‘Voetbal is mijn uitlaatklep’ Interview met Cindy van Rijn – voetbalster

Cindy DSC_3172

Gerlies van de Ridder schreef eerder 2 gastblogs over sporters die geportretteerd zijn in het boek van Michelle Franssen ‘Hier komt de titel‘ (ja, dat is de titel). Na wereldkampioen kickboksen Jorina Baars en rugby-speler Marciano Pocorni is het tijd om iemand aan het woord te laten die de allerpopulairste sport beoefent: voetbal. Gerlies sprak voor Vrijspraak met Cindy van Rijn, een stoere dame die in het veld voor niemand opzij gaat.


Cindy DSC_3224Met voetbal ga je samen voor de overwinning. Samen heb je één taak, één doel en ben je één team. Door goed samen werken ga je de strijd aan. ‘Als iemand bijvoorbeeld moe is, neemt een ander het weer van hem over. Zo doe je dat als een team,’ vertelt Cindy van Rijn. Cindy voetbalt al haar hele leven. Vroeger al met haar grote broer en vanaf haar elfde speelt zij voor een lokale voetbalclub. ‘Ik was altijd al one of the guys’, zegt Cindy.

Stoer en zorgzaam
Cindy is stoer en zorgzaam. Dat blijkt uit haar voorliefde voor voetbal en motorrijden, maar ook uit haar werk als verpleegkundige. En soms een beetje perfectionistisch, geeft ze toe. ‘Ik hou van goed presteren, winnen bij voetbal geeft mij voldoening.’ Voetbal betekent dan ook veel voor haar. ‘Ik vind voetballen erg belangrijk. Het is mijn beweging, maar tegelijkertijd ook mijn uitlaapklep. Ik kan mijn energie en frustraties kwijt in het voetballen. En ik heb er veel plezier in.’ Dat voetbal veel voor haar betekent blijkt wel uit haar verhalen. ‘Als we verliezen dan kan ik daar ontzettend van balen. Ik kan de hele dag chagrijnig blijven.’ Toch blijft de sportieve voetbalvrouw positief en kijkt zij naar dingen die wel goed zijn gegaan.

Aanvoerster
In het lokale voetbalteam is Cindy de aanvoerster. ‘Ik ben het aanspreekpunt van het team en de coach. In het veld neem ik graag de leiding.’ Als laatste vrouw in het veld stuurt Cindy haar team aan. Vroeger speelde zij samen met jongens, tot zij in de B-team terecht kwam. Op dat moment is zij overgestapt naar het dameseftal. En hier speelt ze al jaren met een vaste club meiden. ‘We trainen en spelen vaak met een groep meiden die altijd aanwezig zijn. Met deze vaste kern speel ik al zo’n 10 jaar samen. We kunnen goed met elkaar samenwerken, want we weten wat we aan elkaar hebben. Daardoor spelen we als een team: we nemen het van elkaar over en we blijven positief… al lukt dit niet altijd😉

Hier komt de titel
Michelle Franssen schrijft in haar boek ‘Hier komt de titel’ ook over Cindy. In dat artikel vergelijkt zij voetbal met het geloofsleven. In haar verhaal maakt ze de coach en trainer van het voetbalteam een symbool voor God en Jezus. ‘Ze staan achter de speler, ook als het niet even gaat in het ‘team’, schrijft Michelle. Een mooie vergelijking vind ik. In haar boek zet zij je aan het nadenken over het (christelijke) leven en leer je van diverse aspecten van sporten. Van boksen tot stijldansen. En van poker tot voetbal.
Ik vraag aan Cindy hoe haar ervaringen waren met het boek. ‘Ik wist van te voren totaal niet wat ik van het boek moest verwachten. Maar ik vind het erg leuk. Ook mijn moeder vond het ontzettend leuk. Mijn omgeving vond het ook leuk om mij in het boek terug te zien. De fotoshoot met Paul Abspoel was ook ontzettend geslaagd. Het hele proces heb ik ervaren als positief met een mooi eindresultaat.’

En jij? Hoe functioneer jij in een team op jouw werk, sportclub of kerk?

Geliefdfotografie-36Gerlies van de Ridder (foto) is 4e jaars student Communicatie (CHE Ede). Zij loopt op dit moment stage bij de Marketingafdeling van onze uitgeverij Ark Media. Michelle Franssen is oud-stagiair. Zij werkt nu freelance als sportverslaggeefster en zij schreef het boek Hier komt de titel over de overeenkomsten tussen sport en geloof. Haar boek is zeer geschikt voor jongerenwerk – denk aan jeugdgroepen van de kerk. Sportieve christelijke jongeren kunnen de persoonlijke verhalen in dit boek lezen (de sporters die aan het woord komen zijn niet allemaal gelovig) en nadenken over de praktische levenslessen uit de sport. De sport kan ook een goede mogelijkheid bieden om met leeftijdsgenoten in gesprek te gaan. Denk daarbij ook aan het werk van Athletes in Action (onderdeel van Agape), een organisatie die kerken en jongeren op een sportieve manier verbindt.

Meer weten? Stuur een berichtje naar Gerlies bij Ark Media dan kan zij je verder in contact brengen met de juiste personen. Natuurlijk kun je ook een comment achterlaten. 

Een gedachte over “‘Voetbal is mijn uitlaatklep’ Interview met Cindy van Rijn – voetbalster

Zeg iets terug op Vrijspraak

