opnames voor een luisterboek met Hans Bouma.
      Voor komende zondag heb ik andere plannen, maar ik wens je een goede preek, een mooie dienst en een bijzonder goed jaar toe.
      Paul (niet Ab…)

  3. Ben vooral ook benieuwd of we door de Geest en over kerkmuren heen elkaar vanwege Christus kunnen vinden en niet vanwege een soortgelijke kerkervaring of andere overeenkomsten. Was vanochtend ook hoopvol over Schullers preek, gebed kunnen hij en zijn gemeente zeker gebruiken, het zou jammer zijn, als velen wereldwijd de bemoedigingen die uitgaan vanuit de uitzendingen zouden moeten gaan missen…

    1. Hoi Sandra, ja – ik zie deze uitzendingen gewoonlijk niet, maar juist omdat het de allerlaatste keer in de Crystal Cathedral was en omdat ik wel benieuwd was naar de jonge Schuller en zijn preek, bleef ik kijken. Tijdens het schrijven van mijn blogpost werd de herhaling getoond. Het programma voorziet zeker in een behoefte, maar het is wel goed om dergelijke grote televisiekerken kritisch te volgen. De combinatie geloof + geld pakt vaak erg verkeerd uit en de macht van dergelijke dominees kan ervoor zorgen dat ze zichzelf een speciale status aanmeten en ‘boven kritiek verheven’ achten.

  4. Hoogmoed komt voor de val!! Ook de Christal Cathedral was zo’n prestigekerk; dat stootte veel
    kijkers af, die liever een eenvoudige dienst beleven zonder al dat imposante van gebouw, koor en orgel. Jezus preekte ook eenvoudig en dat moeten wij volgen want zodo9ende kent heel de wereld onze Jezus Christus.

Zeg iets terug op Vrijspraak

