“We zijn net één grote familie” Marciano Pocorni – Speler Nederlands Rugby Team

Marciano Foto (2)Bij rugby draait het om passie, plezier en kameraadschap. Respect voor de ander is erg belangrijk. Hierover spreek ik met Marciano Pocorni, speler Nederlands Rugby Team. Hij is helemaal thuis in de rugbywereld. Hij heeft heel veel plezier in zijn sport en heeft de drive om steeds beter te worden.

Een half jaar geleden dreigde zijn droom in duigen te vallen. Een blessure schakelde hem uit, terwijl hij kans maakte op zijn debuut in de ereklasse. “Deze droom moest ik even uitstellen, “ vertelt Marciano. Optimistisch: “Door heel hard te gaan trainen ben ik er weer bovenop gekomen. Het heeft geen zin om te blijven zitten. Wat gebeurt dat gebeurt. Een blessure is erg vervelend, maar ik blijf mij focussen op de toekomst.”


Marciano Foto (1)Mijn eerste rugby-training
Begin dit jaar is Marciano weer begonnen met wedstrijden en de competitie. Trots vertelt hij: “Ik ben nu zelfs geselecteerd voor een plek in het Nederlands Rugby Team”.
Ik hoor niet vaak dat mensen rugbyen en nieuwsgierig vraag ik hoe hij begonnen is met rugby. Marciano: “Vroeger wilde ik heel graag op voetbal, maar mijn vader vond dat ik wat anders dan anderen moest doen. Ik was 9 jaar en een vriend vroeg mij mee met een rugbytraining. Ik ging met hem mee en zo kwam ik in aanraking met de sport. Ik had er meteen al veel plezier in. Al snel ging ik op rugby en werd hetzelfde jaar topscorer.”

Hier komt de titel
Michelle Franssen schrijft in het boek Hier komt de titel ook over Marciano Pocorni en daarin laat zij zien welke raakvlakken sporten en het christelijk leven met elkaar hebben. Van schaken tot kickboksen en van stijldansen tot rugby – er zijn altijd parallellen te trekken met de wereld van geloof. In het boek kun je lezen welke offers hij moet brengen voor het rugbyen: “Ik vind het niet erg om offers te brengen. Ik heb veel plezier in rugbyen. De mensen om mij heen staan achter mij en ook mijn ouders motiveren mij.”

Respect
“Rugby gaat over elkaar bemoedigen, respect, kameraadschap en discipline. Een sportieve uitvoering van ‘Heb je naasten lief’”, schrijft Michelle in haar boek. Onze rugbyer beaamt dit: “Respect voor een ander is erg belangrijk bij rugby. Je hebt ook respect voor de scheidsrechter. Wanneer je een gele kaart krijgt dan ga je er niet tegenin. Tijdens een wedstrijd zijn we net één grote familie. Na de wedstrijden schudden we elkaar de hand en maken we een praatje met de tegenstander.”
Ik vraag Marciano welke reacties hij in zijn omgeving heeft gekregen op het boek. Hij antwoordt: “De reacties zijn heel positief! Ik vind het een heel mooi boek met mooie foto’s. Michelle heeft het goed gedaan.” Verschijnen in een boek was voor hem ook nieuw: “Het was wel spannend. Maar erg leuk om te doen en erg gezellig!”

En jij?
Wat kan jij leren van een sport als rugby? Kun jij goed omgaan met gezag en ben je een echte teamplayer?

hier_komt_de_titel_1_0Gerlies van de Ridder (foto onder) is 4e jaars student Communicatie (CHE Ede). Zij loopt op dit moment stage bij de Marketingafdeling van onze uitgeverij Ark Media. Michelle Franssen is oud-stagiair. Zij werkt nu freelance als sportverslaggeefster en zij schreef het boek Hier komt de titel over de overeenkomsten tussen sport en geloof. Haar boek is zeer geschikt voor jongerenwerk – denk aan jeugdgroepen van de kerk. Sportieve christelijke jongeren kunnen de persoonlijke verhalen in dit boek lezen (de sporters die aan het woord komen zijn niet allemaal gelovig – Marciano Pocorni is dat wel…) en nadenken over de praktische levenslessen uit de sport. De sport kan ook een goede mogelijkheid bieden om met leeftijdsgenoten in gesprek te gaan. Denk daarbij ook aan het werk van Athletes in Action (onderdeel van Agape), een organisatie die kerken en jongeren op een sportieve manier verbindt.

Meer weten? Stuur een berichtje naar Gerlies bij Ark Media dan kan zij je verder in contact brengen met de juiste personen. Natuurlijk kun je ook een comment achterlaten. 

Geliefdfotografie-36Gerlies van de Ridder (schrijfster van dit gastblog).

2 gedachten over ““We zijn net één grote familie” Marciano Pocorni – Speler Nederlands Rugby Team

  1. Mooi boek. Vol interesse gelezen. Nu ken ik Michelle al langer en ken haar kwaliteiten als schrijfster, maar was toch nog aangenaam verrast door de inhoud van haar boek. Natuurlijk ook, omdat ik als vader van Marciano, erg trots ben op hem en wat hij door zijn doorzettingsvermogen al heeft bereikt. Het is boek is zeer zeker een aanrader!

Zeg iets terug op Vrijspraak

