Het perspectief van een polderjongen

aDSC_0761sEr zijn vast mensen die denken dat ik een Amsterdammer ben. Ajax is de beste club van de wereld, dat staat vast. Amsterdam is een mooie stad – ook geen twijfel over. Maar ik ben en blijf een echte Haarlemmer, een geboren mug.

De eerste 25 jaar van mijn leven bracht ik in die prachtige Spaarnestad door, daarna verhuisde ik naar Haarlemmermeer “omdat je van afstand beter kunt genieten”. (Maar eerlijk gezegd vooral omdat we buiten Haarlem wel een huis en baan konden vinden). En daar wonen wij nu, ruim 4 meter onder de zeespiegel, in een land dat groen en grijs is, doorsneden door wegen en water, onder de hoogste hemel van Nederland. Ik woon nu langer in ‘de meer’ dan in de stad en al kun je Hoofddorp eigenlijk geen dorp meer noemen, ik heb toch het gevoel dat ik langzamerhand meer een polderjongen dan een stedeling ben geworden.

Wat heeft de polder met mij gedaan? Van alles. Maar als het om mijn manier van kijken gaat: ik ben van ruimte en lange lijnen gaan houden. Elke rechte weg die in mijn omgeving nu een extra bocht of kronkel krijgt verpest visueel het karakter. Ik weet het, er zijn goede redenen voor, ik ben echter gehecht geraakt aan het brede perspectief en de strakke lijnen.

Maar laat ik er niet te veel over zeggen, ik kan het beter laten zien… want in de tijd dat ik hier woon ben ik steeds meer gaan fotograferen. En als ik de polder verlaat, zoals onlangs voor een korte vakantie in Schotland, dan neemt deze polderjongen de camera, het lage perspectief, de symmetrie, de hoge hemel en het lijnenspel met zich mee. Zie je het terug?

HaarlemmermeerVakantie

Perspectief

Zeg iets terug op Vrijspraak

