De Nederlandse Leonardo Da Vinci: Jan van Scorel

aaDSC_2255
Bij elk bezoek aan het Rijksmuseum is er wel iets wat me bijzonder treft. Afgelopen donderdag was dat voor mij dit schilderij van Jan van Scorel – ‘de Nederlandse Leonardo da Vinci’, zo las ik. Of die vergelijking helemaal opgaat weet ik niet, maar dit werk toont een dame met een glimlach die niet onderdoet voor die van Mona Lisa. Het gaat om een afbeelding van Maria van Magdalena, geschilderd in 1530. Agatha van Schoonhoven, de vrouw van de schilder, heeft model gestaan. Van Scorel is in Rome geweest tijdens het pausschap van Adrianus (de enige Nederlandse paus) – voor wie hij zelfs kort aan het werk ging. Hij was duidelijk beïnvloed door de Italiaanse schilderkunst.  

aDSC_2254

Van dichtbij viel mij op dat er een arcering in het schaduwdeel van het gezicht zit. Alsof de onderliggende schets door het werk heen is gaan schijnen – misschien wel omdat die verflaag transparant is geworden. Ik kan me niet voorstellen dat hij die arcering zo wilde laten zien – het lijkt me een schetsmatige aanduiding van het gedeelte waar de donkere partij in het gezicht moest komen. Weet iemand misschien of dat inderdaad zo is? Laat maar weten. Hier wat meer informatie over dit mooie portret.

Zeg iets terug op Vrijspraak

