Over spullen verzamelen (en de kunst van het opruimen)

Als je met vijf (inmiddels allemaal volwassen) mensen in één huis woont, dan heb je een hoop spullen. Ik weet dat ik met Lydia in Zwanenburg ging wonen op een bovenetage – we hadden niet veel om vanuit huis mee te nemen, we trokken een lege ruimte in en haalden her en der meubeltjes en een bed vandaan. Ik meen dat we een nieuw bankje kochten en een eethoek, verder gingen een kleine kleurentelevisie, een audio-set, een verzameling boeken en cd’s en alle andere ‘gewone spullen’ mee het huis in. Wat was dat overzichtelijk! Later gingen we in een gloednieuw huis wonen in Tolenburg, Hoofddorp. De eerste nacht sliepen we in een enorme slaapkamer en hadden we het gevoel dat we bij onszelf te gast waren. Niet lang daarna voelde dit huis ook ‘eigen’ en in de loop der tijd kwamen er steeds meer ‘spullen’ bij.

KINDEREN

Een heel belangrijke factor in dat toegenomen bezit was de komst van onze kinderen, een zoon en twee dochters die er in een paar jaar tijd voor zorgden dat ons huis goed gevuld werd. De ruimte in onze woning is volledig benut en we hebben destijds zelfs de grote slaapkamer opgesplitst om de meiden ieder een eigen plek te kunnen geven. De oudste dochter woont inmiddels zelfstandig ‘op kamers’, maar haar eigen plek blijft thuis gehandhaafd. Ze heeft zelf meubeltjes voor haar nieuwe plek aangeschaft en was tijdens de feestdagen als vanouds weer bij ons thuis. Gezellig! De laatste dagen van december zijn dan ook omgevlogen – en oh ja, ik wilde ook nog iets in huis gaan doen…

BERGING

Gisteren begonnen we met het uitmesten van de kleine berging die aan de achterkant van ons huis zit. Als we daar nou eerst eens orde scheppen, dan kunnen we van achteren naar voren en van onder naar boven het hele huis opruimen en – waar nodig – opknappen. Strak plan. Maar wat kan een mens een hoop zooi verzamelen op een paar vierkante meter! Ik heb alles tijdelijk in de tuin en in de huiskamer gezet om in de berging een grote houten stelling van Ikea te kunnen plaatsen. Een paar dozen en transparante hardplastic opbergkisten met deksels moeten ons helpen om de boel overzichtelijk een plek te kunnen geven. Vandaag is dat gelukt, alles staat weer min of meer op een ordelijke plek, maar de komende tijd zullen we de dozen, kratjes en kastjes nog eens goed moeten opruimen. Wat willen we echt bewaren en wat moet weg? Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. Drie paar voetbalschoenen (dochter wil één set houden) en drie hoepels van ritmisch gymnastiek kwam ik bijvoorbeeld tegen (niemand doet daar meer iets mee maar je gooit die zaken toch niet zomaar weg). Een kleine gitaarversterker en veel halfgevulde blikjes verf. Een hoeveelheid gereedschap die suggereert dat ik een handige klusser ben – maar feitelijk heb ik van alles gewoon te veel en kan ik al mijn kinderen een aardig complete klusset meegeven als zij het huis uit gaan.

Maar goed. Het is januari en dat is een mooi moment om een paar zaken aan te pakken. Ik neem me voor om de komende maanden rustig het huis door te blijven werken, elke keer een stukje meer orde en overzicht creëren en ondertussen de boel weer even fris behangen of in de verf zetten. Dat mag inmiddels ook wel weer en het is ook gewoon leuk om het huis grondig aan te pakken.

OPRUIMEN

‘Over spullen verzamelen’ – heb ik hierboven gezet. Dat gaat dus redelijk vanzelf als je lang genoeg op een bepaalde plaats blijft wonen. Regelmatig verhuizen is waarschijnlijk een goede manier om de chaos terug te dringen. Dat hebben wij dus niet gedaan want we zijn zeer honkvast. En dan: ‘de kunst van het opruimen’. Daar ben ik geen ster in, om de waarheid te vertellen want ik ben nogal een chaotische verzamelaar. En ook als gezin hebben we gewoon te veel spullen. Je gooit geen zaken weg die niet kapot of versleten zijn. Maar toch is dat laatste wel een belangrijke stap als om het om opruimen gaat: je moet dingen wegdoen. Ik denk aan de verzameling boeken en cd’s die ik in kasten en dozen heb staan en die niet meer gelezen of beluisterd worden. Het is niet nodig ze allemaal te bewaren, misschien kan ik er iemand anders blij mee maken, dat wordt dus nog een uitzoekklus op zich. In elk geval heb ik de komende maanden genoeg te doen in huis. En omdat ik ook meer van mijn kont af moet komen, is die combinatie zo gek nog niet: opruimen, huis opknappen en lichamelijk in beweging komen. Ik ga mijn best doen.

8 gedachten over “Over spullen verzamelen (en de kunst van het opruimen)

  1. Wat herkenbaar, ben begonnen om als er iets nieuws in huis komt ,twee dingen weg te doen.
    Dat lukt aardig, maar toch lijkt er nog niet veel ruimte te komen.Een luxe probleem,
    maar hoop dit jaar toch te vorderen en dan maar klein beginnen, net als jullie met de berging.
    En leren loslaten….. Een voorspoedig en opgeruimd jaar gewenst,
    hartelijke groet, een enthousiaste volger van je blog.

  2. Ik ben ook een verzamelaar en kan slecht afstand nemen van iets. Daar ik vroeger nooit iets van mijn eigen had, kan ik er moeilijk afscheid van nemen maar ben ook voorzichtig alles aan het uitzoeken. Mijn beste wensen voor 2015 voor u en al die je dierbaar zijn.

  3. Een goed voornemen, ik heb het me ook voorgenomen afstand te doen van wat spulletjes waar ik eigenlijk niks meer mee doe. Maar een paar slechte ervaringen (iets weg gedaan en een paar weken later, hé wat jammer nou) maken het wel lastig🙂
    En als je niet weet waar het heen moet de kringloop organisatie wil graag alle overtollige spullen van je hebben, dan hoef je niet ver te zoeken…
    Een gelukkig en gezond 2015 voor jou en je familie!
    (En leuk dat je doorgaat met je blog)

    1. Dank, Sjoerd. Ja – ik denk ook aan de tip van iemand op Facebook: ‘Als je het een jaar niet gebruikt hebt, kun je het rustig wegdoen’. Ik zie dan in gedachten al de schaatsen van de familie in de container verdwijnen omdat er een jaartje geen ijs geweest is😉 De angst dat je later iets nodig hebt zorgt er toch voor dat we te veel spullen in huis blijven houden. Ik weet dat er bij ons op de vliering ook heel veel spullen staan die we vooral nog hebben omdat ze ‘geen brood eten’ en ‘te goed zijn om weg te gooien’. Toch maar eens goed over nadenken. En dank voor de aanmoediging!

  4. Marktplaats Paul, marktplaats (tja, volgens mij is het typisch Nederlands om allerlei dingen te bewaren, want ach.. je weet maar nooit wanneer je het weer nodig hebt… ik heb er ook last van… helaas.)

    1. Moet ik misschien toch eens over na gaan denken, Naomi. Het lijkt we ook wel een gedoe – zo’n handel via Marktplaats… Liever geef ik dan dingen weg aan mensen die er behoefte aan hebben…

  5. Heerlijk dat opruimen, orde scheppen in de chaos. We proberen om ieder jaar grote schoonmaak te houden, maar dat is er in 2014 niet van gekomen. Succes met het huis! Ik kan ook Marktplaats en de kringloop aanraden. En om als je wat nieuws koopt, iets anders weg te doen.

    1. Ieder jaar zetten Nederlanders massaal hun zooi op straat. Dat noemen we nu Koningsdag… Daarna gaan we allemaal weer blij naar huis met de zooi die we van anderen hebben gekocht – haha. Maar serieus… we verplaatsen heel wat troep met elkaar. Dat idee om steeds iets weg te doen (ook uit de klerenkast) is goed – zo houd je het nog een beetje in de hand!

Zeg iets terug op Vrijspraak

