Saul Leiter: fotografisch meesterschilder

Saul Leiter picFotografie is de laatste jaren voor mij steeds meer een passie geworden. Ik maak met plezier veel foto’s, maar kijk ook graag naar inspirerende (voor)beelden. Pinterest biedt een interessante stroom waar ik af en toe even induik en rondzwem. Heel veel tot in de perfectie gefotoshopte beelden laat ik eenvoudig aan me voorbij gaan. Af en toe komt er een foto bovendrijven die me raakt en die ik dan ‘repin’. Dat doe ik op een aantal borden die ik gebruik ter inspiratie, maar ook om gewoon regelmatig weer van te genieten – zoals je dat doet met een prikbord waar je favoriete teksten en foto’s op verzameld zijn.

Ik maakte hier al melding van mijn waardering voor Julia Hetta (zie voorgaande blogpost) en daarbij kondigde ik al aan dat ik hier nog een inspirerende fotograaf zou bespreken. En dat is Saul Leiter. Deze Amerikaanse kunstenaar is vorig jaar overleden, maar hij laat prachtig werk na en ik voel (excuus als het aanmatigend klinkt) een soort ‘verwantschap’. Ik vind al zijn foto’s mooi en heb het gevoel dat ik op dezelfde wijze naar de wereld kijk. Opvallend genoeg zie ik veel foto’s die door glas genomen zijn. Dat doe je natuurlijk sowieso al omdat je een glasobjectief gebruikt, maar de extra laag van een raam tussen fotograaf en model / onderwerp zorgt voor een bijzondere spanning. De reflecties geven extra sfeer, maar je voelt je als fotograaf én als kijker een soort betrokken buitenstaander. Ergens kom je heel dichtbij, maar er zit letterlijk een laag tussen. 

Bij Julia Hetta zien we de poses van Johannes Vermeer terug – bekend van zijn strijklichtportretten bij vensters – en bij Saul Leiter is er de gelaagdheid die ik zo mooi vind. Nu kan ik daar heel veel over gaan zeggen, maar liever laat ik de beelden spreken. Kijk hier naar een grote hoeveelheid foto’s van de New Yorkse meester en geniet ook van zijn ‘verzameld werk’ op Pinterest. Google even verder en je komt bijvoorbeeld ook deze site tegen. Laat van je horen als je dit ook mooi vindt en laat zeker van je horen als je mijn passie deelt en graag aan een van beide kanten van het glas wilt staan. Mijn Pinterest-verzameling vind je hier en dit is mijn fotografiesite.

SaulLeiterImage

Zeg iets terug op Vrijspraak

