Nieuwe ronde, nieuwe kansen

Vandaag weer de eerste werkdag bij Ark Media (voor wie dat niet weet: ik ben uitgever van beroep). Natuurlijk een rondje nieuwjaarswensen (is bij ons geen groot rondje) en dan weer aan tafel met mijn collega’s om te overleggen over de uitgeefplannen voor de zomer. Niet dat de uitgaven voor het voorjaar al gereed zijn, daar wordt nog heel hard aan gewerkt, maar door mijn plaats in de organisatie ben ik vooral met ‘de voorkant’ bezig: de titels die later in het jaar zullen verschijnen. Dat werk komt in pieken en dalen en voor mij neemt de druk toe op het moment dat een aanbieding gaat sluiten (zo heet dat in uitgeeftermen, ‘aanbieding’ wil niet zeggen dat we dingen in prijs verlagen, het gaat om het aanbiedingsmoment aan de boekhandel). Dan moeten alle gegevens bij elkaar komen en moet de informatie en het beeldmateriaal beschikbaar zijn zodat de collega’s van verkoop en marketing de boekhandel kunnen vertellen wat er aan komt, waar die uitgaven over gaan, op welke lezersgroepen zij gericht zijn én waarom zij deze titels, liefst in stapels, in de winkel moeten leggen. En dat gebeurt dus allemaal op een moment dat wij met de productie van veel van die uitgaven nog heel druk in de weer zijn!

We mogen gerust zeggen dat we met onze uitgeverij in de christelijke markt aardig aan de weg timmeren. De marktomstandigheden zijn ongunstig maar we mogen tevreden en dankbaar terugkijken op het afgelopen jaar. Een moment van ‘rust’ is er eigenlijk niet meer – zodra de ene aanbieding gesloten is gaan we weer keihard werken om de deadlines van de volgende aanbieding te halen. Het hoort er allemaal bij, maar het is de laatste jaren wel stressvoller geworden.

ZELF UITGEVEN

Inmiddels werk ik zo’n 18 jaar bij Ark Media. Toen ik er kwam werden er vooral Nederlandse versies van buitenlandse uitgaven gemaakt (zgn. co-edities, in ons geval overwegend op kinderen gericht). Dat komt erop neer dat je op een beurs nieuwe uitgaven te zien krijgt en dat je dan bepaalt of je aan een gezamenlijke drukgang in andere talen (dan het Engels) mee wilt doen. Daarnaast heb je ook de zgn. rechtenhandel – dan koop je het recht om een buitenlands werk te vertalen en uit te geven in je eigen taalgebied. Zo’n tien jaar geleden zijn we steeds meer met eigen uitgaven en vertalingen gaan doen en ook is de uitgeverij breder geworden qua doelgroepbenadering (alle leeftijden), verschijningsvormen, mediagebruik en thematiek. Ook zijn we sterk gaan inzetten op goede samenwerking met verwante organisaties in onze markt.

INITIATIEF NEMEN

De laatste jaren is het aandeel van eigen uitgaven heel belangrijk geworden. We kopen nog steeds rechten in het buitenland – maar niet zo veel meer – en we doen vooral voor kinderbijbels en prentenboeken nog mee aan co-edities. Het uitgeven van kinderboeken is een echt specialisme en bij ons is collega-uitgever Renske Huisman daar verantwoordelijk voor. Ook zij laat steeds vaker boeken verschijnen die totaal ‘van eigen bodem’ zijn. Het is over de gehele breedte van ons fonds inmiddels heel gewoon geworden dat we zelf het initiatief nemen voor de productie van een bepaalde uitgave en zelf in gesprek gaan met mogelijke auteurs, illustratoren, fotografen en vormgevers. Dat is vanuit het vak gezien veel uitdagender dan ‘kant en klaar inkopen’, maar het is ook arbeidsintensief en tijdrovend. Toch doen we er goed aan, want we hebben door deze eigen initiatieven veel nieuwe talenten een kans kunnen geven en het is ook gelukt om in ons deel van de markt een goede plek te veroveren, te behouden en uit te bouwen. De uitgeverij ‘staat’ stevig, we werken met gemotiveerde, deskundige mensen en aan ideeën geen gebrek! Nu komt het erop aan dat we nog planmatiger gaan werken, nog verder vooruit gaan kijken en nieuwe kansen blijven aangrijpen.

SPANNEND

Deze maand verschijnt onze eenmalige glossy Faith – een magazine over liefde en trouw. Het gaat echt een heel mooi blad worden en ik heb er goede verwachtingen van. Spannend is het wel, want voor onze uitgeverij is dit een nieuwe richting. We werken voor deze glossy samen met de mensen van de Marriage Course en andere externe professionals. Voor mij persoonlijk is ook de uitgave van een boek over Hooglied (dit boek heeft de titel Het mooiste lied gekregen) iets om naar uit te kijken. Ook aan deze uitgave hebben veel creatieve mensen meegewerkt, het gaat echt een bijzonder fraai boek worden met een compleet nieuwe vertaling van Hooglied en mooie foto’s rond het thema liefde.

VOLDOENING

Kortom, nieuwe ronde, nieuw kansen. Ik ga vandaag met plezier aan het werk en vind het leuk om mijn collega’s te zien en bij te praten. We krijgen het weer druk, maar ik zou niet anders willen. Ik hoop dat jij ook werk hebt (dat is helaas niet vanzelfsprekend in deze tijd), liefst werk waar je ook voldoening uit haalt, en dat je dit jaar eveneens mooie / nuttige dingen mag doen. Ik wens je kracht, gezondheid, geloof en enthousiasme toe – ook als je geen betaalde baan hebt maar druk studeert, werk zoekt en/of er gewoon voor anderen en jezelf mag zijn. Betaald werk is mooi, maar het bepaalt uiteindelijk niet wie je als mens bent… hooguit wat je voor de kost doet – laat ik dat hier ook nog even benadrukken.

> Hoe belangrijk is werk voor jou? 

NB Wanneer je op deze link klikt kun je de Ark Media Voorjaarsbrochure 2015 als PDF bekijken. Dan krijg je een idee van het soort uitgaven en de omvang van zo’n aanbieding. Bij ons verschijnen er nieuwe boeken in voorjaar, zomer en najaar.

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s