Dansers in full colour

aDSC_1537 PAUL ABSPOELAlinda Pleijsier heeft vaker geposeerd voor mijn camera. Op Facebook en op mijn fotowebsite (currently offline, don’t ask me why – we are on the case!) heb ik foto’s van haar gedeeld. Heel leuk als je als (amateur)fotograaf iemand voor de lens krijgt die graag poseert. Helemaal fijn als zo iemand ook ‘van het beeld spat’, of – zoals het gewoonlijk genoemd wordt – fotogeniek is. Dat geldt zeker voor Alinda, maar ook voor de dansers die zich inzetten voor haar dansschool Dancing Devotion in Hasselt (bij Zwolle).

Onlangs maakte ik buiten en binnen een serie foto’s van jonge dansers – van klein naar groot. Hier laat ik graag wat beelden zien van de ‘buiten-shoot’ waarbij we gebruik hebben gemaakt van gekleurd poeder. Helaas was het een natte dag (de dansers stonden in een muziekkapel in de open lucht), dus de poeder bleef plakken. De graffiti op de -voorheen- witte wanden zorgde ook voor een andere sfeer dan wij vooraf bedacht hadden, maar je werkt met wat je aantreft. Ik ga zeker nog een nieuwe serie maken met dansers en dan hoop ik op wat beter weer en droger poeder. Maar goed, we hebben veel pret gehad en ik ben trots op de foto’s die ik hier met jullie mag delen.

aDSC_1344 PAUL ABSPOEL

Bij foto’s van dansers mag je meer dynamiek verwachten, maar ik heb een voorkeur voor portretten en de kleur, blik en pose spreken mij zo ook al aan. Beweging vastleggen was hierbij bovendien niet mijn eerste doel. Ik heb ook veel foto’s ‘in beweging’ gemaakt maar dat viel niet mee onder deze omstandigheden. Binnen was het nog lastiger omdat daar veel dansers waren en ik moest ook rekening houden met TL-licht en een grote spiegelwand. Toch zijn er beelden bij die ik mooi vind en dansers in actie zijn natuurlijk zeer zeker het bekijken waard.aDSC_1364 PAUL ABSPOEL

Voor mij, als (amateur)fotograaf, is het leuk om met dansers te werken omdat zij expressief zijn en op elkaar reageren. Gewoonlijk voelen zij zich meer op hun gemak voor de camera dan mensen die niet zo snel op een podium stappen (of daar overheen springen…). Het is technisch gezien ook uitdagend om die beweging en expressie vast te leggen en daar ga ik me meer op toeleggen. Mocht je dit leuk vinden, ben je danser, sporter, expressief, kleurrijk en/of beweeglijk… en woon je ook nog eens niet al te ver van Haarlemmermeer: laat gerust van je horen, misschien vinden we een leuke gelegenheid voor een shoot.aDSC_1599 PAUL ABSPOEL

Zeg iets terug op Vrijspraak

