Informinderen en andere goede voornemens

Opruimen in je huis, opruimen in je hoofd. Het valt niet mee. De laatste weken hebben wel meegeholpen om weer een beetje rust in mijn kop te krijgen – ik ben daarvoor een tijd heel druk geweest en heb een zware periode van mijn leven doorgemaakt. Op verhaal komen, bijpraten met mensen die je te weinig aandacht hebt gegeven, energie verzamelen voor het jaar dat weer van start is gegaan.
Ik hoorde op de radio dat bedrijven mensen soms bewust vlak voor de kerstdagen de laan uit sturen omdat ze dan op de nabijheid en troost van hun sociale omgeving mogen rekenen. Hoe cynisch kun je zijn? Maar het is wel waar, de donkere dagen zijn ook geschikt om aandacht te geven aan mensen die – door wat voor omstandigheden dan ook – door een zware levensfase gaan. Er is veel sentimentaliteit en romantiek in de decembermaand, maar het positieve gevoel dat we aan elkaar door willen geven is niet zonder betekenis.

BASALE ZAKEN

Het is donker, maar het licht is gekomen. De dagen zijn kort, maar we kijken vooruit. Je hebt dat nodig om jezelf weer op te kunnen rapen en anderen moed in te spreken. Maar als we wezenlijke dingen in ons leven willen veranderen, heb je niet genoeg aan het fijne gevoel van december en de goede voornemens van januari. Je moet weloverwogen keuzes maken, in beweging komen, afslagen nemen waar je vooraf goed over nagedacht hebt zodat je verder komt in de goede richting. Er zijn veel dingen waar je zelf geen (of heel weinig) invloed op hebt. Het is de kunst om die zaken te accepteren en veranderingen in gang te zetten waar je wel zelf voor kunt kiezen. En heel vaak zijn dat basale zaken als rust, voeding en beweging… als je je fitter voelt, neemt ook je mentale weerbaarheid toe.

Je hoort mensen schamper doen over ‘goede voornemens’. Dat zal te maken hebben met teleurstelling – het lukt inderdaad vaak niet om gestelde doelen te bereiken, het vergt doorzettingsvermogen en karakter. Dat doorzettingsvermogen en karakter ontwikkel je niet door negatief te doen, je moet gewoon volhouden en zelf geloven in verandering. Het helpt vaak ook als je je goede voornemens met anderen deelt (zoals ik nu doe) en mensen eenvoudig vraagt om je erbij te helpen.

VERDIEPING

Wat neem ik me voor? Ik vertelde al over het opruimen en opknappen van ons huis. Daarnaast wil ik meer tijd blijven nemen voor beweging. Ik wil bewust kiezen voor dingen die mijn aandacht verdienen en waar ik ook energie van krijg (naast mijn werk). Tijd vrij maken voor persoonlijke contacten en streven naar meer verdieping. De informatie die we ‘automstisch’ krijgen aangeboden via de media is vaak snel en oppervlakkig. We hollen hijgerig van hype naar trend en van crisis naar rel. Je hoeft die informatie niet te negeren, maar het heeft ook geen zin om je erin te laten onderdompelen. Ik ga dus informinderen, een keuze die ik jaren geleden ook al eens gemaakt heb toen het ging over de nieuwsverhalen die ik wel en niet in mijn hoofd toelaat. Destijds besloot ik om geen gruwelijke details te willen lezen over moord en doodslag. De harde nieuwsfeiten ga ik niet ontlopen (hoe zou je dat kunnen?) maar ik hoef geen onthoofdingsfilmpjes te zien, bijvoorbeeld. Liever lees ik dan een artikel over de achtergronden: dus over de vraag waar de strijd om gaat en waar de haat vandaan komt. Liever denk ik na over wat ik zelf – in mijn eigen omgeving – kan doen om de vrede te bewaren en vooroordelen te overwinnen. Liever daden van betekenis in mijn eigen leven dan stellige meningen over zaken waar ik feitelijk geen invloed op heb.

WIJSHEID

Verder houd ik me mijn hele leven al vast aan de woorden van Christus – ook dankzij goede voorbeelden van mensen rondom mij. Als je teksten uit hun context plukt, kun je ze laten ‘buikspreken’, dus voor een goed begrip zou je even dat hele hoofdstuk moeten lezen. Maar deze tekst bevat veel wijsheid en praktisch advies voor ‘ware levenskunstenaars’. Ik geef de woorden graag aan je door:

Maak je dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last. Mattheus 6:34

2 gedachten over “Informinderen en andere goede voornemens

  1. Helder Paul. Zo zijn er dan drie die er toe doen en een intrinsieke eenheid vormen: rust, voeding en beweging. Het had zomaar in de bijbel kunnen staan.
    “Dat doorzettingsvermogen en karakter ontwikkel je niet door negatief te doen, je moet gewoon volhouden en zelf geloven in verandering.” Dat is ook zeker waar. We gaan er weer voor. Wens jou en de uwen veel zegen en wijsheid in het nieuwe jaar.

Zeg iets terug op Vrijspraak

