Wat blijft

zijn dit nu herinneringen
woorden die in beelden zingen
foto’s die nooit meer verbleken

teksten die nog blijven spreken
luider dan ooit uitgesproken
blijven dromen, blijven spoken

in mijn hart en hoofd bewaard
voor de toekomst opgespaard

is dat nu ons reisverslag
van alle zaken die ik zag
wat indruk maakte en bleef hangen

van iedere angst en elk verlangen
toen van zo dichtbij ervaren
nu bedekt door dagen, jaren

maar ik weet nog wat je zei
en ik ben nog altijd blij

2 gedachten over “Wat blijft

    1. Dank je, Eefje! Tja… Waar te beginnen? Ik schrijf juist gedichten omdat ik dan niet zoveel hoef uit te leggen en in de hoop dat de gecomprimeerde bestandjes in jouw hart en hoofd uitgepakt worden.

      Heel vaak komen bij mij gedichten voort uit botsende gedachten. In dit geval ben ik al tijden bezig met het selecteren en bewerken van honderden foto’s die ik gemaakt heb tijdens mijn ‘Rondje IJsland’, augustus vorig jaar. Terwijl je iets beleeft zit je te dicht op de waarneming. Je moet, als een kunstschilder, afstand nemen. De tijd geeft die afstand. Door de tijd ga je ontdekken welke indrukken en belevenissen werkelijk blijven hangen. De dierbare herinneringen moeten als het ware ‘gefilterd’ worden.

      De beelden vertellen het verhaal, maar ze zijn ‘plat’. Voor mij – en voor mijn zoon – zijn er bijvoorbeeld ook geuren, smaken, klanken aan deze foto’s verbonden. Omdat de beelden digitaal zijn ‘verbleken’ ze niet.

      Dwars door alles heen spelen twee associaties die moeilijker te duiden zijn. Ze hebben te maken met het verlies aan geheugen / herinneringen bij mensen die mij lief zijn. Alzheimer, zeg maar. Herinneringen hebben een uiterste houdbaarheidsdatum. Maar de liefde niet. Die blijft, zo geloof ik. En daarom, óók daarom, ben ik nog altijd blij. Daar zingt de liefde voor mijn vrouw, die vader en zoon deze vakantie gunde, dwars doorheen. Het is best ingewikkeld – dat zie je wel.

Zeg iets terug op Vrijspraak

