Olie op het vuur of juist een sterke reactie?

Ik zie de nieuwe cover van Charlie Hebdo op Facebook voorbij komen – voorop het magazine een cartoon van Mohammed met ‘alles is vergeven’ daarbij. Wat je er ook van denkt – het is in elk geval een ‘in your face’ boodschap waarmee duidelijk wordt gemaakt dat de moorden niet tot verandering van toon of werkwijze leiden bij de gedecimeerde redactie. Ook is de oplage nu hoger dan ooit. Ik vind dit een sterk signaal maar twijfel ook: meer olie op het vuur lijkt me geen goede blusmethode.

Gisteren hoorde ik burgemeester Eberhard van der Laan bij De Wereld Draait Door. Ik vond het een sterk optreden en ik denk dat Matthijs van Nieuwkerk wat meer ballen moet tonen. Van der laan vindt de ‘niet meer olie op het vuur’-benadering een heel slecht idee. Juist nu je rug recht houden, is zijn devies. Daar is ook veel voor te zeggen. Maar goed, om te beginnen houd ik niet van vlijmscherpe satire dus dat kan verklaren waarom ik persoonlijk niet voor de confrontatie zou kiezen. Wat is jouw mening?

Deze uitspraak van de Amsterdamse burgemeester haal ik instemmend aan:

Moed is niet hetzelfde als dat je geen angst hebt. Moed is het vermogen om met angst om te gaan, om het te overwinnen.

7 gedachten over “Olie op het vuur of juist een sterke reactie?

  1. De cover toont een huilende Mohammed met een “Je suis Charlie” bordje, onder de tekst “Alles is vergeven”. Het is geen grappige tekening, hij roept de vraag op “Wat Zou Mohammed Doen?” Ik vind dat een mooi tegenwicht voor de haat die namens de profeet verkondigd wordt.
    Je kunt je inderdaad afvragen of het doel bereikt wordt door Mohammed daarbij af te beelden, als je weet dat dit moslims verboden is. Zeker op deze cartooneske manier. En ook of dit het verzet van binnenuit (#nietmijnislam) helpt. Maar ik vond en vind de insteek van de redactie, vanuit hun positie bezien, waardig. Dit is wat satire moet beogen: niet het plat belachelijk maken, maar een spiegel voorhouden en aanzetten tot nadenken, zoals het een goede nar betaamt.

    1. Ik heb niet zoveel moeite met de prent die nu op de cover staat, maar besef ook dat deze vrij netjes is in vergeleken met veel andere cartoons die dit magazine heeft gepubliceerd. Wat de ‘ballen van Matthijs’ betreft: het is niet persoonlijk, hij vertolkt de stem van veel Nederlanders en confronteert Van der Laan daarmee. Dat is zijn taak als interviewer. Maar dat goed hij blijkbaar zo goed, dat dit niet opvalt. Het bewijst maar eens hoe goed hij is in zijn vak 😉

      Maar nu we het toch over media hebben: ik ben heel nieuwsgierig geworden naar de rol van de media in de hele ‘Ik ben Charlie’-campagne. Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is, maar ik heb ook ergens de indruk dat het nóg groter wordt gemaakt. De Islam versus Het Westen, of zoiets. Het lijkt wel alsof volken (c.q. bevolkingsgroepen) ‘bewust’ tegen elkaar worden opgestookt. Ergens verbaasd het mij niet, waarschijnlijk is dit de weg richting de antichrist. Hoe groter de onrust, des te groter de roep om eenheid en één politieke leider die vrede kan brengen (zoals is voorzegd). Want wat er op de wereld gebeurd, is niets minder dan een afspiegeling van de geestelijke strijd in het verborgene.

      Overigens, dat het tijdschrift Charlie Hebdo nu het symbool is geworden van vrijheid en democratie is ronduit bespottelijk en beschamend.

  2. Wie ben ik om hier de reactie goed-of af te keuren maar ik vrees dat het nog meer olie op het vuur zal gooien en nieuwe acties op de cartoons kunnen ook steeds nieuwe slachtoffers die onschuldig zijn raken , anderzijds is het zo maar laten gebeuren ook geen optie .Dit is een dilemma waar ik niet zwart-wit op kan reageren.

  3. Ik ben niet Charlie Hebdo. Verre van dat. Dat komt omdat ik christelijk ben opgevoed en van daaruit heb meegekregen dat je respect voor iedereen moet hebben. Charlie Hebdo past daar niet in. Onbeschoft. Laat maar helemaal failliet gaan. Om dezelfde reden moeten we ook de barbaarse godsdienst Islam met kracht uitroeien.

    1. De terreurorganisaties hebben maar één doel: polarisatie. Moslims die in Europa helemaal niet lekker in hun vel zitten worden daardoor misschien verleid om zich aan te sluiten bij het ‘verzet’. Autotochtone Europeanen zullen bang worden, verleid worden tot domme reacties en zich keren tegen de gehele Islam of tegen bevolkingsgroepen. Geseculariseerde en gematigde moslims, die meestal goed geïntegreerd zijn, krijgen dan ook te maken met discriminatie en uitsluiting en zullen deels ook radicaliseren. Olie op het vuur is vooral: Angst en haat zaaien.
      Satire moet daarover tot nadenken stemmen. Mooi voorbeeld daarvan:
      http://www.speld.nl/2015/01/14/3-miljoen-mensen-kopen-telegraaf-massale-steun-voor-terreurpaniek/

      1. Dat is inderdaad de moeilijkheid. Veel moslimjongeren, ook in Nederland, zitten gevangen tussen wal en schip. Hier hebben zij niet echt een toekomst, maar in het land van hun voorvaderen ook niet – daarvoor zijn ze te westers. Terreurgroeperingen als ISIS geven hun leven invulling (voorzien in ‘zingeving’) en hoop. Ze doen er weer toe, ze zijn iemand. Ik vind het niet zo vreemd dat een deel van deze jongeren makkelijk geronseld kan worden door ISIS.
        Daarom zouden wij in de toekomst nog zorgvuldiger moeten nadenken over bijv. het inzetten van gastarbeiders. Maar ook over het toelaten van economische vluchtelingen: we (samen met andere landen) kunnen hun beter helpen aan een toekomst in eigen land. Wie vlucht uit lijfsbehoud moet altijd worden opgevangen, laat dat duidelijk zijn. Maar verder zou onze inzet moeten zijn om mensen, waar dan ook ter wereld, te helpen aan een betere toekomst in hun eigen omgeving.
        Dat laatste is veel belangrijker dan we vaak in de gaten hebben. De ideale multiculturele-samenleving bestaat namelijk niet. Er is een reden dat de wereld verschillende volken, talen en culturen kent. Die vinden we in het begin van het boek Genesis. Zouden wij het beter weten en denken dat het om ‘overbrugbare verschillen’ gaat? In dat geval: welkom in het moderne Babylon…

Zeg iets terug op Vrijspraak

