De toekomst van werk: stapelbanen en jobhoppen?

Stapelbanen – dat zijn gecombineerde deeltijdbanen die samen voor één complete invulling van je werkweek zorgen. Ik las hier over en moest denken aan de arbeidsmarkt in de VS waar veel mensen zijn die -vaak gewoon uit noodzaak- meerdere jobs combineren. Misschien niet ideaal, maar het idee zet me toch aan het denken. Ik las zelfs ergens over ‘verborgen werkgelegenheid’, dat wil zeggen: er is wel behoefte aan mensen die een team komen versterken, maar het werk is te fragmentarisch om daar een volledige kracht voor aan te zoeken. Nu vraag ik me af: kun je met dergelijke stapelbanen voor meer werkgelegenheid en arbeidsmobiliteit zorgen? En: zou het positief kunnen zijn om bijvoorbeeld 3 dagen in de week een job te hebben in een winkel (of horeca) en 2 dagen elders (kantoor of een zelfstandige baan)? Het lijkt me wel afwisselend en het heeft als voordeel dat je niet langer afhankelijk bent van een enkele werkgever.

We hebben de laatste jaren de opkomst van de ZZP-er gezien. Gisteren meldde de Volkskrant dat we er in 2014 weer 50 duizend bij hebben gekregen (de teller staat daarmee op 880 duizend ZZP-ers). Zelfstandigen zonder personeel kunnen hun eigen werk bij elkaar zoeken en met lage overheadkosten vanuit huis werken. Dat lijkt aantrekkelijk, maar het is niet voor iedereen een ideale situatie. Veel ZZP-ers hebben zich niet of te laag verzekerd voor arbeidsongeschiktheid of ‘oude dag’ en hebben een (sterk) fluctuerend inkomen. Misschien is het dan toch aantrekkelijker om deels in loondienst te blijven werken?

Het wordt steeds moeilijker voor werkzoekenden om een vaste baan te krijgen. In ons land zijn werknemers zo goed beschermd dat werkgevers liever iemand op contractbasis aannemen of gebruik maken van uitzendkrachten. Zolang de economie stagneert zal deze ontwikkeling aan blijven houden, denk ik. Gaan we in ons land de Amerikaanse arbeidsmarkt volgen – meer tijdelijke banen op contractbasis, meer werken als zelfstandig ondernemer en gemakkelijker van de ene naar de andere job ‘hoppen’? Zou het de arbeidsmarkt ook interessanter en beweeglijker kunnen maken?

Zelf ben ik blij met mijn vaste baan, maar het idee om meer afwisseling te hebben – bijvoorbeeld naast kantoorwerk ook iets te kunnen doen waarbij je meer lichamelijk bezig bent – klinkt niet onaantrekkelijk. Als je een dure werknemer bent zou het voor een werkgever bovendien interessant kunnen zijn om je minder dagen in dienst te hebben zodat je daarnaast ook iets anders kunt gaan doen (bijvoorbeeld een paar uur lesgeven…). Ervaringen? Meningen? Ik ben benieuwd!

4 gedachten over “De toekomst van werk: stapelbanen en jobhoppen?

  1. hoi Paul,
    Onze Jonsku heeft vier banen. Hij kan zich nu als personal trainer / trainer Systema ontwikkelen, omdat hij sociaale zekerheid heeft via zijn vaste baan. Die kan hij los laten waneer hij als PT genoeg binnen krijgt. Het heeft dus voordelen, maar het brengt ook een onmenselijk werkschema.

    1. Wow – vier banen. Dat is ook wel erg veel (en lastig te combineren, lijkt mij). Ik kan me wel voorstellen dat je deeltijdbanen combineert met actieve sport / training. Ik ken iemand die topsporter is (kickbocksen) en in de beveiliging werkt. Dan zijn logische combi’s.

  2. 1e werkgever: 2,5 dag in de week, vaste dagen (2 werknemers die samen werken). 2e werkgever 14 uur/week, eist na 5 jaar 24/7 beschikbaarheid ookal gaat dit ten koste van 1e werkgever (werk bij 2e werkgever in teamverband). Ik heb grote behoefte aan wetbescherming dat dit niet zo maar mag.

Zeg iets terug op Vrijspraak

