Dovemansoren?

SchoonenbergEr zijn van die uitspraken die je heel gemakkelijk doet – zonder erbij na te denken wat je eigenlijk zegt. Als je bijvoorbeeld constateert dat je ‘voor dovemansoren spreekt’, kun je net zo goed zwijgen. Gewoonlijk gaat het dan over mensen die geen gehoorbeschadiging hebben, wel horen – maar niet luisteren. Misschien omdat zij met hun gedachten ergens anders zijn, mogelijk omdat je geen zinnige of interessante informatie deelt of – dat kan natuurlijk ook – omdat ze onbeleefd zijn en je straal negeren. Hoe dan ook, het gehoor is zoiets kostbaars… je staat daar pas bij stil als het achteruit gaat en je bepaalde dingen gaat missen. Hoe het is om doof te worden… dat wil je eigenlijk liever niet weten. Of hoe het is om doof geboren te zijn, nooit een lach, een stem of een muziektoon gehoord te hebben. Ik vind dat een heel verdrietig idee, al denk ik dat mensen die dit overkomt hun eigen weg zullen vinden om dit gemis te compenseren.

Waarom dit verhaal? Ik kom net bij de audicien vandaan waar ik een eenvoudige gehoortest heb ondergaan. De uitslag valt me mee: minder gehoorverlies dan ik vreesde en beide oren zijn even goed (of even slecht zo je wilt). Maar het verlies is niet ernstig genoeg om met een gehoortoestel te gaan lopen en het blijkt bovendien dat ik ook gewoon weer naar de huisarts moet om mijn oren uit te laten spuiten. En ook dat zeggen we voor de grap wel eens tegen elkaar: ‘Laat je oren uitspuiten!’ Ga ik vandaag nog doen dus, want dit is niet aan dovemansoren gezegd.

De laatste jaren heb ik steeds meer moeite om in een drukke omgeving iemand te verstaan. Het geluid van een enkele stem oppikken is in een rumoerige setting lastig – ik moet me dan heel erg concentreren en veel te vaak zeggen: ‘Sorry, ik heb je niet verstaan, wat zei je?’ Meestal herhalen mensen dan vriendelijk hun laatste woorden, maar in de huiselijke omgeving (waar het toch een stuk rustiger is dan in een café en waar men elkaar gewoonlijk nóg makkelijker de waarheid zegt) wordt het op het laatst toch irritant en krijg je te horen: ‘Je moet er nu echt iets aan laten doen. De autoradio en televisie zet je ook veel harder dan nodig is.’ En alsof ze daarvan gehoord hebben, op Facebook kwam er direct na zo’n huiselijke conversatie een oproep voorbij voor een gratis gehoortest. Ik aarzelde niet en meldde me gelijk aan.

Grappig, ik kreeg een telefoontje en een schriftelijke bevestiging van mijn afspraak. De brief begint met grote vette letters en deze tekst: Bevestiging van uw afspraak bij Schoonenberg Hoorcomfort. Daar moet ik dan wel weer om lachen, alsof ze daar denken: we schrijven het maar extra groot en vet want misschien gaan die ogen ook achteruit (en ook dat is waar, zo moet ik toegeven – mijn leeftijd speelt zeker een rol). Als je zo’n brief leest heb je ook de neiging om die regel ‘op een hoger volume’ te verstaan of uit te spreken.

Of ik van muziek houd wilde de dame bij Schoonenberg weten. Jazeker! Muziek maken, zingen, maar ook luisteren. Ik moet er echt niet aan denken dat ik dat ooit zou moeten missen en gelukkig is daar ook geen sprake van. Maar zo’n vraag zet me wel weer even stil en doet me beseffen hoe blij ik ben met alle ‘vanzelfsprekende’ geluiden die bij het leven horen en waar ik elke dag van geniet. Vertrouwde stemmen, bekende tonen, favoriete muziek. ‘Wie oren heeft die hore…’ klinkt het nu in mijn hoofd. Niet hoorbaar, maar wel duidelijk en indringend. Een tekst die werd uitgesproken door iemand die doven het gehoor teruggaf. Wat een schitterend geschenk is dat, besef ik vandaag opnieuw.

2 gedachten over “Dovemansoren?

    1. Dank! Ja, toch wat meer ruimte en vrijheid bij WordPress gekocht. Nu ook geen hinderlijke reclame mee onder mijn blogs. Ben blij met template – aangepast aan mijn smaak – functioneel en past zich automatisch aan beeldscherm / apparaat aan. Nu nog even mijn fotowebsite http://www.paulabspoel.nl up to date brengen. Te leuk om te ‘verwaarlozen’…

Zeg iets terug op Vrijspraak

