Ophouden of doorgaan in 2015?

Op sociale media zie ik mensen in stilte of met enig tromgeroffel vertrekken. Een spijtoptant heb ik ook al onder die afhakers gesignaleerd – naast mensen die zich niet (strak) aan een vooraf aangekondigde sociale media-stilte houden. Ik herken dat van jaren geleden toen ik vond dat ik wel heel veel op Twitter zat te kwetteren. Dat mocht best een beetje minder. En was ik er stiekem niet ‘aan verslaafd’? Vreemd dat mensen die avond aan avond naar de televisie kijken zichzelf deze vraag zelden lijken te stellen. Terwijl dat toch een veel minder actieve vorm van vrijetijdsbesteding is. Hoe ga ik hiermee om in dit nieuwe jaar? Ophouden of doorgaan?

Ik ga gezellig door. Dat zal ook wel moeten omdat ik beroepshalve heel veel gemak en profijt heb van mijn actieve aanwezigheid op internet. Maar ik blijf vooral bloggen en sociale media gebruiken omdat ik er zoveel plezier aan beleef. De laatste jaren heb ik via internet veel nieuwe mensen leren kennen – daar zitten personen bij die ik nu tot mijn vrienden reken. Ik vind het leuk om mensen te ontmoeten – online en in levenden lijve – meningen te lezen, een vrijwillig inkijkje te krijgen in het leven van anderen. En zelf wil ik ook graag (mee)delen – ik heb namelijk altijd wel iets te melden of te tonen.

Vrijspraak. Zal ik stoppen met dit blog? Ik heb het eind vorige jaar serieus overwogen. Ik ben veel minder actief met bloggen dan een tijd geleden en dat heeft alles te maken met Facebook waar de lezers toch al aanwezig zijn terwijl je dit blog bewust moet opzoeken. Daar kwam bij dat ik de ruimte voor het uploaden van afbeeldingen verbruikt heb en eigenlijk een upgrade moet nemen. Toch maar stoppen dan? Of wat geld uitgeven en gelijk verlost zijn van die irritante reclame die WordPress nu toevoegt aan mijn posts? (Ik weet het, dit is een gratis service, ik mag niet mopperen).

Ik blijf bloggen. Hier vrijwel alleen in woorden en op mijn eigen fotowebsite overwegend in beelden. Mijn eigen beelden – de foto’s die ik leuk vind om te laten zien omdat ik blij met het resultaat ben én omdat ik er zelf ook zo van geniet om naar de foto’s van anderen te kijken. Daarom ben ik ook nu gekker op Pinterest dan op Twitter. De beeldenstroom kun je vrij gemakkelijk aan je voorbij laten gaan maar die tweets moet ik dan eigenlijk toch allemaal (?) lezen en dat lukt al heel erg lang niet meer. Ik ben namelijk te veel mensen gaan terug volgen en het gebruik van lijsten is me nooit echt gelukt. Gevolg: het is een volière waar veel te veel gekwetterd wordt om nog iets te kunnen verstaan. Ik kijk er elke dag even, plaats ook wel tweets (zoals een automatische melding van een vers bericht hier), maar een actieve twitteraar kun je mij niet meer noemen. En Google plus? Oh ja, Google plus. Zo gaat dat dus steeds – het komt voor mijn gevoel niet echt van de grond daar. Op het reclamevrije en minimalistisch uitgevoerde sociale netwerk ‘Ello’ heb ik me gisteren gemeld (zoekt en gij zult vinden… PaulAbspoel).

Hoe gaan jullie om met sociale media in het nieuwe jaar? Drastische veranderingen? En vind je het de moeite waard een blog in stand te houden / te blijven volgen? Laat van je horen, vind ik leuk (al zie je geen duimpjes hier).

10 gedachten over “Ophouden of doorgaan in 2015?

    1. Dank voor de tip! Ik heb ook met Tweetdeck gewerkt – vooral toen ik veel actiever op Twitter was. De laatste jaren ben ik steeds meer opgeschoven naar Facebook en – wat mensen er ook allemaal over zeggen en vinden – dat vind ik toch nog steeds de beste manier om sociale contacten te onderhouden via internet. Selectief lezen, dat is ook zo… Ooit gaf een leraar mij de tip: je moet de zee van informatie niet opdrinken, je moet er in leren zwemmen.

      1. Nu ik door mijn keuze dus wat meer heb gekeken naar de opties in Flipboard zag ik dat je daarin ook selecties kunt maken op vrienden, pagina’s, groepen of vriendenlijsten. Dus terwijl ik verder FB links laat liggen heb ik bijvoorbeeld toch de FB-groep van onze kerk in Flipboard geselecteerd, en als enige vriend mijn vrouw (you never know). Facebook schept mijns inziens teveel verwachting (likes en reacties), maar je hebt gelijk het het is een kwestie van goed leren zwemmen. Dit schept voor mij enorme orde en ik merk nu na een paar dagen al dat het behoorlijk wat rust geeft. Daarnaast gebruik ik Hootsuit (soort Tweetdeck), maar ik vind Flipboard (Ipad, Iphone, Windows 8) een stuk overzichtelijker. Succes met zwemmen dit jaar.

    1. Ik houd ook maar alle opties open, Simon. Google Plus vind ik ook op de iPhone niet echt ‘leuk’- ik weet niet zo goed waar dat aan ligt (misschien gewoon een kwestie van wennen?). De drang om ergens mee te breken heb ik sowieso niet. Je kunt altijd wat minderen of aandacht verdelen. Niemand zegt dat het ‘moet’… toch? Mooi dat je ook blijft bloggen.

  1. Hey Paul, inderdaad herkenbaar. Twitter gebruik ik al heel lang niet meer, al kom je daar soms wel hele gevatte reacties tegen. Google+ is in bepaalde opzichten beter dan Facebook, maar minder gezellig. Bovendien vind ik het niet leuk om meerdere sociale media bij te houden. Ik gebruik dus vooral Facebook, maar het komende jaar wel anders dan voorheen. Ik zie namelijk ook twee negatieve effecten. Allereerst de vloedgolf aan informatie die over je uit wordt gestort. Daarom heb ik onlangs nog kritischer gekeken naar wie ik volg en welke berichten er getoond mogen worden (dit deed ik al, maar nu nog radicaler). Ten tweede de afleiding: om de haverklap krijg je een melding en bovendien ben je geneigd om regelmatig even te kijken of er nieuwe updates zijn. Daar ben ik sinds vorige maand mee gestopt. Die afleiding zorgt er namelijk voor dat ik minder geconcentreerd teksten kan lezen en schrijven, terwijl dat juist mijn voornaamste werkzaamheden zijn. Ik heb Facebook zelfs een paar weken helemaal geblokkeerd en ik moet bekennen: het geeft mij meer rust. Daarom heb ik een Chrome-extensie geinstalleerd waardoor ik Facebook alleen nog maar op bepaalde tijden kan bezoeken en heb ik alle meldingen uitgeschakeld. Het helpt mij mijn aandacht beter te verdelen. Ik wil namelijk meer tijd besteden aan bijbelstudie en het schrijven van artikelen. Sociale media zijn leuk maar wel heel vluchtig en het liefst investeer ik mijn tijd in zaken die wat minder vluchtig zijn… But that’s me, iedereen moet er zijn eigen weg in vinden…

    1. Het kan inderdaad tijdrovend zijn, Ruben. En ik weet dat je ook niet altijd vrolijk wordt van woordenwisselingen (hebben jij en ik ook ervaring mee) en eindeloze reeksen comments. Blogs en sociale media zijn geen echte alternatieven voor persoonlijke ontmoetingen. Maar zowel zakelijk als privé vind ik dat er ook grote winst te halen is. Je kunt heel snel mensen informeren, veel eerder attent zijn (even een kleine bemoediging of felicitatie doorgeven) en je horizon verbreden. Bijbelstudie is goed en belangrijk. Maar omdat ik ook ‘in het christelijke wereldje’ werk vind ik het internet weer heel prettig om even lekker uit de vrome fuik te zwemmen en over allerlei (ook niet levensbeschouwelijke) zaken te kunnen communiceren. Mijn fotografiehobby heeft me bijvoorbeeld met mensen in contact gebracht die heel anders in het leven staan maar die net als ik van creativiteit en schoonheid houden. De verschillen tussen mensen blijken vaak heel relatief en ik vind het prettig om mensen te leren kennen die anders tegen de wereld aankijken en me veel kunnen leren. Maar je hebt gelijk – je moet ook op internet maat weten te houden en blogs en sociale media hebben plussen en minnen.

  2. Hoi Paul, herkenbare overwegingen. Zelf blijf ik lekker doorgaan op m’n weblog in het tempo 1 post per dag. De mogelijkheden binnen WordPress om berichten voor te bereiden en te agenderen bevallen prima. Ik heb trouwens WordPress op eigen domein draaien, niet WordPress.com. Of en hoeveel reclame er getoond wordt, heb ik zelf in de hand.

    Google+ inderdaad geen aandachtsgebied, een soort verplichte aanwezigheid zonder energie erin te steken. Voor het beeldverhaal zet ik tegenwoordig meer in op Instagram. Pinterest is me toch teveel in te sterk bewerkte natuurfoto’s en make-up instructies blijven steken. Facebook krijgt steeds gerichter en minder aandacht van me. Signaal/ruis-verhouding is er scheef. Twitter heeft dat ook, maar daar redden de Lists en driemaal daagse Nutshellmail samenvattingen me om de krenten uit de pap te vissen.

    1. Dank, HenkJan. Pinterest is toch wel meer dan wat jij er nu van maakt hoor!🙂 Het hangt er sterk vanaf welke pinners je gaat volgen. Je kunt ook sportfoto’s, auto’s, stadsgezichten en natuurfotografie bekijken – om maar wat voorbeelden te noemen. Dat vind ik juist zo leuk: je stelt je eigen ‘beeldenstroom’ samen en kunt ook per categorie kijken.

Zeg iets terug op Vrijspraak

