Waarom koop je een boek? Of beter gezegd: door wie?

Waarom koop je een boek? Een merkwaardige vraag. Om te lezen, uiteraard. Maar dat bedoel ik niet met mijn vraag. Wie of wat zet jou ertoe aan om naar de boekwinkel te gaan (zo’n echte, met kasten en smalle gangetjes vol leeswerk) of om een boek online te bestellen? Mijn antwoord is: je hoort iemand enthousiast vertellen over een boek en dat maakt je nieuwsgierig. Als het om iemand gaat die je bewondert of wiens mening je hoog acht, dan is de neiging al groot om dat boek ook te gaan lezen. We hebben gemerkt dat dit effect in extreme vorm optreedt als Oprah Winfrey of Mark Zuckerberg (Facebook, heel recent) aandacht aan een boek geven.

In Nederland zie ik dat met Linda de Mol – op Hollandse schaal – maar verder zou ik niet weten welke BN-er ons naar de boekhandel kan laten rennen. Yvonne Jaspers heeft denk ik ook de uitstraling en populariteit om mensen direct enthousiast te maken, maar dan gaat het om populaire genres. Wie zou dit effect nog meer kunnen bereiken?

Bij Ark Media hebben we wel gemerkt dat in de hoogtijdagen van Het Elfde Uur het zgn. ‘Knevel-effect’ kon optreden. We merkten dat van de ene op de andere dag de verkoop van een titel omhoog schoot – dat ging om ‘Ik heb te weinig geloof om een atheïst te zijn’. Het bleek dat die avond daarvoor dit boek in de uitzending was, het lag prominent op tafel (het was ook nog eens een heel dik boek) en ik weet dat ook Richard Krajicek daar te gast was. Maar de persoon die onze verkoop een boost gaf, bleek een dame te zijn: Antoinette Hertsenberg – bekend van Tros Radar. Zij was onder de indruk van ons boek en sprak er enthousiast over – en dat heeft geholpen!

Zelf heb ik me tot de aanschaf van boeken laten verleiden na het kijken van VPRO boeken met Wim Brands (recent het boek Empathie van Roman Krznaric, eerder de boeken Geldmoord van Edin Mujagić en Voor jou tien anderen van Will Tinnemans – en ik vergeet er vast nog wat…). De boeken van Brené Brown trokken mijn aandacht door haar TED-talk over de kracht van kwetsbaarheid.

De vraag die ik mezelf nu stel is: welke mensen in ons taalgebied zouden zich moeten gaan inzetten voor de promotie van goede boeken? Adriaan van Dis zou het nog prima kunnen en zo zijn er vast meer mensen te bedenken. In mijn geval, werkend bij een christelijke uitgeverij, zoek ik natuurlijk ook in dat marktsegment. Antoinette Hertsenberg zou daar dus een kandidate zijn, maar zij heeft vast nog wel iets anders te doen. Aan welke mensen moet jij denken? Wat zet jou aan tot de aanschaf of het lenen van een boek? Zijn advertenties en recensies belangrijk bij je aankoopbeslissing of geven andere factoren de doorslag? Laat van je horen!🙂

PS Op Facebook werd ook De Wereld Draait Door genoemd als ‘boeken-plug programma’. Natuurlijk! Hoe heb ik dat kunnen vergeten? Ik weet wel zeker dat het ook enorm helpt als Matthijs van Nieuwkerk je boek even in beeld brengt…

10 gedachten over “Waarom koop je een boek? Of beter gezegd: door wie?

  1. In een wereld waarin we toegang hebben tot zo ontzettend veel informatie dat we door de bomen het bos niet meer zien, laat ik me graag leiden door mensen die kennis van zaken hebben en in staat zijn om de zin van de onzin te scheiden. Dat kan een gezaghebbende in een bepaald kennisveld zijn, of iemand die goed kan uitleggen waarom ik een bepaald boek zou moeten kopen. Dat “waarom” moet dan wel appelleren op iets dat mij op dat moment bezighoudt. Zo heb ik recentelijk “Aan de rand van de wereld” van Michael Pye gekocht omdat het thema “geschiedenis” en “oorsprong” mij de afgelopen jaren is gaan bezighouden.
    Het hangt wel af van hoeveel gezag ik de aanbeveler toeken. Als Linda of Mark iets aanbeveelt, zal ik het juist niet kopen. Maar naar Antoinette en Wim ben ik wel geneigd te luisteren. Oprah kan echter de pot op.
    Daarnaast speelt het fenomeen “hip” ook een rol. Zo heb ik me afgelopen jaar laten verleiden om “Stoner” van John Williams te kopen (en te lezen). Na het lezer ervan begreep ik beter waarom het boek na verschijning in 1965 lichtelijk in de vergetelheid is geraakt.
    Nog een factor is de presentatie. Ik denk dat dit een steeds belangrijker aspect gaat worden dat bij kan dragen aan hogere verkopen. Onlangs heb ik “Ship of Theseus” van V.M. Straka gekocht. Dit is een boek dat alleen om de “heb” al de moeite waard is. Om het boek, dat in een cassette zit, te kunnen lezen, moet je allereerst een zegen verbreken. vervolgens is het een genot om door te bladeren met all extra, losse bijlagen in de vorm van brieven, kaarten enz..
    Ach, ik zou nog wel even door kunnen gaan, maar ik ben nu eenmaal een notoire boeken liefhebber die z’n kostbaarste boeken in het donker bewaard, zoals een aantal XL kunstboeken van uitgeverij Taschen.

    1. Dank, Jan! Ja, die boeken van Taschen – te mooi voor woorden en te duur voor veel portemonnees. Ik ga in Frankfurt altijd wel even op die stand kijken om die enorme boeken door te bladeren. Zeker als liefhebber van fotografie. Zucht. Te mooi. En je moet idd een XXL boekenkast hebben. Natuurlijk had ik direct aan DWDD moeten denken. Stom! En ik denk dat ook radioprogramma’s als Met het oog op morgen en Kunststof een positief effect zullen hebben.
      Taschen – voor de liefhebbers: http://www.taschen.com/

  2. In DWDD hebben ze toch zo’n item met 6 boekhandelaren die een top 10 samenstellen? Naar aanleiding daarvan heb ik ooit eens 1 boek gekocht, verder niets. Ik koop vrijwel elke politieke biografie die er uit komt, waardoor van Agt comfortabel tussen den Uyl en mooie Barend in mijn boekenkast staat. En verder beslis ik vaak gewoon op kaft. Een boek moet me door de kafttekst al pakken, anders houdt het op. Ik heb een zwak voor Indie romans, daar heb ik haast een aparte boekenkast voor nodig. Die boeken koop ik blind op titel, dat is mijn afwijking😉. De torrie van Mattie heb ik door jouw reclame gekocht, leek me een makkelijke manier om de taal van mijn zoon een beetje onder de knie te krijgen😉. En verder koop ik eigenlijk gewoon alles wat GertJan van Rietschoten me aanbeveelt. Wat hem boeit, is altijd goed voor mij. En of ik nu sneller een boek zou halen als een BN-er of een vermeend BN-er dat aan zou bevelen? Mwah, vermoed het niet. Maar ben ik exemplarisch voor de gemiddelde boekkoper? Mwah, denk het niet. Maar ik koop wel een boek of 40-50 per jaar, dus ik zou er toch iets zinnigs over moeten kunnen zeggen…..mwah, valt ook wel weer mee😉 . Oh ja, recensies: pas het boek van Joke Troost, Nikki, voor mijn dochter gekocht omdat zij iemand in de klas heeft die automutuleerd (?), kwam door een recensie in ND of RD!

    1. automutuleert – denk ik…😉

      Leuk dat ook mijn eigen enthousiasme over de Torri van Mattie dit effect heeft gehad. Ik wil ervoor waken dat ik een soort promotie-roeptoeter wordt voor mijn eigen werkgever – ik ga niet elk door ons uitgegeven boek de lucht insteken (zou ook wel erg ongeloofwaardig en irritant worden) en ik heb regelmatig ook boeken van concurrenten positieve aandacht gegeven. Wil ik best vaker doen. Moet alleen nog wat meer (lees)tijd krijgen / vrijmaken…

  3. Leesboeken koop ik niet zo veel en als ik dan toch eentje koop meestal omdat ik de titels van schrijver(s) eerder gelezen heb, bijv. Lee Child en Wilbur Smith. De eerste kennismaking is vaak via de bibliotheek en dan kijk ik op de achterkant als het schrijvers betreft die ik nog nooit eerder gehad heb. En ik ga waarschijnlijk het boek “Exit” kopen en dat naar aanleiding van een linkje van je uitgeverij🙂
    De boeken die ik het meest koop zijn technische boeken en dan snuffel ik recensies na om van een onderwerp het “beste” boek aan te schaffen.
    En recensies van BNers die vertrouw ik meestal niet…

  4. Een boek moet vooral aansluiten bij de interesses die je hebt – en die interesses veranderen natuurlijk door de tijd heen. Een succesvolle uitgever weet wat er leeft bij de doelgroep én weet hoe hier op in te spelen. Dat heb je zelf wel bewezen😉
    Verder deel ik de reactie van Jan den Ouden. We luisteren allemaal naar aanbevelingen van anderen, maar die ‘anderen’ zijn voor elke lezer verschillend. Het negatieve effect is er ook, zoals Jan het poëtisch verwoord: “Oprah kan de pot op”. Dat heb ik bijv. met sommige extreem charismatische leiders: als zij een bepaald boek promoten, ben ik bang dat de open haard er meer plezier aan zal beleven dan ik. Ten onrechte misschien, maar zo werkt het wel.
    Tot een paar jaar geleden keek ik ook naar de uitgever zelf. Een boek van bijv. Medema was ik sneller geneigd te kopen dan een boek van De Banier. Maar dat is niet meer zo.

    Verder ben ik een geval apart, want ik hoef niet naar de boekhandel gelokt te worden. Ik kom er meerdere malen per week😉
    Ik snuffel ook graag tussen oude boeken, in antiquariaten en Dorkas-winkeltjes. Op zoek naar boeken waar ik geïnteresseerd in ben, want dat blijft het allerbelangrijkst.

    1. Wat Ruben hier terloops opmerkt is een belangrijke ontwikkeling in de uitgeverij. De ontzuiling heeft ook de boekenwereld in haar greep gekregen, wellicht op enkele aan hun idealen vasthoudende uitgeverijen na. Een snelle zoektocht naar boeken van Randy Alcorn levert zomaar een handjevol uitgeverijen op: Veen Bosch & Keuning, Medema, Voorhoeve, Novapress en Kok. De representatie van een bepaald gedachtegoed, een bepaalde filosofie of theologie is niet langer verweven met het DNA van een uitgeverij. Ik denk dat potentiele omzet en winst sterker dat DNA heeft verdreven. Begrijpelijk in een tijd waarin uitgeverijen elkaar verdringen, het uitgeven in eigen beheer opkomt en het moeilijker wordt om het hoofd boven het uitgeverijenwater te houden.

  5. Bezoek aan de winkels, iemand anders die het gelezen heeft, belangrijk in een discussie, surfen en zoeken, gewoon voor de heb, zien bij vrienden, snuffelen bij bol, Tobya als vertaalster die recht tegenover mij zit als ik op mijn werk ben, uitgever, interesse.

Zeg iets terug op Vrijspraak

