De toekomst voor uitgevers? Klein, kleurrijk en wendbaar

Met respect zie ik hoe Peter van Dijk, niet lang nadat hij een gewaagde stap nam en uitgeverij Vuurbaak overnam en losmaakte van Nedag-uitgevers, met zijn eigenzinnige glossy ‘Jezus!’ nationaal media-aandacht krijgt. Dat is geen doel op zich, maar als je met uitgaven wilt opvallen en veel mensen wilt bereiken, dan is dit wel the way to go. Associatief als ik ben… leg ik wat verbanden met wat er op andere plaatsen in de uitgeefwereld gebeurt. Het zijn interessante tijden voor uitgevers met lef. Je hoeft niet in een steeds kleiner hoekje te kruipen, je kunt er ook uitknallen.

JEZUS! redt

Overigens is mij nu niet bekend of Peter van Dijk met grotere partners achter Lente Media zit (de glossy is niet bij Vuurbaak verschenen). In ieder geval heeft de nieuwe club slagkracht getoond. Ik heb de glossy gisteravond doorgebladerd, hier en daar wat gelezen… Eerst gewoon de visuele indrukken verwerken. Mijn mening: ik vind dat het er strak en VPRO-achtig uitziet. Niet weer iets in Flow of Happinez-stijl (het is onvermijdelijk… de Pinterest doelgroep is groot) maar stoere typografie en maar voor een deel ‘glossy-achtige’ fotografie. De fotoshoot met modellen in tweedehands kleding van Reshare Store > Leger des Heils is prachtig. Maar deze modellen zouden ook mooi ogen in plastic of aluminiumfolie. Sommige spreads zijn qua fotografie – naar mijn smaak – wel heel sober. Een spread met bruin gras of kiezelstenen, eh… het zal aan mij liggen dat ik het niet snap. De twee witte pagina’s zijn geniaal, gedurfd en het summum van de kunst van het weglaten (vergeven / bewust vergeten). En meer in algemene zin, naar aanleiding van dit gewaagde uitgeefavontuur, denk ik dat hier aangetoond wordt dat je niet bij Elsevier, Sanoma of Wolters-Kluwer hoeft te werken om groots en meeslepend uit te pakken. De uitgeefwereld leeft nog altijd van mensen met ideeën, passie en creativiteit. En geld? Ja, dat heb je wel nodig natuurlijk.*

VLAAMSE VRIENDEN

Bert Wagendorp heeft een interessante column in de Volkskrant van vandaag staan. Hij vertelt hoe de Nederlandse krantenwereld geleidelijk aan in Belgische (Vlaamse) handen komt. Ik maak me daar geen zorgen over – hij evenmin – want beter een goede buur dan een vraatzuchtige vriend. De Belgische krantenbazen werken voor familiebedrijven. Mensen die zich niet gek hebben laten maken door geldwolven die alleen komen om te roven en verslinden. Mensen met passie voor het vak. Laten we hopen dat Wagendorp gelijk krijgt.

NEW SKOOL MEDIA

Gisteren hoorde ik op de radio hoe een aantal voormalige Sanoma-titels vanuit de glazen kantoortorens in Hoofddorp naar een iets goedkopere locatie in Amsterdam-West zijn verhuisd. Bladen als Kijk, Vorsten, Truckstar en Seasons komen nu uit bij New Skool Media. Een van de medewerkers vertelde op de radio enthousiast over de kleinschaligheid en de directe betrokkenheid van de bladenmakers bij de marketing. De grote reuzen uit uitgeefland hebben lagen met management en dure specialisten in huis – dat blijkt gewoon onbetaalbaar in deze tijd en het levert klaarblijkelijk ook geen betere producten op. De bladen schrijven nu niet alleen hun broodteksten, maar ook hun banksaldo’s in zwart. Het kan dus wel en er blijft een interessante markt voor inkt op papier.

BEELDENSTORM
Opvallend vind ik verder dat de succesvolle uitgaven steeds visueler worden. ‘Nog een glossy?’ hoor ik mensen al klagen, maar die ontwikkeling is niet in gang gezet door traditionele uitgevers, het is de richting waarin de lezersmarkt zich beweegt. Kranten zijn in kleur en compacter. Foto’s en illustraties worden belangrijker en dominanter. Het heeft ongetwijfeld te maken met de toegenomen behoefte om snel indrukken en informatie te verwerken. Televisie heeft die ontwikkeling in gang gezet, internet heeft de beeldenstorm pas echt losgemaakt. (Met dit verschil: in de tijd dat de drukpersen aangingen werden beelden verwoest, in de tijd dat de drukpersen digitaal gaan vliegen de beelden je om de oren).

SENSE OF URGENCY

De NCRV is de oudste omroep. Mensen als Johannes de Heer (I am not kidding you) stonden aan de basis van dit mediabedrijf. Hij was Rotterdams evangelist en ondernemer (vergeet dat niet) en had zeker ‘a sense of urgency’… Als deze wereld toch halsoverkop ten einde loopt kun je gerust wat risico’s nemen, nietwaar? En wat je daar verder ook van vindt – dit is wel wat media-mensen te doen staat. Niet kleiner denken en in een hoekje kruipen, maar in een uitdagende tijd slim risico nemen en gedurfde dromen realiseren. Het kan nog steeds. Maar misschien kun je in deze tijd beter klein, kleurrijk en wendbaar zijn dan groot, grijs en stuurloos.

* Naschrift: in Trouw meer informatie over de zakelijke kant achter het initiatief van Peter van Dijk.

2 gedachten over “De toekomst voor uitgevers? Klein, kleurrijk en wendbaar

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s