Niets doen kan niet

gastgezinHet is in de vakantieperiode een beetje stil geworden hier, maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets gedaan heb. Onze vakantie was opgedeeld in een weekje Schotland, een weekje thuis klussen en een weekje uitrusten en genieten in een heel stil gedeelte van ons eigen mooie land. In de weken daartussen heb ik op kantoor opgeruimd en bijgewerkt. Ik heb mooi, maar intensief werk en probeer het hele jaar door deadlines te halen. Dan zijn rustperiodes hard nodig!

Bij alle plezier en ontspanning sluit ik me niet af voor het wereldnieuws. Hoe zou ik dat kunnen? We worden overspoeld met ellende en verdriet en de verleiding is aanwezig om veilig te gaan cocoonen in je eigen mooie (vakantie)huisje. Maar honderdduizenden mensen worden elders uit hun woning verdreven door haat en geweld. En weet je wat? Ze drijven naar ons toe. Letterlijk. Gaan we nu niets doen? Dat kan niet.

Ik kan wel grote dingen gaan roepen over wat ik allemaal ga doen, maar ik ben ook maar een klein mannetje met beperkte kracht. Maar: ik heb geloof, hoop en liefde en beschik over de middelen om af en toe iets te roepen. Bijvoorbeeld hier of via sociale media. Ook via mijn werk zijn er goede kansen om snel mensen en middelen te mobiliseren. Wees ervan verzekerd dat we niet stil zitten en dat we in actie komen.

Jolanda Kromhout, een van mijn (tijdelijke) collega’s, ook uit Hoofddorp en lid van de Meerkerk, zit even ‘tussen twee banen in’ en besloot dat ze niet thuis op haar handen zou gaan zitten. Vandaag zit ze op Kos om vluchtelingen te helpen. Op Vrijspraak volgen haar updates en ik maak ondertussen plannen om haar te supporten. Ze gaat niet alleen (ze gaat NOOIT alleen) en ze werkt samen met een stichting. De hulp zal praktisch zijn, maar alleen al door haar aanwezigheid – met zo veel andere vrijwilligers – komt er een signaal uit ons land dat we niet van afstand blijven toekijken. Daarom ben ik zo trots op haar en op al die andere mensen die ‘gewoon’ op reis gaan om te helpen.

Wat kunnen we in dit land doen? Er zij al veel goede initiatieven waar je gewoon bij aan kunt sluiten. Steun Stichting Hulpactie Bootvluchtelingen en meld je via Facebook aan bij dit prachtige initiatief. Praat met je familie, vrienden en kennissen en vraag je af wat je praktisch kunt doen. Reken er op dat we de komende jaren steeds meer mensen deze kant op krijgen. Natuurlijk moeten we doen wat we kunnen om de situatie in landen van herkomst te verbeteren – dat is vooral een taak van overheden en grote humanitaire organisaties – maar een deel van de wereld staat in brand en de mensen vluchten over het water naar ‘veiligheid’. Nederland is eeuwenlang een veilige haven geweest voor mensen die uit nood hun heil hier kwamen zoeken. Dat is een traditie waar we trots op mogen zijn en die we in onze tijd voort mogen zetten. Doe je mee?

3 gedachten over “Niets doen kan niet

Zeg iets terug op Vrijspraak

