Het dak repareren als het regent

IMG_4323Vandaag was het een productief dagje thuis werken omdat de dakdekker de lekkage aan onze uitbouw “ergens tijdens de dag” kwam repareren. Toch fijn dat ik mijn werk in de huiskamer achter de laptop aan tafel kan doen, geen reistijd, wel stevig vastbijten in een paar klussen, veel mailen en af en toe bellen. Tussen de bedrijven door (ik zit vanzelfsprekend druk aan de telefoon als de dakdekker zich bij de voordeur meldt) vertel ik wat het probleem is en geeft de man een inschatting van de kosten. Wat later sta ik op de ladder, hij boven op de uitbouw. “Eigenlijk moet ik die rand loshalen, die pijp eruit, alles impregneren en dan die strook weer vastzetten met een brander.” “Wat gaat dat ongeveer kosten?” wil ik weten. “Ik schat zo’n 600 euro” zegt hij zo neutraal mogelijk.

Doe dat dan maar

Dat is nou niet een bedrag dat ik gedachteloos ga pinnen. “Maar is het werkelijk nodig om dat allemaal los te maken als de lekkage alleen bij de afvoerpijp zit, zoals u net zei?” “Nou, ik kan ook dit hier losmaken en dan alles vastzetten en dichtkitten, dan bent u er voor een half jaar, een jaar, misschien drie jaar van af.” “En wat kost dat dan?” “Nou, alles bij elkaar, ongeveer twee uurtjes werk en wat materiaalkosten – ik denk zo’n 150 euro.” “Oké, doe dat dan maar”, besluit ik.

Mannenonderwerpen

Binnen ga ik verder met mailen, bellen, lezen en schrijven. Ieder zijn vak. De dakdekker moet even stoppen als het keihard begint te regenen. Tijd voor koffie. “Dat internet is inderdaad handig, maar het heeft ook veel kapot gemaakt,” zegt hij. “Allemaal winkels die dicht moeten, het wordt er niet gezelliger op. Nu ook weer met V&D…” Al met al wordt het wel een gezellig gesprek over verstopte riolering, hoge bomen die veel wind vangen, geluidsisolatie, het gevaar van asbest, coniferen in de kleigrond, schuttingen van bamboe en kiep- kantelramen van plastic. Kortom, onderwerpen waar mannen natuurlijk het allerliefst over praten.

Economie

Het schijnt dat je het dak moet repareren als het mooi weer is. Ook een soort economie. Maar deze man moet vandaag werken tussen de buien door. Gelukkig was het droog toen hij met zijn reparatie begon. En toen hij klaar was kon ik wel online bij hem pinnen met zo’n handig apparaat van de ING. Digitaal betalingsverkeer is toch ook een soort internet, laten we wel zijn. Ik werk verder door achter mijn laptop. Hij verzuchtte bij het vertrek dat hij nu nog een pannendak op moet. Ieder zijn vak, ieder zijn sores. Ik ben 145 euro armer, hij eenzelfde bedrag rijker. Maar als het goed is ga ik nu met mijn uitbouwdak niet meer van de regen in de drup en kan ik droog blijven schrijven.

Zeg iets terug op Vrijspraak

