Bijbel online lezen? Eerst registreren en inloggen!

Toen de dauw opgetrokken was, bleek de woestijn bedekt met een fijn, schilferachtig laagje, alsof er rijp op de aarde lag. ‘Wat is dat?’ vroegen de Israëlieten elkaar toen ze het zagen; ze begrepen niet wat het was. Mozes zei tegen hen: ‘Dat is het brood dat de HEER u te eten geeft. De HEER heeft bepaald dat ieder ervan kan verzamelen wat hij nodig heeft. Maar voordat u het hemels brood tot u neemt, moet u eerst uw toegang tot mijn website activeren. Geef mij uw naam en e-mailadres, kies een wachtwoord en start uw zoektocht!’

Start uw zoektochtZo staat het gelukkig niet in de Bijbel. In geen enkele vertaling. En ik begrijp ook dat het model ‘brood uit de hemel’ in 2014 niet meer werkt. We hebben tekst op perkament gehad, boeken aan de ketting, roofdrukken en auteursrecht. In de digitale wereld zijn er weer nieuwe uitdagingen bijgekomen en ik weet dat we allemaal op zoek moeten naar goede verspreidings- en verdienmodellen. Maar waarom moet een zoeker op internet, iemand die bijvoorbeeld via een van mijn blogposts een stukje uit de Bijbel wil lezen, eerst registreren en inloggen? Dat is een onnodige extra hindernis en ik begrijp niet dat een Bijbelorganisatie zo’n hinderlijke drempel opwerpt.

Een momentje, u wordt omgeleid…

Al mijn blogposts met online verwijzingen naar de Bijbel hebben op dit moment dode links (probeer maar). Je belandt op een (tijdelijke?) pagina die je naar het inlogscherm van de nieuwe bijbel website brengt. Die verrassing kwam vanmorgen voor mij wél uit de hemel vallen en dat viel eerlijk gezegd rauw op mijn dak. Ook om mijn wekelijkse bijbeloverdenking voor Preek door de week te schrijven moest ik eerst registreren en inloggen. Daar ben ik heel ontstemd over en ik heb niet geregistreerd maar heb de sluiproute naar de online Jongerenbijbel genomen. Deze marketingactie – want dat is het – getuigt niet van missionaire visie / het verlangen om zo weinig mogelijk in de weg te leggen tussen Woord en lezers. Ik vind het een grote misser, ook waar het de communicatie betreft. Zelf werk ik in de christelijke uitgeefwereld – en ik heb de laatste weken persoonlijk heel veel aan het hoofd gehad – maar als dit mij al onaangenaam verrast, zal ik niet de enige zijn. Kijk maar eens hoe de mensen op sociale media reageren… Betrokkenen schieten in de verdediging en doen alsof het een beetje gemekker is, maar ik vind dit oprecht een heel slechte beslissing en hoop dat NBG snel op dit besluit terugkomt.

Ik koop zo’n beetje elke bijbel die gedrukt in ons taalgebied verschijnt. Mijn schrijf- en uitgeefwerk online en offline is erop gericht mijn passie voor het Woord te delen. Ik lees juichende verhalen over spectaculaire verkoopaantallen en successen als het om de nieuwste papieren bijbels gaat, zoals nu bij de Bijbel in Gewone Taal. Resultaten waar ik – eerlijk waar – ook heel enthousiast over ben! Waarom moet er dan een drempel opgeworpen worden voor mensen die al surfend de Bijbel willen lezen op computer, tablet of smartphone? Hoe komt het op zoekers over dat zij eerst moeten inloggen en registreren voordat zij vrije toegang tot het Woord krijgen? Waarom is dit nodig als de Bijbel ook vandaag nog als warm brood over de toonbank gaat?

9 gedachten over “Bijbel online lezen? Eerst registreren en inloggen!

  1. Mooie metafoor en mooi geschreven, Paul. In de link hieronder een reactie van de directie van het NBG op de ophef. Het is helaas slechts een herhaling van zetten: geen enkele aandacht voor de dode links op andere websites en geen uitleg waarom er een registratie nodig is om gratis de NBV online te lezen. Ondanks de uitleg blijft het dus volstrekt onbegrijpelijk.
    https://www.bijbelgenootschap.nl/goede-en-betaalbare-bijbelvertalingen-nog-jarenlang/

  2. Ik ben het helemaal met je eens.
    Maar het WOORD uitleggen op het internet is toch de GOEDE HERDER, DiE de afgedwaalde schapen zoekt voor wat de CHRiSTEN betreft. Over mensen die nog nooit vh EVANGELiE gehoord hebben heb ik het hier niet.
    Er is nog een GROTE GROEP, die nog nooit op het internet geweest is. Daar is men over her algemeen niet van op de hoogte. Ik zit ook nog maar een paar jaar op het internet. Het is makkelijk als je wereldwijd contacten hebt. Wat dat betreft, wou ik met de tijd mee, omdat mijn kennissen altijd alles sneller ‘solved’ hadden.
    Maar eerlijk gezegd weet ik, dat het voor een CHRiSTEN steeds moeilijker wordt op het internet.
    Wie meer wil weten … !

    1. Dank voor je reactie. Ik denk dat het voor alle mensen, ook christenen, steeds moeilijker wordt in deze wereld. Of je nu op internet zit of niet, er is een verharding zichtbaar en je ziet dat er steeds meer haat in de wereld komt. Daar kunnen wij inderdaad de zoekende liefde van de Goede Herder tegenover stellen. Maar goed, daar ging deze blogpost niet echt over – ik stelde aan de orde dat het NBG de vrije en direct toegang tot het Woord online niet verbeterd maar verslechterd heeft. Dat vind ik vanuit missionair perspectief een paar stappen terug.
      En mag ik – hopelijk vind je dat niet vervelend, maar ik zeg het maar eerlijk – je vragen om op mijn blog niet onnodig woorden in hoofdletters te schrijven. Je bedoelt het vast goed maar op internet komt dit over als ‘schreeuwen’ en het voegt helemaal niets toe aan wat je zegt, het maakt alleen het letterbeeld onrustig. Dus a.u.b. niet meer doen hier. Groet!🙂

      1. Wie heeft die regel ingesteld ?
        Ik heb toestemming.
        Als je ne niet laat schrijven zoals de HEER dat van me gevraagd heeft, schrijf ik me uit bij jou..
        Vrijspraak is hier dan wel beperkt.
        Gelukkig is dat bij de HEERE niet zo !

        1. Het is geen regel maar een verzoek van mij als gastheer op dit persoonlijke blog. Het is ook een gangbare omgangsvorm op blogs en sociale media. Je hebt vrijspraak op eigen blogs en je bent welkom hier – het is echter niet zo dat de naam Vrijspraak betekent dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden of dat ik niet zou mogen modereren op mijn eigen blog. Het wereld wijde web is heel groot – als het je hier te benauwd wordt: je bent inderdaad geheel vrij om niet te reageren. Zo werkt het.

      2. Als iemand op deze manier hoofdletters gebruikt, is het juist veel duidelijker. De schrijver wil woorden benadrukken, doet dat niet overdreven. Ik vond het juist prettig lezen.

  3. Het NBG is bijna op zijn schreden teruggekeerd! De NBV is weer drempelloos online te lezen op https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/ en de oude links op websites en blogs naar Bilblija.net verwijzen nu naar de corresponderende NBV teksten op de nieuwe website. Nog steeds een verlies als het juist de bedoeling van de link was om meerdere vertalingen naast elkaar te zetten, maar toch een goede actie van het NBG. Hulde!

Zeg iets terug op Vrijspraak

