Hoogspanning

Ik weet vrijwel niets van elektriciteit. En dat is vreemd, want mijn vader wist er zo’n beetje alles van en mijn oudere broer kan het huis van onder tot boven van stroom voorzien. Ik kan wel een lampje ophangen en een schakelaar omzetten – wie kan dat niet – maar het is voor iedereen het beste dat ik met mijn vingers van stroom afblijf.

Niet alleen mijn vader en mijn broer, ook mijn zwager is deskundig op elektragebied. Nog een graadje deskundiger zelfs, want hij is betrokken bij de stroomvoorziening via het hoogspanningsnetwerk in onze regio. (En nee, hij heeft niet de enorme stroomstoring veroorzaakt waardoor we onlangs massaal getroffen zijn. Hij had die dag vrij – misschien was dát wel de oorzaak van de problemen!)

Op verjaardagsfeesten mag ik graag praten over dingen waar ik geen verstand van heb. Daarom wilde ik onlangs ook alles weten van het hoogspanningsnetwerk in Nederland en Europa. En mijn zwager kon me er bereidwillig ook alles over vertellen. In grote lijnen kon ik het volgen, maar het is alleen maar duidelijker geworden dat ik er geen benul van heb. Ik doe gewoon het licht aan. Of uit.

Had ik nu maar tijdens die gedachtewisseling niet gezegd dat we opvallend lang geen last hebben gehad van een grote stroomstoring! Maar ik zei het wel en je kent de gevolgen. Of is het bijgeloof om daar een verband tussen te zien? Daar heb ik ook al geen verstand van.

Wat doen we als vanzelfsprekende zaken plotseling niet meer zo vanzelfsprekend blijken? Wat doen we als ons licht uitvalt, wat doen we als de krachtbronnen van ons leven onverwachts niet meer leveren? Ik heb het natuurlijk niet meer over 220 volt of 380 kV (zie je, ik heb er echt iets van opgestoken!) maar over levenskracht. Wie het snapt mag het zeggen. Dat ‘automatische’ leven van ons is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Iemand sprak ooit: ‘Er moet Licht zijn!’

In het allereerste begin was Christus er al. Hij was bij God en was Zèlf God. Alles ontstond door Zijn Woord. Zonder Hem is niets ontstaan; al het bestaande heeft Hij gemaakt. In Hem is eeuwig leven en dat leven is het licht voor de mensen. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in zijn macht kunnen krijgen. (Johannes 1:1-5 uit Het Boek)

God, uw gedachten zijn hoger. We kunnen er niet bij.

Geschreven voor Preek door de week van De Meerkerk

2 gedachten over “Hoogspanning

Zeg iets terug op Vrijspraak

