Like & Share – de kracht van online samenwerken

LikeandShareGisteren was ik (onverwachts, want in plaats van een collega die zich moest afmelden) deelnemer aan een symposium bij de EO – Like & Share. Mooi dat deze publieke omroep de deuren opent voor collega’s die bij andere organisaties verantwoordelijk zijn voor online communicatie activiteiten. Als je er ook bij was: ik vind het leuk om van je te horen hoe je het ervaren hebt en wat je ervan hebt opgestoken. Zelf zal ik hieronder een paar indrukken delen.

KNOKKEN

Als uitgever ben ik natuurlijk overwegend bezig met print. Bij Ark Media maken we boeken (alle leeftijden), wenskaarten, kalenders en agenda’s. Alles wat we doen is gemotiveerd door ons christelijk geloof, door ons verlangen anderen te laten delen in wat wij gevonden hebben. We hebben dus een ideële en geen commerciële doelstelling. Tegelijkertijd werken we wel professioneel en marktgericht en willen we de middelen die we hebben zo effectief mogelijk inzetten. En ook als je niet commercieel bent, moet je knokken voor je voortbestaan op langere termijn. Het is echt niet gemakkelijk, kan ik je melden.

MEEVERANDEREN

We werken in een verdringingsmarkt, veel partijen die vergelijkbare dingen doen in een afgebakend segment (zeg maar: de christelijke boekhandel – al beperken wij ons daar zeker niet toe!). Dat is mooi, want het betekent dat we veel medestanders hebben. Daarom kan ik ook oprecht blij en enthousiast zijn over succesvolle initiatieven van collega’s en baal ik mee als er bij ‘concurrenten’ mensen moeten vertrekken of plannen niet van de grond komen. We voelen allemaal onze eigen pijn en ik denk dat het belangrijk is om eerlijk te zijn. Bij Ark Media hebben we de support van onze vrienden nodig – als mensen onze uitgaven steeds minder kopen komen we op termijn in de problemen. Ook als blijkt dat de vraag naar onze uitgaven constant blijft (of zelfs groeit) moet je inspelen op veranderde marktomstandigheden. Een van de belangrijkste veranderingen is dat steeds meer mensen hun informatie online zoeken en in toenemende mate via internet hun inkopen doen. Wat je daar ook verder van vindt – het is de praktijk en je moet ermee dealen.

DURVEN

Het was goed om gisteren te luisteren naar de ervaringen van anderen. Arjan Lock (directeur EO) vertelde dat je vooral je hart moet volgen, je zendingsdrang moet durven loslaten, goede ideeën van anderen moet durven te gebruiken (durf te pikken) en dat je ook inhoudelijk moet durven zijn. Online communicatie hoeft zeker niet oppervlakkig te zijn, er is juist ruimte voor verdieping, interactie, feedback.

Ik deed mee aan twee workshops – over online initiatieven (verzorgd door Johannes Verelst, Hoofd Nieuwe Media bij de EO) en over online communities (verzorgd door BEAM webredacteur Charlotte van Egmond). Ik heb veel notities gemaakt en zo goed mogelijk opgelet. Dit zijn ook mooie netwerkkansen, namelijk.

ONLINE INITIATIEVEN

Johannes Verelst maakte vooral duidelijk dat we niet in een reflex moeten vervallen: we maken een website. Soms is een website een goed idee, maar heel vaak kun je op andere wijze directer, goedkoper en effectiever in contact komen met je doelgroep. Daarbij volgt hij de weg van project > doelstelling > keuze platform. Ook benadrukte hij dat je moet uitgaan van de gebruiker en niet te snel tevreden (of zelfs arrogant) moet zijn. Meten is weten. Stel de gebruikers centraal, vraag hen om mee te denken en te reageren, test of het in de praktijk werkt en vraag je vooraf af of je online initiatief echt toegevoegde waarde heeft. Ook gaf hij ons het advies om gebruik te maken van allerlei tools die reeds beschikbaar zijn.

ONLINE COMMUNITIES

Charlotte van Egmond deelde met de aanwezigen haar ervaringen met de jongeren community BEAM. De EO deed al heel veel voor deze doelgroep, maar dat gebeurde onder verschillende namen. Bij de introductie van BEAM is goed nagedacht over de doelgroep, de kernwaarden (stoer, positief, inspirerend) en daarbij wordt afgestemd op ijkfiguren die representatief zijn voor de beoogde doelgroep van 16-21 jaar. Het valt op dat BEAM er heel goed in slaagt de doelgroep bij deze community te betrekken – er is veel fun, maar ook veel inhoud. We kregen van Charlotte een aantal inspirerende voorbeelden te horen / zien en ik ben zeker op ideeën gebracht! Ook ben ik me er nog meer van bewust dat de jonge doelgroep niet meer via Facebook en Twitter bereikt kan worden. Bij alles wat zich aandient vraagt de redactie zich af: Is het BEAM of kunnen we het BEAM maken? Het tijdstip is van belang, maar ook consistentie. Ook jongeren houden van regelmaat en stellen prijs op interactie / persoonlijke reacties en – als het kan – ontmoetingen.

MIJN GEBRUIK VAN SOCIALE MEDIA

Ik mag dan wel een uitgever van inkt op papier zijn, mijn enthousiasme voor internet en sociale media is daarbij niet achtergebleven. Ik ben al jarenlang actief als blogger en kom er zojuist achter dat ook Vrijspraak data zorgvuldig worden bijgehouden… Check this – haha! Sinds 2007 ben ik actief op Facebook en Twitter (dat kun je je niet meer voorstellen, maar in Nederland was het toen nog vrij nieuw – ik deed in het begin alles in het Engels!) Ook Pinterest heb ik omarmd vanwege mijn liefde voor fotografie. Sinds kort spam ik mee op Instagram – veel leuker dan ik vooraf dacht. Snapchat heb ik geïnstalleerd, maar ik heb nog geen idee hoe ik het moet gebruiken en het is wat lastig communiceren als je nul vrienden hebt. Dus: wie gaat dit met mij uitproberen?

REAGEER

De bijeenkomst van gisteren heeft me weer op veel ideeën gebracht en ik ben blij met de nieuwe contacten. Als je wilt reageren, vragen of aanvullingen hebt: daar is nou net die mooie commentfunctie voor bedoeld. Ik hoorde dat het wat lastig is om een comment achter te laten (inloggen met account of zo…) – maar ik meen dat naam en e-mailadres voldoende zijn. Dus: laat van je horen, vind ik leuk!

Een gedachte over “Like & Share – de kracht van online samenwerken

  1. Ha Paul!

    Dank voor het delen van je ervaringen, leuk om te lezen! Ik kijk zelf terug op een zeer inspirerende middag. Goed om elkaar in christelijk Nederland op deze manier te ontmoeten en kennis te delen. En mooi dat de EO het platform daarvoor bood.

    Ik volgde een seminar over Data-mining ‘Diepzeeduiken in de eigen CRM-data’ door Wim Steneveld (media en marketing data analist bij de EO). Hij legde uit op welke manier de EO veel efficiënter haar achterban heeft benaderd rondom zaken als ledenwerving en fondswerving. De terminologie vond ik hier en daar wat ingewikkeld (vooral als het ging over onderzoeksmethoden voor het bijhouden van CRM-data), maar ik raakte volop geïnspireerd om bij BCB op een andere manier naar onze data te kijken en hiermee aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld als het gaat om instroom en uitstroom van contribuanten, maar het kan veel diverser worden ingezet. Bijvoorbeeld bij de afname van het Lees en Luistermagazine. Kortom: een nuttige en leerzame seminar.

    De tweede seminar die ik bijwoonde ging over Nieuwe Nieuwe Media. Seminarleider was Helena Bos, EO-webredacteur van de sites, social media en apps van alle kinderprogramma’s. In de aankondiging stond: ‘Whatsapp, Instagram, Snapchat, Pinterest, Periscope, hou jij het allemaal bij? Deze nieuwe ‘nieuwe media’ kan je op hele originele en toepasselijke manieren gebruiken in je organisatie. Maar hoe? Volg dit seminar vol met voorbeelden uit de praktijk van de kinderprogramma’s van de EO. Voorbeelden die ook bij andere doelgroepen zijn toe te passen, dus je gaat naar huis met veel inspiratie!’ En dat klopte!

    Wat ik goed vind van alle betrokken EO’ers is dat ze zich wisten te verplaatsen in de aanwezigen. Voornamelijk (veel) kleinere organisaties met minder geld en mensen. Dé opdracht was dan ook voortdurend: doe wat je doet goed. Liever één ding goed doen, dan veel dingen half. De dingen die ik voor BCB ga toepassen, merk je als het goed is binnenkort :-).

    Groeten, Nelleke

Zeg iets terug op Vrijspraak

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s