Het verhaal achter ‘Hier komt de titel’ – interview met Michelle Franssen

aDSC_7720

Gastblog Gerlies van de Ridder

Sportief. Ambitieus. Enthousiast. En een geweldige schrijfster. Ja, we hebben het hier over Michelle Franssen, auteur van ‘Hier komt de titel’. Na de blogs over Jorina, Marciano, Cindy en Lisa ben ik benieuwd naar het verhaal van Michelle. Een boek schrijven over de vergelijking van sporten en het leven van een christen. Hoe kom je daarbij? “Paul vroeg mij of ik een boek wilde schrijven, dus ik dacht na over een onderwerp. Ik wilde schrijven over iets waar ik verstand van had en omdat ik acht jaar sportverslaggever ben, durf ik wel te zeggen dat ik daar kijk op heb,” vertelt Michelle.

“In een kerkdienst zei iemand: ‘Toen ik met mijn vrouw trouwde, ging ik all-in.’ En ik dacht aan de vergelijking met pokeren. Met stijldansen leerde ik: het volgen en vertrouwen van je partner. Met deze twee vergelijkingen was het idee van het boek over sport geboren,” vertelt Michelle over het ontstaan van het boek.

Sporten

hier_komt_de_titel_1_0Michelle is altijd al sportief geweest. Ze begon met aerobics, daarna heeft zij 10 jaar lang aan karate-jitsu gedaan en behaalde de zwarte band. Voor haar sportrubriek in de Helderse Courant probeerde zij meer dan 80 sporten uit en schreef hierover. Van stijldansen tot Zumba. Van schaken tot onderwaterhockey. ‘Ik ben een jaar blijven hangen bij stijldansen. Nu ben ik sinds anderhalf jaar bezig met hardlopen en loop ik drie keer in de week hard. En af en toe zwem ik met vriendinnen.’

DSC_7877

Leren vertrouwen

Het schrijfproces was voor haar heel leerzaam. ‘Het belangrijkste is dat ik heb geleerd om op God te vertrouwen en dat ik veel meer kan dan ik zelf denk. Ik vertrouw op Hem en leg alles aan Hem voor. Mijn kracht haal ik uit Hem en uit mijn eigen doorzettingsvermogen. Ik weet – al zegt een stem in je hoofd dat je iets niet kunt – dat je het wel kunt. Tijdens het proces werd ik telkens heen en weer geslingerd tussen ‘Wow, dit is echt goed’ en ‘Kan ik eigenlijk wel schrijven?’ Heel vermoeiend. Gelukkig had ik een geweldige redacteur die me liet inzien dat dit erbij hoort.’

Inspiratie van boven

Michelle kreeg tijdens het schrijven van haar boek veel inspiratie van boven. “Als ik even geen inspiratie had of niet wist hoe ik een hoofdstuk moest aanpakken, bad ik tot God en dan gaf hij mij de inspiratie. Ik was iedere keer wel zo ‘dom’ om voor het slapen te gaan bidden. Zo kreeg ik ’s nachts de inspiratie en moest ik vaak mijn bed uit om te schrijven.”

Geloven in de overwinning

Michelle: “Wat ik wil meegeven met mijn boek? Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar kan geestelijk ook veel voor je doen. Wat ik mensen wil aanraden is: geloof in de overwinning. God heeft grootste plannen met jouw leven, betrek hem daarbij en denk niet te min over jezelf.

Koop het boek van Michelle bij de boekhandel of uitgeverij!

Zeg iets terug op Vrijspraak

