Ik heb nog niet echt een mening over Jezus

Jezus in het schapUitgeefcollega Peter van Dijk ging de laatste dagen aftellen op Facebook. Natuurlijk doe ik net of die countdown mij niet bezighoudt, maar ik was stiekem wel benieuwd welke raket er vanuit zijn uitgeverij afgeschoten ging worden. Deze dus: Jezus – de glossy. Ik geef het toe: die had ik niet zien aankomen. Eerste reactie: ik vind het dapper. Uitgeven met ballen – zoals wij met de Straatbijbel deden. Na alle aardse glimmende helden nu eindelijk een glossy voor de hemelse Held Zelf die onze lof en eer zo waard is. Niets mis mee. Wat vind ik verder van dit blad?

Vrijwel niets. Ik heb het magazine namelijk nog niet gelezen en zelfs niet bij de Bruna kunnen inkijken. Ik heb alleen gezien welke mensen er aan meegewerkt hebben en dat geeft me de moed om te zeggen: het zit vast goed, stel al je oordelen nog even uit en laat je verrassen. Ook heb ik het covermodel in de ogen gekeken en de eerste reacties al uit de lucht geplukt. Laat ik zeggen – niet iedereen is ogenblikkelijk razend enthousiast. Maar dat geldt ook voor het Origineel.

jezus ogenDie ogen met eyeliner zetten me vooralsnog aan het denken. Ik zwijg altijd als ik in de kerk behoor te zingen dat ik ‘als een bruid’ op de terugkerende Jezus wacht. Ik zie mijzelf niet staan in een witte jurk met een bos bloemen (al heb ik wel een mooie glossy uitgegeven over liefde en trouw). We moeten gewoon eerlijk zijn – perceptie bepaalt het effect van communicatie.

WIE VOLGT?

Dat ik even moet slikken bij die feminiene blik – dat zegt veel over mij maar vooralsnog niets over dat blad. Ik heb wel een mening over Jezus, de Meester. Hij is niet te overtreffen. Ik heb nog niet echt een mening over Jezus, de glossy. Maar vanavond spreken ze bij RTL Late Night over Jezus. Dat vind ik stoer. En een aantal mensen van buiten de christelijke fanclub heeft zich in de Persoon verdiept om een mooi blad over hem te kunnen maken. Hij kan daar tegen, dat geloof ik vast. Ik ben benieuwd naar de reacties maar feliciteer de makers nu al met hun durf. En dit vind ik helemaal mooi: uitgever Peter van Dijk weet niet zeker of Jezus zelf ook blij is met dit initiatief. Dat klinkt misschien niet vroom op het eerste gehoor, maar het is in feite een heel bescheiden manier om over Jezus te praten. Ik heb te vaak mensen horen beweren dat zij iets doen waar Jezus helemaal blij mee is. Sorry, maar dat weet je gewoon nooit helemaal zeker – tenzij je in sloppenwijken arme kinderen en zwervers van straat plukt om hen liefde en verzorging te geven. Verder doe je hooguit je best om zo dicht mogelijk bij Hem in de buurt te komen. Dat is al moeilijk genoeg. Wie volgt?

Een gedachte over “Ik heb nog niet echt een mening over Jezus

  1. Vanochtend nog niet aangetroffen, vanmiddag vergeten te kijken. Op A-dam Zuid vond ik een exemplaar van Biblical Archeology in de stationskiosk. Er ligt nog één exemplaar. rennen dus! Daarin een artikel over Jezus dat echt heel goed is. Vooral voor mensen die de Alpha cursus geven en aanlopen tegen stevige vragen over de historiciteit van Jezus.

Zeg iets terug op Vrijspraak

