Julia Hetta: Zweedse Vermeer van de fotografie

Julia Hetta TorstGewoonlijk kost het me geen moeite om in slaap te vallen. Alleen als ik middenin de nacht het bed uit moet, laten we zeggen om een uur of drie, dan ben ik te wakker om verder te slapen. Een muziekje op de oren helpt dan vaak – of even Pinteresten op de iPhone… Zo ben ik laatst na een nachtelijke wegbreng-rit naar Schiphol op het werk van Julia Hetta gestuit. En ik ben verkocht. Wat een schitterende fotografie! Ik ben een liefhebber van de kunst van Johannes Vermeer en ik houd van portretten die op dezelfde manier schoonheid, sfeer en contrast weten vast te leggen. En Julia Hetta kan dat dus – en ze is ook beïnvloed door de Hollandse meesters uit de schilderkunst. Ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en als je even op haar naam zoekt kom je op internet heel veel moois tegen. Vanwege de nauwkeurige composities en het ijzig coole in haar werk (dat zal ongetwijfeld iets met haar Scandinavische afkomst te maken hebben) moet ik ook denken aan de stroming magisch realisme in de kunst.

Bovenstaande foto komt uit de serie Törst | model Jenny Sinkaberg by Julia Hetta for Rodeo Spring 2011.  | Kijk ook hier en op Pinterest. Hieronder een soort ‘staalkaart’ die ik uit Google images heb geplukt. Ik heb inmiddels aardig wat portretten gemaakt en ik laat me heel graag inspireren door de beste fotografen. Niet omdat ik denk dat ik echt in de buurt kan komen, but I aim my arrows high. Wanneer je de looks hebt voor zo’n portret en zin en tijd hebt – let me know. Mijn fotografiewebsite vind je hier en daar staan ook contactgegevens (je kunt ook mailen naar paulabspoel@icloud.com). Fotografie is voor mij een serieuze hobby, maar ik moet goed met mijn tijd omgaan en selectief zijn met de projecten die ik doe. Dus voel je vrij om contact op te nemen, maar reken nergens op. En natuurlijk kun je je zelf ook laten inspireren als fotograaf of model. Leuk om te zien hoe ook anderen beïnvloed en gemotiveerd worden. Ik plaats hierna nog een blogpost over een fotograaf wiens werk ik bewonder en dit thema gaat niet weg zolang ik genieten kan en foto’s mag maken.

Julie Hetta photographs

2 gedachten over “Julia Hetta: Zweedse Vermeer van de fotografie

Zeg iets terug op Vrijspraak

