Facebook is stout!

Sinds 2007 maak ik actief gebruik van Twitter en Facebook. Misschien wel ‘te actief’ – in de ogen van sommigen. Maar ik heb er dus veel plezier in en veel profijt van. Nooit heeft iemand mij gedwongen een account te nemen. Er is geen informatie online die ik niet zelf en met mijn volle verstand beschikbaar heb gesteld. Ja, mijn foto’s worden ‘geleend’ zonder mijn toestemming en zonder betaling. Maar heb ik mezelf daar dan nooit schuldig aan gemaakt? En die pics worden niet in low-res (!) van FB of Twitter gejat maar van mijn blogs en fotosite. Ook door grote bedrijven die geld zat hebben. Is Facebook stout en moeten we massaal afhaken vanwege nieuwe voorwaarden in 2015? Wie van jullie heeft die juridische rimram in het verleden ooit gelezen? Wat heb je betaald voor deze sociale media? Heb je ooit iets gekocht of besteld zonder dat je er zelf van wist? ALLES wat je online deelt laat sporen achter. Niet alleen Facebook of Google maken winst door databestanden en gerichte advertenties. Welkom op internet. Haak af als je het zat bent, maar laten we niet net doen of grote bedrijven de ‘schuldigen’ zijn. Wie heeft zich gratis aangemeld? Wie heeft gegevens gedeeld? En wie op Facebook gelooft serieus dat ik in Reykjavík woon?

Plaatje geleend via hotlinking. Foei, foei! Of mag dat wel?

11 gedachten over “Facebook is stout!

  1. “Vanaf nieuwjaarsdag mag Facebook je profielfoto, naam en de inhoud van je berichten ongevraagd gebruiken in advertenties die je vrienden te zien krijgen.”

    Oke, even iets vreemds: theoretisch is het dus mogelijk dat jij straks op 2 januari een advertentie te zien krijgt van pakhumbeet Malboro met mijn foto erbij? En dat terwijl ik niet rook en dat nooit iemand zou aanraden? Of misschien nog wel vreemder: een campagneleus van de VVD met mijn foto (en mensen die iets van mijn werkzamepriveleven weten, snappen deze absurditeit). Nu zijn dit nog redelijk onschuldige zaken, maar ga eens heel ver, een advertentie voor een abortuskliniek? Daar zou ik dan theoretisch met naam en toenaam in vermeld kunnen worden? Of jij? En dat recht heb je ze dan gegeven door je account te laten bestaan?

    “Facebook mag alle gegevens die je ter beschikking stelt verzamelen en gebruiken. Dit zijn jouw foto’s en video’s, berichten die je plaatst of krijgt en je persoonlijke gegevens. Maar het zijn ook de contacten die in je telefoon staan.”

    Daar staan bij mij wel een paar contacten in die toch niet graag hun nummer te grabbel gegooid willen zien worden (ik ben de werkwoordenkoningin he, dat je het weet!) ………..hoe ga ik dat afschermen?

    En verder Facebook ik er rustig op los hoor😉

    1. Ja, ze kunnen de meest absurde combinaties maken tussen mensen en diensten/producten. Maar – zou dat slim en vruchtbaar zijn, denk je? Ik denk dat er reden voor zorg is en ik denk ook dat onze overheden de belangen van de burgers moeten behartigen (EU doet bijvoorbeeld poging Google te splitsen, er worden boetes uitgedeeld en er is ook nog zoiets als ‘publieke opinie’). Ik onderschat en bagatelliseer het niet, laat dat duidelijk zijn. Maar ik zeg ook: kom op mensen, er rijden zowel ziekenauto’s als limo’s van de georganiseerde misdaad over de snelweg – die snelweg moet je toch gebruiken als je comfortabel van A naar B wil. En we moeten als mondige burgers onze consumentenkracht gebruiken en grote bedrijven ter verantwoording roepen. Daar hebben we gelukkig ook de politiek en ‘traditionele’ media voor.

  2. Je schrijft het mooi, en we maken er ook gratis gebruik van, maar ik vind t verdrietig dat ze na jaren van heisa over de privacy nu toch hebben besloten het nog erger te maken door nu ook onze persoonlijke info te gebruiken…ik denk dat de meesten niet meer zonder fb kunnen. Het scheelt mij stapels emails en ik weet van iedereen wat ze doen en hoe het gaat. Ik ga eens kijken of er een knop is om het uit te zetten, anders denk ik toch bewuster na over wat ik post…

  3. eens. wederom een discussie in de wereld die gaat over zaken waar we in wezen niets van af weten. nooit de regels gelezen zelfs of ook maar geprobeert ze te lezen. ook nu niet. ik denk dat er maar weinig mensen zijn die werkelijk weten wat er in de voorwaarden gemeld staat. in ieeder geval maak ik me er ook niet druk om. wanneer ik er zat van ben ga ik er mee stoppen .

Zeg iets terug op Vrijspraak

