Roll the Dice – Rogier Pelgrim gooit hoge ogen

Roll the Dice Rogier PelgrimIn juni 2011 werd in Amsterdam een soort ‘tegenfeestje’ georganiseerd als reactie op de Nacht van de Theologie. In de tuin achter de Hermitage kwamen mensen bijeen die op een ludieke manier wilden duidelijk maken dat geloof niet iets voor fijnproevers is. Een van de paradijsvogels die ik daar zag was Rogier Pelgrim. Hij trad samen met Rikko Voorberg op vanuit een blauwe lelijke eend en ik was direct onder de indruk van zijn talent. Toen ik onlangs hoorde dat hij via crowd funding geld aan het inzamelen was voor een nieuw album, wilde ik graag meedoen. En tien dagen geleden lag de CD ‘Roll the Dice’ op de deurmat – samen met een handgeschreven bedankje van Rogier. Leuk!

De beste muziek heeft (bij mij althans) vaak wat tijd nodig om te landen. Dat is ook waar voor dit album van Rogier Pelgrim. Eerst draai ik zo’n cd een paar keer af om wat ‘terloops’ te luisteren. Na verloop van tijd gaan bepaalde nummers er dan uitspringen. Als ik met wat meer aandacht wil luisteren zet ik een cd op als ik een lange autorit maak. Roll the Dice heeft tien dagen lang in de cd-speler gezeten en ik heb ‘m inmiddels heel wat keren beluisterd. En met plezier.

Even wat persoonlijke notities bij de nummers van dit album.

Listen
Gitaartokkel en ‘vingerknippen’… het refrein – Listen don’t speak – roept mij op om mijn oordeel uit te stellen en eerst van de muziek te genieten. Pas na een paar keer luisteren ga ik meer lagen in de tekst ontdekken. Ik denk aan iemand die je beter moet leren kennen, iemand die zich niet gelijk ‘prijsgeeft’ – een passend openingsnummer voor een cd die de aandacht verdient.
Weight Upon Your Shoulders
Bij dit nummer moet ik steeds aan Brigitte Makkinje denken. Waarom? Ik hoor een tekstje over een vrouw die zich 100% inzet voor anderen – iemand die zich met hoofd en handen inzet voor gerechtigheid. Rogier zingt over zo’n goede engel en roept haar toe dat ze niet het gewicht van de wereld op haar schouders hoeft te dragen – not tonight. Een liedje voor alle mensen die zich met passie inzetten voor anderen. Take a break.
Roll the Dice
Een Johnnie Cash-achtig gitaarintro en een opbouw die je op sleeptouw neemt. The gates of hell, where demons yell, you came to tell, tell that their days were done. Voor mij een van de sterkste songs van het album en ik ben echt gepakt door de tekst. Een held die de prijs voor ons betaald heeft en op wie je altijd kunt rekenen. De dobbelstenen worden geworpen… ik weet wel om wiens naadloze kleed het hier gaat. Ik kijk met grote waardering naar Rogier als hij dit lied live uitvoert in bovenstaand YouTube-filmpje. Schitterend te zien hoe het publiek reageert. Nu moeten ze die tekst nog even goed tot hun hoofd en hart laten doordringen – denk ik dan stiekem.
Quiet girl
Een liefdeslied over een meisje dat het leven mooier en waardevoller maakt. Er zit een catchy gitaarloopje in, een fraaie overgang, precies op de hele minuut voor de eerste keer, exact bij de 2e minuut opnieuw. Vrouwen zijn prachtig, stille vrouwen zeker ook – en wat mij betreft mag Rogier ze hartstochtelijk blijven bezingen. She’s a quiet girl, she is mine…
Hey Joseph
Na een paar keer luisteren zie ik Joseph staan. Een eenvoudige man, een eenzame ziel die op zoek is naar aandacht en liefde. Misschien wel iemand waar je met een boogje omheen wil lopen, maar toch: een mens die je moet zien staan en die je met een beetje persoonlijke belangstelling een duwtje in de goede richting kunt geven. Hey Joseph, how do you do… and who is taking care of you? Ik word helemaal blij van dit stukje tekst: I believe the fool is king, I believe the poor will sing, I believe it’s about to turn around… Dat is goed nieuws – de losers gaan ooit voorop en eindigen bovenaan.
Misery man
Een grappig walsje, ik zie een soort circustafereel met trekharmonica. Tell me who you are, tell me how you feel… Ik dein lekker mee met het lalalala… en kan in de auto maar beter mijn roer rechthouden. Lekker melancholisch liedje waar je eigenlijk een goed glas bier bij moet drinken.
One of a kind
Fraai gitaarspel, mooie song. Stem van Rogier komt in hoge delen heel goed uit de verf. Prachtig. You are one of a kind and you know it, plant a seed in my mind now you grow it. Een van de songs die steeds beter wordt. Passie en overgave.
Darling drive me far
Past tussen de beste liedjes van Paul McCartney, vleugje Phil Keaggy… Dit liefdeslied moet elke vrouw kunnen betoveren. And it’s you that takes me home. Een meeslepende melodie, een romantische song. De wereld is zo slecht nog niet. Who can find us here, we can disappear.
Gone
Liefde kan aangewakkerd worden, maar het gevoel kan ook geleidelijk wegzakken – het licht kan doven. De realiteit van het leven… Zolang je het nog zo vanuit je hart kunt zingen is er hoop. Misschien bloeit de liefde weer op?
How we fell from grace
Duet met Jannica Woudstra. Je kunt hier een clipje zien, maar het geluid is nogal bagger. Ik denk dat dit nummer elke dag een paar keer gedraaid moet worden op alle nationale zenders. Gewoon om te bewijzen dat er op Hollandse bodem echt mooie liedjes geschreven worden. De stemmen mengen mooi en je wordt als luisteraar meegenomen en steeds verder omhoog getrokken. Wie gaat hier eens heel schitterende clip bij maken? Hoogtepunt op dit album – gezongen vanuit de tenen.
Courage
Betoverende piano-pingel, doffe trom als een hartslag… We could use some friction, a little more resistance… We’re standing on the edge now, what is it that you fear, my dear. Een mooie afsluiter die uitdaagt om verder te kijken, te dromen, te durven. Mooi. Darling take this risk with me, let’s lose it all.

Roll the Dice is te beluisteren via VPRO’s luisterpaal. Maar koop die cd nou maar, zou ik zeggen.

Rogier Pelgrim Contrastnacht

Zeg iets terug op Vrijspraak

