Troostfinale

Tja, daar staan ze dan. Samen met het afgedroogde Brazilië in een wedstrijd die niemand wil spelen. Oranje mag nog een keer aan de bak om de eer hoog te houden en dat zal niet meevallen met een tegenstander die in eigen huis iets goed te maken heeft. Hopelijk maken ze er samen voor het wereldpubliek nog een mooie pot voetbal van.

verlorenDe laatste wedstrijd van Oranje tegen de Argentijnen was feitelijk niet om aan te zien. Ja, ik vond het wel een spannende strijd omdat ik samen met mijn landgenoten hoopte op dat ene bevrijdende doelpunt (ik rekende op een afstandsschot van Sneijder) maar de rest van de wereld (op Argentinië na) heeft een doodsaaie match gezien die maar zo gauw mogelijk vergeten moet worden. Ik zit me nog steeds af te vragen of beide landen niet anders wilden of niet anders konden. De spelers van Oranje hebben wel steeds aangedrongen, maar zij kwamen, net als onze Zuiderburen eerder in het toernooi, niet door de Argentijnse muur heen. Was het de Argentijnse strategie om vooral de achterdeur op slot te houden of waren zij ook gewoon niet in staat om met hun sterspeler Messi door de Nederlandse dijken te snijden?

Zijn de Duitsers zo geweldig of zijn de Brazilianen zo slecht? Dat is ook een vraag die me nu nog bezighoudt (niet dat ik ervan wakker lig, ik heb nog wel een paar andere dingen aan mijn hoofd). De Duitsers kwamen met moeite voorbij Algerije en Ghana en de Fransen deden niet veel voor hen onder. Ik denk dat ze wereldkampioen worden, maar gesteld dat zij ook de tanden stukbijten op Argentinië, dan konden we nog wel eens anders terug gaan kijken op onze laatste nederlaag met penalty shootout.

Over die shootout gesproken. Niemand zal Vlaar iets kwalijk nemen. Wat een toernooi heeft hij gespeeld! En ook Sneijder heeft zijn verantwoordelijkheid genomen. Beide spelers hebben Oranje in voorgaande ontmoetingen in de race gehouden. En toch vraag ik me af hoe het kan dat dergelijke spelers op zo’n belangrijk moment vanaf 11 meter de keeper niet kunnen passeren. Zou het Nederlands Elftal echt intensief getraind hebben op penalties of blijven de spelers geloven in de theorie dat zo’n shootout niets meer dan een loterij is? Het doet er nu niet meer toe, maar zowel de veldspelers als de keepers kunnen hier natuurlijk speciaal op trainen, we hebben opnieuw gezien hoe belangrijk dit kan zijn en misschien moeten de voetballers nog meer samenwerken met hockey-coaches die het nemen en stoppen van penalties tot achter de komma doordacht hebben. Cillissen bleek ook bij Oranje een betrouwbare sluitpost, maar als hij zich gaat toeleggen op het stoppen van penalties hebben we helemaal een topper tussen de palen staan. Ik vind vooral zijn rust en zelfvertrouwen indrukwekkend.

Over het geheel genomen heb ik een mooi sportevenement gezien. Brazilië heeft er een feest van gemaakt, al hangen de slingers wel in steden en wijken waar weinig te vieren valt. Dat blijft het geheel een wrange bij- en nasmaak geven. Lullig dat Brazilië in eigen land niet wereldkampioen wordt, maar nog pijnlijker dat de bevolking met een aantal peperdure stadions blijft zitten die nauwelijks afgebouwd zijn. Ik vraag me af of dat hele toernooi in Brazilië niet een stuk eenvoudiger gehouden had kunnen worden, in bestaande stadions die misschien hier en daar wat aangepast hadden kunnen worden. Een dergelijk land overslaan bij het uitdelen van de grote toernooien lijkt me niet verstandig, ik geloof nog steeds dat het voordelig voor een land kan zijn om internationaal in beeld te komen en de mensen samen iets te geven waar zij zich voor kunnen inzetten en waar ze als natie trots op kunnen zijn. Het kan ook een goede gelegenheid zijn om misstanden onder de aandacht te brengen en de internationale gemeenschap tot actie aan te zetten. Toernooien zijn niet geschikt om alle wereldproblemen op te lossen, daar hebben we andere mogelijkheden voor en sommige problemen zijn heel hardnekkig en complex.

Maar goed. Nederland – Brazilië. Het kan me niet zoveel schelen wie er wint, maar Oranje moet natuurlijk wel voor de derde plaats strijden. En ook het thuisland heeft iets goed te maken, dus laten we dan maar hopen op een attractieve strijd waarin alle spelers hun vaardigheden laten zien, zonder de druk van voorgaande wedstrijden. En dan de finale. Ik hoop dat Duitsland wint en geloof dat onze Oosterburen dat op basis van het totale toernooi ook het meest verdienen. Maar vanzelfsprekend is het niet. Wereldkampioen worden in buurland Brazilië, dat is voor de Argentijnen net zo’n succes als een Nederlands Elftal dat kampioen zou worden in Duitsland. Voor het organiserende land zou dat nog een extra pijnlijke afsluiting zijn, maar dan komen er in de toekomst vast nog mooie gelegenheden om dat sportief recht te zetten. Zoals Oranje dat dit toernooi tegen Spanje heeft gedaan… Dat was – achteraf bezien – pas echt een troostfinale voor Nederland!

16 gedachten over “Troostfinale

  1. STOM VERBAASD IN DIT STUK GEEN ENKEL WOORD TE HOREN OVER DE ONTRUIMDE PLATGEBRANDE ARMOEDEWIJKEN EN VERDWENEN KINDEREN OM ONZE AFGOD VOETBAL MOGELIJK TE MAKEN. HIERONDER MAAR EEN PAAR FRAGMENTEN UIT DE PERS. EN JA, NATUURLIJK IS DAT ALLEMAAL WEER NIET WAAR, NATUURLIJK ZOUDEN WE WEER MET EEN NEP-VERHAAL TE MAKEN HEBBEN. NATUURLIJK, NATUURLIJK , NATUURLIJK ZIJN DE BELANGEN EN HET GELD RONDOM HET VOETBAL ZO GROOT DAT DAT BERICHT DAT HET EEN NEP-VERHAAL IS VAN TE VOREN TE VERWACHTEN WAS. IK ALS CHRISTEN HEB OM DEZE REDEN BEWUST NIET GEKEKEN. ZOALS ALTIJD WILT HET VOLK NIETS ANDERS DAN BROOD EN SPELEN…….

    Om het WK voetbal in Brazilië worden tientallen kinderen vermoord.
    http://www.marijnpoels.com

    Het stadsbestuur heeft hiervoor een speciale service opgericht met de naam “choque de ordem”, de ordeschok. Bewapende militairen trekken er in zwart gepantserde voertuigen op uit. De pantserwagens zijn herkenbaar aan het intimiderende witte doodshoofd aan de zijkant van het voertuig. Straatbewoners worden met dwang in een militaire operatie verjaagd, hun dekens en matrassen worden verbrand. Hun eten wordt afgepakt en ’s avonds gebruikt men serieus geweld. Vaak verdwijnen straatkinderen tijdens deze operaties in het niets.
    Voetballen met Straatkind-hoofdjes:Brazilië waar zijn 4000 verdwenen kinderen gebleven’.
    De kant van het WK die wij niet mogen zien
    Brazilië, land van economische groei, samba, de Copacabana, stralende zon en bovendien bakermat van het voetbal. Dat is het plaatje dat de regering van het Zuid-Amerikaanse land, de organisatie van het WK en wereldvoetbalbond FIFA dit jaar mee willen geven aan het grote publiek. Mensen op blote voeten onder golfplaten daken horen daar natuurlijk niet bij.
    Op grote schaal wordt politie ingezet om de inwoners van de favela’s, de Braziliaanse sloppenwijken, te verplaatsen naar andere oorden. De mensen worden met geweld uit hun huizen gehaald, in busjes gesmeten en soms gescheiden van hun families weggereden. Waar ze terechtkomen weet eigenlijk niemand. Huizen en bezittingen worden zonder genade platgestampt of verbrand. De mensonterende taferelen leveren schokkende plaatjes op.

    De rellen die ontstaan tussen de ordetroepen en de doodsbange Brazilianen brengen de regering in verlegenheid. President Dilma Rousseff en haar evenknie bij de FIFA, Sepp Blatter, blijven echter verkondigen dat de voetbalfans zich nergens zorgen over hoeven te maken.

    De favela’s en arme inwoners van het land worden ondertussen zoals bij ieder groot mondiaal toernooi tegenwoordig grondig weggestopt. Commerciële belangen, luxereisjes voor de bobo’s en mooie plaatjes op tv gaan voor alles. Iedereen die voor problemen zorgt wordt uit de weg geruimd. Een duistere kant van het WK die niemand mag zien.

    1. Mijn blogpost gaat over voetbal en ik ga niet voorbij aan de ellende al besteed ik daar in dit stuk niet veel woorden aan. Lees nog eens goed zou ik zeggen, en houd rekening met een oeroude internetregel: REACTIES IN KAPITALEN KOMEN NIET GOED OVER. Het leest onprettig en het zet je mening geen enkele kracht bij. Schrijf zelf over de wantoestanden op eigen blogs en ingezonden brieven en oordeel niet te snel over mij of anderen op grond van een enkel bericht. Ik heb juist wel geschreven en gereageerd over/op dit onderwerp maar altijd rustig en op zoek naar nuance. Die toon bewaak ik ook op mijn persoonlijk blog dus houd daar rekening mee.

      1. Op de eerste plaats schreef ik in kapitalen om mijn eigen tekst te onderscheiden van overgenomen tekst uit de pers. Blijkbaar voel je je erg aangesproken. Blijkbaar mag ik mijn mening niet uiten op je blog terwijl ik juist dacht dat blogs voor vrije mening uiting zijn. Volgens jou sla ik een verkeerde toon aan. Het opkomen voor de verdrukten en de slachtoffers in deze wereld is mijns inziens geen verkeerde toon. Maar als jij alleen reacties op jouw blog verdraagt die met jouw eigen mening overeenkomen, dan is dit de laatste keer dat ik op je blog reageer. Als echter gaat censureren, kun je maar beter geen volledig openbare blog opzetten , maar een besloten blog met accounts en wachtwoorden voor een besloten groep gelijkgestemden. Overigens bevreemd het mij zeer dat ik op een christelijke blog als het jouwe niet mag opkomen tegen het onrecht en de verdrukten. Maar goed dat is jou keuze. Ik heb het hier gezien.

        1. In alle jaren dat ik blog (op Vrijspraak is dat sinds 2007, daarvoor schreef ik een paar jaar elders in het Engels) heb ik slechts één keer iemand van mijn blog geweerd. Ik stoor me inderdaad aan de kapitalen (dat is gewoon een basisregel op internet – HOOFDLETTERS IN COMMENTS GEBRUIKEN = SCHREEUWEN – er zijn betere methodes om citaten op te nemen, daar hebben we aanhalingstekens voor). De drie comments achter elkaar versterken het effect dat hier iemand schreeuwend mijn blog komt binnenstormen. Als iemand me zo in de publieke ruimte zou toespreken zou ik ook zeggen: ‘Kalmeer een beetje en houd je aan normale omgangsvormen’.

          Blogs zijn geen fora of chatrooms – je mag er reageren als de blogger daar de ruimte voor biedt, maar je bent te gast als je een comment plaatst. Kranten zijn ook bedoeld voor meningsvorming. Als een journalist bij een verhaal over voetbal niet uitgebreid ingaat op de ellende in de sloppenwijken in een bepaald sportartikel, ga je dan ook ingezonden brieven schrijven? Dit is gewoon een particulier blog waar ik over van alles en nog wat schrijf en als je een geheel andere kijk op de wereld hebt geef ik je slechts de tip je mening op een eigen weblog te ventileren. Kijk eens wat verder rond op Vrijspraak en je zult zien dat ik me niet alleen met sport / amusement bezighoud. Zoek bijvoorbeeld op ‘Ethiopië’ of ‘Brazilië’ en dan kom je nog wel iets meer tegen dan voetbal.

          Inderdaad stoor ik me ook aan je toon omdat je binnenkomt met ‘Ik als christen heb niet gekeken’ waarmee je medegelovigen die wel gekeken hebben min of meer wegzet als een soort afgodendienaars. Het is totaal geen probleem dat je het op wilt nemen voor mensen die het zwaar hebben en dat je je wilt uitspreken tegen onrecht – blijf dat vooral doen.

          Ook ik steun het mooie initiatief van Jan Wolsheimer waar Vera naar verwijst en ik hoop dat je kunt accepteren dat niet iedereen zo fel tegen het WK in Brazilië is. De actie heeft een mooi resultaat en levert meer op dan uit protest niet kijken naar het WK.

          Hierboven schreef ik al dat de problemen hardnekkig en complex zijn. De sloppenwijken zijn niet door de FIFA gebouwd of afgebroken en de problemen in Brazilië zijn niet het gevolg van een voetbaltoernooi. Je kunt van mening verschillen over het besluit om daar zo’n toernooi te organiseren (en dat geldt ook voor China, Zuid-Afrika, Rusland…) en je kunt ervoor kiezen wel/niet naar het WK te kijken – dat moet je allemaal zelf weten. Ik kijk wel, geniet van het toernooi en sluit mijn ogen niet voor misstanden en achtergronden.

          1. Ik heb je uitgelegd dat ik een opening stukje in kapitalen had gezet om een onderscheid te maken tussen wat ik zelf zei en wat gekopieerde stukjes van internet waren. Ik was overigens niet op de hoogte van het feit dat hij in die zin niet van KAPITALEN op je blog gebruik gemaakt wil zien, ook niet dat dit een ALGEMENE REGEL IN OP INTERNET . Als ik dat had geweten had ik dat zeker niet gedaan. Mijn excuses bij deze. Misschien kun je mij deze onwetendheid in deze vergeven. Wat betreft drie reacties achter elkaar. Ik ben actief op andere blogs en daar zeggen ze dat het een algemene regel voor blogs is om een comment niet langer te laten zijn dan 250 lettertekens of drie paragrafen .Is je comment langer verdeel het dan over meerdere reacties onder elkaar. Dit omdat onderzoek heeft aangetoond dat als stukken langer zijn ze niet meer worden gelezen . Ook is aangetoond dat als je ze dan verdeeld over meerdere reacties het wel gelezen word en het aantal volgers van je blog gaat stijgen. Dus in dit geval hanteerde ik juist de algemene regel die geld op internet.Voorstel van mijn kant voor jou: neem in je blog een menu op met de door jou verwachte gedragscode , dan kan niemand zich vergissen en achteraf een verwijt krijgen.

            Wat ik bedoelde met dat ik vind dat jij mij het zwijgen oplegde was jouw uitspraak dat ik op een stukje van jouw over voetbal in Brazilie niet mocht spreken over de wantoestanden die er aan voor af gingen en die het allemaal mogelijk hebben gemaakt. Voor mij persoonlijk gaat het namelijk over een en dezelfde zaak. Toen ik voor het eerst op je blog kwam las ik iets over wantoestanden met 800 baby- lijkjes . En daarna over wantoestanden hoe men met prostituees omgaat (Je post “Je bent onbetaalbaar). Aangezien ik het geweldig vond dat er eindelijk eens iemand was die zulke dingen aan de orde stelde, werd ik getroffen door en enthousiast over je blog en ging ik van harte in op je uitnodiging om te reageren. Omdat ik dus in de veronderstelling was dat jou blog er ook was om gedachten uit te wisselen over wantoestanden , wat je houding daartegenover moet zijn, wat je verantwoordelijkheid daartegen over is etc. bracht ik dus de wantoestanden met betrekking tot het voetbal aan de orde, gewoon omdat ik dacht dat je daar dan blijkbaar niet van af wist. Maar goed als er op jou blog niet over wantoestanden gesproken mag worden (begrijp dan overigens je andere posten niet), dan zal ik daar niet meer over praten op “jouw blog” Voor het overige is je blog voor mij niet interessant. Daarmee wil ik niet zeggen dat er verder geen waardevolle dingen opstaan. Maar die voldoen op dit moment niet in mijn informatie behoefte of ik heb dergelijke info al elders gevonden.

            Het laatste wat ik wil zijn , is dat ik voor jou een storende factor op je blog ben, in ieder geval voor jou gevoel. Dus , zoals ik al zei , ik zal je blog verder niet meer volgen en er niet meer aan participeren.

            Voor de rest vertrek ik toch met een onprettig gevoel. Misschien kun je je artikel herinneren
            over de 800 baby lijkjes. Daar was je heel veroordelend over en als het waar was geweest was dat ook juist.. Ik ,geschokt door feiten die jij daarover vertelde, tenminste ik dacht dat het feiten waren omdat ik jouw berichtgeving geloofde, viel je in de veroordeling van het feit bij. Prompt kreeg ik van jou het verwijt dat ik oordeelde (jij was intussen er achter gekomen dat het niet waar was , maar ik kon dat niet weten.) . Dus ik veroordeelde daar eigenlijk een gruwelijk gebeuren , en hij veroordeelde mijn houding, terwijl je kon weten dat mijn reactie het gevolg was van jouw eigen onjuiste berichtgeving.

            Nu in deze reactie verwijt je mij dat ik andere christenen “afgodendienaars” noem. Waar staat dat ? Ik had het hooguit over een naar mijn persoonlijke mening over een “zinniger” omgaan met de zaak , namelijk “met zijn alleen niet kijken”. Maar ik heb nergens iemand voor afgodendienaar uitgemaakt.

            Dan noem je me in een volgende reactie ook nog “onbeschaafd” . Misschien handel je zelf in strijd met de algemene gedragscode voor blogs. In ieder geval wens ik je veel succes. Ik zie dat je veel volgers hebt en weinig mensen die reageren. Dat zal zo wel blijven ook denk ik. Van nu af aan reageer ik niet meer. Toch bedankt even te gast te mogen zijn geweest. Het is best leerzaam geweest.

            1. Sorry als ik te scherp gereageerd heb – is niet mijn bedoeling. Ik heb je niet ‘onbeschaafd’ genoemd, ik heb het over de toon gehad en dat ik geen comments blokkeer zolang de gewone omgangsvormen gerespecteerd worden. Jammer als je je nu ‘afgeserveerd’ voelt of zo – in comments kunnen misverstanden al gauw ontstaan. Ik ben niet uit op woordenstrijd en meng me niet steeds in discussies op dit bliog, bijvoorbeeld wanneer er een gastblog geplaatst is. Het aantal volgers wordt door WordPress bijgehouden en zegt weinig over het aantal lezers en comments. Komt ook door de automatische doorplaatsing op Twitter. No hard feelings – en ik schrijf over alles wat me boeit / waar ik me druk, blij of bezorgd over maak. Je bent en blijft welkom om daar op te reageren. Hoe dan ook: het ga je goed.

              1. Dank voor je eerlijke reactie vandaag on 22;13 , een comment die ik om een of andere reden niet meer kon beantwoorden. Ja blogs kunnen tot misverstanden lijden. Voor ons als christenen geldt ; hou vrede met elkaar zover het van u afhangt. Misschien worden we nog wel eens vrienden , zou het leuk vinden,, Ik zal nog eens rondneuzen op je blog en als ik reageer rekening houden met hoe jij het wil op jou blog. Maar laten we elkaar niet beschuldigen maar streven naar een goede relatie me Hoewel ik nu in het oosten des lands woont ben ik wel eens in jou gemeente geweest misschien hebben we elkaar gezien .

            2. Ik merk dat in ‘geneste comments’ de tekst op mobiele apparaten steeds smaller wordt – misschien zit daar een technische beperking. Maar goed, we hebben wel genoeg gezegd😉

  2. STRAATKINDEREN IN RIO IN HET NAUW DOOR WK 2014
    04 JANUARI 2013|TEKST JAN-PETER ROOK, SJOERD HARTHOLT|BEELD VITOR VIEIRA|ARTIKEL 10 VAN 28|TREFWOORD BRAZILIË

    Zo’n dertig jaar geleden werd Robert Smits tijdens een rondreis voor het eerst geconfronteerd met de schrijnende situatie van straatkinderen in Rio de Janeiro. Nu probeert hij met zijn stichting REMER zoveel mogelijk kinderen te redden van kogels, drugs en ziekten.
    De geboren Schiedammer is oprichter en coördinator van stichting REMER (Refúgio de Meninos e Meninas da Rua). Hij werkt onder andere in Parque União, een gevaarlijke plek in Rio de Janeiro. Al vroeg in de ochtend houden zich er grote groepen jongeren op die stijf staan van de crack. “De meeste gasten ken ik wel van mijn sportvereniging Sparta”, vertelt Robert. Voor hem is het dagelijkse kost. “We delen ze vandaag condooms uit. Deze jongeren zijn levende zombies geworden. Als je als jongere hier tussen zit, is het vrijwel zeker met je gedaan.” Robert kijkt om zich heen. “De groep bestaat uit kinderen tussen de veertien en achttien jaar. Ze zijn bezig met maar één ding. Crack gebruiken. Ze vergeten te eten en te slapen, worden ziek en sterven uiteindelijk.”

  3. Er zijn in de aanloop naar en tijdens het WK vreselijke dingen gebeurt en we hoeven niet te doen alsof het niet zo is. Ik vond het mooi hoe o.a. @eeuwigheid (op twitter) de verontwaardiging hierover omzette in iets constructiefs. Er werd een actie opgezet waarbij door deelnemers een donatie per doelpunt van Nederland of Brazilië werd toegezegd. Dit geld komt ten goede aan projecten in de favela’s.
    Ik heb genoten van het spel van het Nederlands elftal (hoewel ik tijdens de laatste wedstrijd in slaap gevallen ben ;)). Vanavond moedig ik ze nog extra aan, zodat op de valreep nog wat extra euro’s in die pot komen🙂

    1. Ja dat is achteraf makkelijke praat. Het is niet meer dan een goedkoop toegangskaartjes om alsnog te kunnen kijken. Krijgen mannen hierdoor hun vrouwen terug en vrouwen hun mannen? Kun je de harten van moeders lijmen met een potje euro ’s ? Kun je een moordpartij bedekken met de mantel van een potje euro’s . Het is het bloed van Abel dat schreeuwt on wraak… God walgt hiervan. Het enigste wat hier goed gemaakt kan worden is door berouw en vergeving door Jezus Christus in al de harten van hen die deelnemen aan dit hele hartverscheurende gebeuren. Als we nu eens met zijn allen uit protest niet meer zouden kijken, in plaats van een paar euro ’s in het potje te gooien dan zouden we misschien een vervolg van dit gebeuren op een andere plaats kunnen voorkomen. Vermoorde kindertjes kun je niet met wat euro’s terugkopen. Het maakt het alleen maar nog goedkoper.

  4. Dat is jouw mening Charles. De bovengenoemde actie is ook begonnen uit verontwaardiging over de omstandigheden. Mensen daar weten op die manier dat er kennis is genomen van hun lijden en krijgen (enige) middelen.
    Ik vind het moedig als jij wilt proberen om door niet (meer) te kijken gewicht in de schaal te leggen. Als ik zie dat de halve finale door 9,1 miljoen Nederlanders is bekeken (en dat zijn dan alleen nog de mensen die thuis hebben gekeken…) ben ik bang dat de daar niet het grote verschil gaan maken. De mensen daar merken er al helemaal niets van.als jij naar de crimi op 2 kijkt.

    1. Voor de rest zal ik niet meer reageren Vera. Als je alle berichten leest is mij door de eigenaar van de blog het zwijgen opgelegd. Ik vond het alleen niet fatsoenlijk om jou niet te antwoorden.

      1. Ik heb je helemaal niet het zwijgen opgelegd. Ik vraag gewoon of je het gesprek op beschaafde toon wilt voeren zonder je mening in KAPITALEN op mijn blog te knallen.

Zeg iets terug op Vrijspraak

