Jolanda op Kos (01) “Het dringt nog niet door wat ik hier meemaak…”

IMG_6491Vanaf vandaag geef ik hier indrukken door van Jolanda Kromhout. Ik ken Jolanda via de kerk en het werk. Ze is een vakvrouw, ze is een fantastische verhalenverteller én ze is een persoon die de daad bij het woord voegt. Even geen werk? Dan ga je niet thuis zitten als je op Kos mensen kunt helpen die daar op het strand aanspoelen nadat ze uit pure radeloosheid en angst hun eigen land hebben verlaten. Lees mee, bid mee (als je ook in de kracht van gebed gelooft) en geef mee (als je denkt dat je zo helpen kunt). Maar bovenal: denk wat je zelf kunt doen. Geen mens is illegaal – we leven op dezelfde aarde.

03.09.15
Vanmorgen om half 9 aangekomen na een nacht zonder slaap. Na inchecken en ontbijt hebben we gelijk een fiets gehuurd en zijn we naar het politiebureau gegaan om water uit te delen. Een grote chaos van mensen die uren in de hitte in de rij staan om geregistreerd te worden. Agenten schermen het politiebureau af want er zijn maar 2 mensen die de vluchtelingen registreren. Het water werd goed ontvangen. Spontaan boden een aantal Duitse en Engelse toeristen aan om ons te helpen. Ze waren nét een dag op Kos en waren zo geschokt door de situatie die ze zagen dat ze besloten te helpen. In de paar uur dat ik daar was kwamen andere toeristen naar ons toe die spontaan geld gaven, omdat ze ons water zagen uitdelen. Zij wilden ook iets doen.

Langs het strand, aan de rand van de stadsmuur staan rijen met tentjes, of mensen die gewoon maar liggen. Medische hulp is er mondjesmaat. In die zin is het geweldig dat mijn zus is meegekomen. Zij kon gelijk een man geruststellen die zijn kind onder de bulten bij ons bracht. Het waren gelukkig mazelen.
We hebben mensen met ernstige medische klachten gezien die menselijkerwijs voorrang zouden moeten krijgen bij de registratie en naar een ziekenhuis zouden moeten. Ze krijgen het niet. Hoogzwangere vrouwen die de komende dagen zullen gaan bevallen… pasgeboren babies die zó klein zijn…

Het dringt nog niet door wat ik hier meemaak. Vanavond eten we met het hele team en maken we een plan voor morgen. Om 5 uur sta ik morgen met een verrekijker aan het strand, kijken of er bootjes aankomen… De vrijwilligers die hier al even zijn zijn nog geschokt over het ongeluk van gisteren waarbij een bootje zonk voor de kust van Turkije (hier 13 km vandaan). Ze hebben de zoektocht door de kustwacht vanaf het strand gezien. Laten we hopen dat ze morgenochtend veilig hier aan land komen.

Morgen hoop ik hier te kunnen vertellen hoe we Jolanda vanuit Nederland willen steunen. Ze heeft gezegd dat elke bijdrage 100% bij de bootvluchtelingen terecht zal komen. Ik heb alle vertrouwen in haar en ik verwacht dat we de support via onze stichting Ark Mission zullen laten lopen. Maar je hoeft niet te wachten, er is al een stichting actief. Ik vind het daarnaast mooi om Jolanda zelf te bemoedigen met wat steun – dat geeft haar de middelen om nog wat extra’s te doen. (Paul)

2 gedachten over “Jolanda op Kos (01) “Het dringt nog niet door wat ik hier meemaak…”

  1. Hallo Paul, Wat ontzettend goed dat je hier aandacht aangeeft! Ik volg zelf het nieuws en zagidd dat Jolanda (in stukje in Witte Weekblad) naar Kos zou gaan. Ik ga haar zekervolgen. Het is echt verschrikkelijk wat er gebeurt! Groetjes Inge Date: Thu, 3 Sep 2015 19:01:32 +0000 To: ingegeerts@hotmail.com

    1. Hoi Inge! Zoals je ziet komen er meer berichten van Jolanda binnen. Het is verschrikkelijk, inderdaad. Maar ik vind het ook hoopvol dat mensen in beweging komen en naar elkaar om gaan zien.

Zeg iets terug op Vrijspraak

