Zachtjes zingen

aDSC_8897smallEen pelgrimslied van David.

HEER, niet trots is mijn hart,
niet hoogmoedig mijn blik,
ik zoek niet wat te groot is
voor mij en te hoog gegrepen.
Nee, ik ben stil geworden,
ik heb mijn ziel tot rust gebracht.
Als een kind op de arm van zijn moeder,
als een kind is mijn ziel in mij.
Israël, hoop op de HEER,
van nu tot in eeuwigheid.
Psalm 131

Drie verzen van dichter David, een lied voor onderweg. Uit het hart van een gelovige voor alle medereizigers op weg naar de eeuwigheid.
Een pelgrimslied. Dat geeft aan dat het een tekst is voor mensen in beweging. En, zoekend naar rust in het Woord, kwam ik in deze kleine oase, knielde ik neer en dronk ik uit die oude bron van wijsheid. Kom eens rustig bij me zitten. Laten we van die woorden proeven en een denkpauze nemen.

Er is geen probleem in de wereld of ik moet er wel een mening over hebben. Misschien heb je daar geen last van, maar ik ben dus zo iemand. Ik luister naar het nieuws, lees van alles en nog wat en ik probeer het leven bij te houden. Maar het gaat snel en het is te veel. En ik ben maar een gewoon mens met beperkte tijd en energie. Nee, ik wil niet oppervlakkig worden, niet afstompen. Maar wie zegt dat ik mezelf moet afmatten en dat ik voortdurend verstandelijk op mijn tenen moet lopen? Waarom moet ik eigenlijk over alles iets vinden? Zijn er zaken die mijn begrip te boven gaan? Dat is wel zeker. Ik hoor een stem in mijn hoofd: kalm aan een beetje. Ga nou zitten. Stop die rusteloze stroom aan gedachten.

Ik ben stil geworden. Door vroeg op te staan en deze tekst te lezen. Maar gisteren lukte het me ook. Door de bus en de trein te nemen en naar Zandvoort te gaan. Gewoon op een middag – ik had er vrij voor genomen. Ik liep langs de branding naar IJmuiden en keek naar de zee. Waarom maak ik me eigenlijk zo druk? God, laat de zorgen en de spanning uit mijn hoofd waaien. Vul mij met nieuwe gedachten en breng mijn hart tot rust.

Ik heb zachtjes gezongen op dat strand. Er was toch bijna niemand.

Geschreven voor Preek door de Week van de Meerkerk

Een gedachte over “Zachtjes zingen

  1. Bedankt voor je inzicht in een hoofd vol met van alles. Fijn dat je er op deze manier aandacht aan geeft. En dat inzicht helpt mij ook🙂

Zeg iets terug op Vrijspraak

