Winnaar in de strijd – Jorina Baars: wereldkampioen kickboksen

Jorina DSC_2754 rotatedDe spanning in de ring van LionFight is voelbaar. Het is vrijdagavond 20 februari, het gevecht tussen twee ware strijders is begonnen. Wereldkampioen kickboksen Jorina Baars staat tegenover de Italiaanse Chantal Ughi in de ring. In de ene hoek springt de Italiaanse onrustig op en neer. Klaar voor een slooppartij. En de andere kant staat Baars. Rustig, maar gefocust. Het startsignaal klinkt en de eerste ronde begint. Vanaf de eerste minuut gaat het er direct fanatiek aan toe. De één na de andere rake klap wordt uitgedeeld. In de eerste ronde is de strijd nog aardig gelijk, maar vanaf de tweede ronde is onze wereldkampioen aan de winnende hand. Tussen de derde en vierde ronde staakt de Italiaanse haar strijd. Ze heeft een beenblessure opgelopen tijdens de wedstrijd. En Jorina… Zij is niet meer uit het veld te slaan. Voor de 4e keer is zij wereldkampioen. Wat een overwinning!


Jorina DSC_2835 No FearNo Fear
Ben je niet bang om iemand pijn te doen, vraag ik aan Jorina. “Nee,” antwoordt zij, “Ik ben niet bang om iemand pijn te doen of een blessure op te lopen. We stappen de ring in en we weten dat het een contactsport is. Je kiest er beiden zelf voor om de ring in te gaan.”

Op haar been heeft Jorina een mooie tatoeage met No Fear. Wat ook laat zien dat ze geen angst kent. Jorina heeft al meerdere wedstrijden gewonnen. En nog nooit één wedstrijd verloren.

“Je lijkt wel onverslaanbaar”, zeg ik tegen haar. Ze antwoordt: “Ik zeg altijd maar zo: iedereen is te verslaan. Maar tot nog toe is het niet gelukt om mij te verslaan.” Haar kracht ligt in haar aanpassingsvermogen. “Ik kan mij tijdens het gevecht vrij makkelijk aanpassen aan mijn tegenstander”, vertelt ze. Ook blijft Jorina vaak heel rustig tijdens de wedstrijden. “Ik maak me nooit zo druk. Ik weet wat ik kan en doe er alles voor om een wedstrijd te winnen. Mocht dat niet genoeg zijn dan is de ander beter. Maar ik geef alles en daarom kan ik altijd met trots terugkijken op een gevecht.”

Hier komt de titelHier komt de titel
In het boek Hier komt de titel schrijft Michelle Franssen ook over Jorina. Michelle vergelijkt daarin kickboksen met het dagelijks leven. Ons leven kan soms ook een strijd zijn. ‘Het is een gevecht om telkens weer te kiezen voor het goede,’ beschrijft Michelle. In het boek staan ambitie, doorzettingsvermogen, vertrouwen en teamwork centraal. Michelle vertelt hoe je aspecten uit diverse sporten kunt toepassen op het dagelijks (christelijke) leven.

Ik vraag aan Jorina Baars hoe de reacties in haar omgeving waren op het boek. Zij antwoordt: “Mensen in mijn omgeving vinden het een leuk en goed boek. Zelf vind ik het ook erg goed en leuk geschreven. Het boek leest makkelijk weg en er staan goede verhalen in.”

Wat doe jij?
In juli en augustus krijgt Jorina Baars opnieuw de kans om in Amerika haar wereldtitel te verdedigen. Wat doe jij met de kansen die je in het dagelijks leven krijgt? (Bron: Franssen, M. (2014) Hier komt de titel. Amsterdam: Ark Media)

“Hier komt de titel” is verkrijgbaar in de christelijke boekhandel en bijvoorbeeld ook via deze website.

Dit gastblog is op mijn (Paul) verzoek geschreven door Gerlies van de Ridder, CHE-communicatie stagiaire bij Ark Media in Amsterdam. Het boek ‘Hier komt de titel’ is geschreven door Michelle Franssen – ook ooit stagiaire bij onze uitgeverij. Zo zie je maar: van blog naar boek… je weet maar nooit wat er kan gebeuren als talent wordt ingezet! Bedankt voor jullie goede werk, dames. En felicitaties voor Jorina die ‘gewoon’ opnieuw de beste van de wereld is in haar sport!

Gerlies van de Ridder (links) en Michelle Franssen (rechts)

Gerlies Michelle

3 gedachten over “Winnaar in de strijd – Jorina Baars: wereldkampioen kickboksen

Zeg iets terug op Vrijspraak

