Vallen en opstaan

q‘Gelooft u dat ik dit kan doen?’ ‘Hoeveel broden hebben jullie?’ ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ ‘Wat wilt u dat ik voor u doe?’ ‘Wie heeft mijn kleren aangeraakt?’ ‘Willen jullie soms ook weggaan?’ ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ ‘Gelooft u in de Mensenzoon?’ ‘Nu geloven jullie?’ ‘Wie zoeken jullie?’ ‘Heb je me lief?’

Wees niet bang, dit zijn geen vragen die hier allemaal beantwoord hoeven te worden. Het stellen van deze vragen is genoeg – mits daarbij bedacht wordt Wie de Vragensteller is. Jezus is het Antwoord – maar Hij stelde ongelofelijk veel vragen. Moeilijke vragen. Persoonlijke vragen. Pijnlijke vragen. Ongemakkelijke vragen.

Stel dat iemand door iedereen in de steek wordt gelaten en dat deze persoon dan aan de laatste vrienden deze vraag stelt: ‘Willen jullie soms ook weggaan?’

Kijk, kerkverlating is niet het probleem van het christendom in 2014. Christusverlating is het probleem. Wil jij soms ook weggaan? Als iemand je ooit verteld heeft dat het gemakkelijk is om Jezus te volgen, dan noem ik die persoon hierbij een leugenaar. Het is moeilijk, pijnlijk, ontluisterend en soms bijzonder eenzaam. Laten we het er niet als kleine lettertjes bij vermelden, maar gewoon luid en duidelijk meedelen: Jezus is praktisch onnavolgbaar. Probeer het maar op eigen kracht, het lukt je niet.

Niets mooiers

En daarom hebben we het Woord. En daarom hebben we zijn Geest. En daarom zijn we deel van een groep stuntelende struikelaars die allemaal met vallen en opstaan achter Jezus aanhobbelen. Gekweld door pijnlijke vragen. Geconfronteerd met eigen onvermogen. In het nauw gebracht door mensen die vinden dat het evangelie stinkt en dat christenen gekkies zijn. Welkom bij de club. Er is niets mooiers dan met vallen en opstaan achter Jezus aan te gaan. Ik val, Hij richt mij op. Ik val, Hij richt mij op. Ik val, Hij richt mij op.

Geschreven voor Preek door de week van De Meerkerk

5 gedachten over “Vallen en opstaan

  1. Hierbij twitterde ik: Ik wil me niet [neerleggen] bij het steeds weer [vallen]. Ik wil [staan] op karaktergroei en [leunen] op belofte.Verantwoordelijk [zijn], daarom moet ik wel even [zitten] en [luisteren] …..

  2. Dank, mannen! Mooie wooden, Anton. Ja, Rob… Paulus moest ook nog met vallen en opstaan leren (ik denk aan Rom. 7 – maar gelukkig volgt daar hoofdstuk 8 op)

  3. Het gaat om wedergeboorte en doop IN de Geest.Geen eigen werken.Genade.
    Dit onderwijs zal je bevrijden..Relatie ipv religie.
    Onderwijs is te volgen bij CBC Naarden Fulltime,parttime. Geen karakterverandering door jouw eigen pogingen(eigen werken) maar door de Geest in jou.Dragen van vrucht door Hem. Effortless change.Open Dag CBC Naarden op 7 februari 2015. Van 10.00 tot 15.00.Jullie zijn van harte welkom!Nikkelstraat 3 A 1411AB Naarden.Wees moedig uit te stappen uit je traditie en laat je onderdompelen.God werkt door ons heen. God heeft altijd Zijn kracht gebruikt DOOR mensen heen.

  4. Hmm… dank voor de reactie – al lijkt dit ook wel heel erg op een soort reclameboodschap die meelift met mijn blogpost. En ik heb moeite met de inhoud van deze oproep. Ik geloof in de persoonlijke relatie met God (door Jezus en het werk van de heilige Geest) maar vind dat dit niet een tegenstelling met religie is – al hoor ik dat veel christenen beweren. Ook is de nadruk op ‘alleen genade’ veel te eenzijdig. De Bijbel biedt meer balans: het is 100% genade maar daar moet je dan wel naar gaan leven – met name Jacobus laat hier geen misverstand over bestaan – anders maak je je roeping in Christus niet waar. Bovendien zijn goede werken belangrijk, ook volgens de Bijbel. “Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.” Efeze 2:10 (HSV) Die goede werken redden ons natuurlijk niet, laat dat ook duidelijk zijn, maar EFFORTLESS CHANGE? Dat lijkt me toch echt in strijd met de oproep van de Bijbel om ons in te spannen – meer werk te maken van onze navolging, de goede strijd van het geloof te strijden en de Geest van God de ruimte te geven om ons van binnenuit te veranderen. God vraagt dat wij ons inzetten, ons kruis dragen, elkaars lasten (en die van onszelf) op ons nemen. Dus… vriendelijk dank voor de uitnodiging, maar voor mij klinkt het niet erg wervend, ik zeg het u maar eerlijk.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s